علی سعیدلو گفت: مجلس هفتم از ظرفیت کامل همکاری با دولت بهره نبرد و می‌توانست بیشتر از این با دولت نهم همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی سعیدلو معاون اجرایی رییس‌جمهور در مورد نحوه همکاری و تعامل دولت نهم و مجلس هفتم این گونه پاسخ داد که مجلس هفتم از ظرفیت کامل همکاری با دولت بهره نبرد و می‌توانست بیشتر از این با دولت نهم همکاری کند، چراکه این امر به نفع دو طرف بود. سعیدلو ادامه داد: مجلس هفتم واقعا بعضی جاها می‌توانست دولت را کمک کند، مثلا در روزهای آخر می‌توانست لایحه خشکسالی را تصویب کند، چگونه مجلس می‌توانست برای استیضاح وزیر بازرگانی ثانیه‌ای امضا جمع کند، اما نتوانست برای این لایحه کمکی به دولت بکند. این نمونه‌‌ها نشان می‌دهد که مجلس هفتم می‌توانست دولت را بیشتر کمک و پشتیبانی کند.

وی در خصوص همکاری دولت و مجلس هشتم نیز تصریح کرد: مجلس هشتم تجربه‌های بیشتری نسبت به گذشته دارد و امیدوارم مجلس هشتم آثار و علائم همکاری‌اش بیشتر از مجلس هفتم باشد.

معاون اجرایی رییس‌جمهور سپس درباره طرح تحول اقتصادی گفت: طرح تحول اقتصادی کشور که توسط کارگروه کارشناسی در حال بررسی است، پس از اتمام به صورت پیش‌نویس به مجلس ارائه خواهد شد.

سعیدلو با اشاره به مشکلات اقتصادی با بیان اینکه بخشی از مشکلات به ساختار اقتصادی کشور و بخش دیگر به ضعف مدیریت برمی‌گردد، افزود: برای حل این مشکلات باید با یک مدیریت جامع و در نظر گرفتن آثار عملی آن در جامعه دست به کار شد.

معاون اجرایی رییس‌جمهور درباره اینکه آیا در ارائه طرح‌های اقتصادی و فشارهای موجود سرعت فدای دقت و کار کارشناسی نمی‌شود، تصریح کرد: شاید مهمترین کارگروهی که در طول سال گذشته در دولت به صورت مستمر و دقیق و با حضور شخص رییس‌جمهور برگزار شده، کارگروه تحول اقتصادی کشور باشد. وی افزود: در همین راستا بدنه کارشناسی دستگاه‌ها که از اطلاعات خوبی برخوردار هستند، موضوع را پشتیبانی می‌کنند.

سعیدلو خاطرنشان کرد: کلیات این طرح تا کنون تنها یک بار در جلسه هیات دولت مطرح شده در حالی‌که طی یک سال گذشته به صورت متمرکز در کارگروه در حال بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح پس از بررسی در دولت تنها به صورت یک پیش‌نویس در اختیار مجلس قرار داده خواهد شد، گفت: در این مرحله با اظهارنظرهای مردم و کارشناسان، اصلاحات لازم بر موضوع اعمال می‌شود. سعیدلو ادامه داد: توصیه ما این است که قبل از نهایی شدن طرح و توضیح آن، اظهارنظری برای تایید و نفی طرح نشود.

معاون اجرایی رییس‌جمهور تاکید کرد: هیچ‌گاه در دولت دقت، قربانی سرعت نمی‌شود. کار اصولگرایی کردن یعنی سرعت، دقت و صحت. اگر هر کدام از اینها اجرا نشود، یعنی یکی از محورهای اصلی حذف شده است.

وی با بیان اینکه در دولت حتی رییس‌جمهور هم حق وتو ندارد، تصریح کرد: ممکن است در مورد برخی موضوعات دیدگاه‌ها یکسان باشد، ولی در مورد برخی موضوع‌ها اختلاف نظر وجود داشته باشد. همه اعضای دولت نظرات کارشناسی خود را ارائه می‌دهند و چیزی که از دولت بیرون آمد، قطعی و کارشناسی است.

سعیدلو در ادامه گفت‌وگویش در مورد تغییرات صورت گرفته در کابینه نهم و علت این تغییرات اظهار کرد: آقای رییس‌جمهور در مورد عملکرد وزیران خود به بررسی می‌پردازد، اما نه بررسی عجولانه و شتاب زده، اگر احساس ‌شود که وزارتخانه‌ای شاید از لحاظ فکری و شاید از لحاظ اجرا هماهنگ نیست در ابتدا با اصلاح، تذکر، کمک درصدد تقویت آن وزارتخانه بر می‌آید و اگر به مرحله‌ای برسد که ببیند آن وزارتخانه دیگر جوابگو نیست، تغییرات هم انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: اصل در دولت بر خدمتگزاری است، یک اصل هم است که ما باید سنت شکنی کنیم که اگر کسی مسوولیت پذیرفت، باید در دوران تصدی خود پاسخگو باشد و اگر این‌گونه نباشد، آن وزیر باید جای خود را به دیگری بدهد. معاون اجرایی رییس‌جمهور در خصوص تغییرات صورت گرفته در وزارت کشور از سوی سرپرست این وزارتخانه و اینکه اگر رییس‌جمهور فرد دیگری را به مجلس معرفی کند، تکلیف چیست و آیا این امر برای دولت هزینه‌آور نیست، تصریح کرد: نه این‌گونه نیست، تغییرات در حد زیاد نیست، در مورد تغییر استاندارها نیز این امر در حیطه وظایف دولت و با معرفی وزارت کشور می‌باشد؛ چرا که استاندار نماینده دولت در استان است. وزیر کشور خود به تنهایی استاندار را تعیین نمی‌کند، بلکه با هماهنگی دولت و بر اساس تصمیم هیات دولت این کار صورت می‌گیرد.

معاون مالی- اداری شهردار تهران در دوران احمدی‌نژاد همچنین در خصوص رابطه بین دولت و شهرداری و در پاسخ به این سوال که چرا با تشکیل دولت نهم که اعضای آن قبل از حضور در کابینه خود سکاندار شهرداری تهران بودند؛ برخی مشکلات تهران برطرف نشد و چالش‌هایی نیز میان دولت و شهرداری بوجود آمد، گفت: قبول ندارم که بین دولت و شهرداری تهران چالش وجود دارد.

معاون اجرایی رییس‌جمهور بار دیگر با تاکید بر این که بعید می‌دانم، دلیلی برای چالش وجود داشته باشد، ادامه داد: فکر می‌کنم یک مقدار هماهنگی‌ها باید بیشتر شود. بحث‌هایی که مربوط به تعداد اتوبوس‌ها یا کم و زیاد بودن آن مطرح می‌شود؛ به عنوان یکی از اعضای ستاد تبصره ۱۳ چندین بار گفته‌ام و در این رابطه نیز به مهندس هاشمی هم اشاره داشتم که مسوولان شهرداری را دعوت کنیم بیایند تا اختلاف نظرها رفع شود. مسائل موجود را با جنجال آفرینی در روزنامه‌ها نمی‌توان حل کرد.