نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با متهم کردن تهران به داشتن فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی در گذشته، از ایران خواست همکاری خود با آژانس را گسترش دهد. به گزارش ایسنا، گرگوری شولتی، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری آذربایجانی در پاسخ به اینکه نظرش درباره ساختگی و دروغین دانستن اسناد مربوط به مطالعات ادعایی توسط ایران چیست، تهران را به داشتن فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی در گذشته متهم کرده و مدعی شد: محمد البرادعی مدیرکل آژانس در گزارش خود اطلاعاتی را که ارائه کرده است که بازرسان آژانس از منابع مختلف جمع کرده بودند و نشان می‌داد ایران فهرستی از تاسیساتی را دارد که به تازگی در فعالیت‌های مربوط به ساخت تسلیحات هسته‌ای دخالت داشته‌اند. مدیر کل آژانس تاکید کرد که این مایه نگرانی جدی است.

وی با بیان اینکه علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس در نشست شورای حکام تلاش کرد توجهات را از این مساله منحرف کند و این اطلاعات را به چالش بکشد، مدعی شد: سلطانیه تلاش کرد اعتبار بازرسان آژانس را زیر سوال ببرد؛ اما حواس اعضای شورای حکام پرت نشد و آنها نیز در نگرانی جدی البرادعی شریک بوده و موافق بودند که ایران باید همکاری کند. انتظارات شورای حکام آژانس بسیار آشکار است. ایران باید به طور کامل از فعالیت‌های تسلیحاتی گذشته‌اش پرده بردارد و به بازرسان آژانس اجازه دهد حقایق را راستی آزمایی کنند.

شولتی در پاسخ به اینکه آیا احتمال اینکه ایران مشغول فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی باشد وجود دارد؟ ایران را به تلاش برای داشتن فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی متهم کرده و مدعی شد: ایران در تلاش است چندین نیروگاه پنهانی در مکان‌هایی همچون اصفهان و نطنز داشته باشد و این سوال برای همه اعضای شورای حکام مطرح است که آیا ایران فعالیت‌های اعلام نشده دیگری دارد یا خیر؟ و این یکی از دلایلی است که مدیرکل آژانس از ایران خواسته است پروتکل الحاقی را که به بازرسان آژانس اجازه داشتن اطلاعات بیش‌تر و دسترسی گسترده‌تر (به تجهیزات هسته‌ای ایران) می‌دهد اتخاