رییس‌جمهور آمریکا در آخرین بازدید خود از قاره سبز تلاش کرد سران کشورهای اروپایی را متقاعد کند که در صورت رد بسته مشوق‌های پیشنهادی کشورهای ۱+۵ از سوی ایران، تحریم‌های تنبیهی بیشتری را از جمله محدود کردن بانک‌های ایرانی علیه تهران در نظر بگیرند. به گزارش ایسنا، جورج بوش، روز سه‌شنبه در آغاز سفری به پایتخت‌های اروپایی که شامل برلین، رم، پاریس، لندن، بلفاست و ایرلند شمالی خواهد بود، وارد اسلوونی شد و در نشست سالانه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپایی که بخشی از هدف آن متقاعد کردن آنها به اتخاذ موضعی شدیدتر علیه ایران بود، شرکت کرد. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، بوش در این نشست مدعی شد که مقام‌های ایرانی، یا می‌توانند با انزوا روبه‌رو شوند یا برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کرده و روابط بهتری با ما داشته باشند.

رییس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری پس از این نشست با تکرار اتهام‌های غرب مبنی‌بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: وقتی ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، جهان آزاد از خود سوال می‌کند، چرا ما قبل از اینکه آنها بدان دست یابند کاری نکردیم؟ بنابراین اکنون وقت آن است که یک دیپلماسی محکم داشته باشیم. آمریکا و سران اتحادیه اروپایی بدون توجه به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر همکاری ایران با آژانس در پایان این نشست در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند به وظایف بین‌المللی خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش عمل کند و بر تعهد کشورهای غربی به «استراتژی دو سویه خود» که تحریم‌های تنبیهی و مشوق‌ها را همزمان در بردارد، تاکید کردند. به گزارش روزنامه گاردین، واشنگتن و بروکسل بر اعمال تحریم‌های کنونی شورای امنیت سازمان ملل «به طور کامل و موثر» علیه ایران تاکید کردند و هشدار دادند که برای افزایش اقدامات تنبیهی بیشتری آماده هستند. بنیتا فرور والدنر، کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه اروپایی در این باره گفت: این اقدامات می‌تواند شامل انسداد دارایی‌های بانک‌های ایرانی باشد. وی در جمع خبرنگاران گفت: ما می‌خواهیم به ایران نشان دهیم که کاملا جدی هستیم در این چارچوب اکنون انسداد دارایی بانک‌ها را در نظر داریم.

به گزارش روزنامه تلگراف، در بخش دیگری از بیانیه اتحادیه اروپایی با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و اشاعه هسته‌ای آمده است: ما به همکاری با یکدیگر و نیز گروه ضربت اقدامات مالی ادامه خواهیم داد تا گام‌هایی را برداشته و از اینکه بانک‌های ایرانی از سیستم بانکی بین‌المللی برای حمایت از اشاعه هسته‌ای و تروریسم استفاده نمی‌کنند، اطمینان حاصل کنیم. بوش در پایان این نشست گفت: هدف اصلی رساندن «پیامی آشکار» به ایران بود مبنی‌بر اینکه راهی که ایران در پیش گرفته است، تنها به انزوا ختم خواهد شد. وی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت : یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای برای صلح جهانی بسیار خطرناک خواهد بود. بنابراین ما باید به همکاری با یکدیگر ادامه دهیم تا با صراحت به آنها نشان دهیم که خودشان باید انتخاب کنند یا می‌توانند با انزوا روبه‌رو شوند یا با تعلیق غنی‌سازی از روابط بهتری با همه برخوردار شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بوش گفت: اگر شما (ایرانیان) درخواست‌های عادلانه یک جهان آزاد، یعنی توقف برنامه غنی‌سازی‌تان را نادیده بگیرید، ما به انزوای شما ادامه خواهیم داد؛ به کار بر تحریم‌ها ادامه خواهیم داد و در صورت لزوم تحریم‌های جدیدی را در نظر خواهیم گرفت.

رییس‌جمهور آمریکا مدعی شد: نمی‌توان در زمینه غنی‌سازی به آنها (ایرانیان) اعتماد کرد؛ اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه ما برای متوقف کردن آنها با یکدیگر همکاری کنیم تا جایی که به برخورد با ایران مربوط می‌شود و حس ضرورت شدیدی وجود دارد. کاخ سفید نتیجه نشست اسلوونی را پیروزمندانه خواند؛ اما جان ولفستان، کارشناس برنامه امنیت بین‌الملل مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در واشنگتن گفت: این موارد تاثیر چندانی نخواهند داشت. وی گفت: بوش اهرم مناسبی در قبال ایران یا اروپا ندارد و احتمال اینکه چین و روسیه با هر گونه تحریم جدید در سازمان ملل موافقت کنند، بسیار اندک است. ولفستان گفت: همکاری اتحادیه اروپا در زمینه محدودیت بانک‌ها به دلیل درک این مساله انجام می‌گیرد که برنامه هسته‌ای ایران نمی‌تواند تا زمان انتخاب رییس‌جمهور جدید آمریکا به حال خود گذاشته شود. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، برخی تحلیل‌گران با اشاره به تهدیدات اخیر یکی از مقامات رژیم صهیونیستی درباره حمله به ایران گفتند که ظاهرا در این نشست تلاش شد از احتمال این تهدید کم شود. جولیان اسمیت، یکی از تحلیل‌گران مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در واشنگتن با تهدید خواندن ایران گفت: من فکر می‌کنم اروپا در تلاش بود به دولت بوش نشان دهد که این تهدید را جدی می‌داند و در عین حال تلاش کرد از به وجود آمدن وضعیتی که به اتخاذ اقدام نظامی علیه ایران توسط آمریکا یا اسرائیل منجر شود، خودداری کند.

استفان‌هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه در برلین که مقصد بعدی سفر بوش به اروپا بود، تاکید کرد که تمرکز اصلی بر هویج مشوق‌ها و چماق تحریم‌های بیشتر معطوف است.

هادلی گفت: من فکر می‌کنم ما همگی با هم در این زمینه توافق داریم، ما پیشنهاد خود را به ایران ارائه می‌کنیم و اگر دولت ایران مزایای آن را از مردم خود دریغ کند، مجبور می‌شویم فشارها را افزایش دهیم.

اظهارات بوش در حالی عنوان می‌شود که پیش از این نماینده ایران در آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به مواضع برخی کشورها در قبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران گفته بود: برخی ناخرسندند که بعد از ۳هزار نفر - روز بازرسی گسترده هیچ مدرکی گواه بر انحراف مواد یا فعالیت‌های هسته‌ای به سوی اهداف نظامی یافت نشده است؛ چرا که مایل بودند بهانه‌ای برای تحقق دستور کار پنهان خود از تغییر رژیم تا محروم کردن ملت نجیب ایران از فناوری و دانش هسته‌ای پیدا کنند. سلطانیه با بیان اینکه بعد از دخالت غیرقانونی شورای امنیت، دولت آمریکا آرزو داشت که ایران همکاری‌های خود با آژانس را متوقف کند و حتی از ان‌پی‌تی خارج شود تا بهانه‌ای داشته باشد که سیاست خصمانه یکجانبه خود را اعمال کند، گفته بود: دولت آمریکا بارها در ارتباط با امور جهانی دچار اشتباه محاسبه شده است، سابقه سیاه آن در منطقه ما این ارزیابی را به اثبات می‌رساند.

وی همچنین تاکید کرده بود:‌ تصمیم گیرندگان در کاخ سفید باید چشمان خود را به سوی واقعیات باز کنند، ریاضیات خود را بهبود بخشند تا بیش از این دچار اشتباه محاسبه نشوند.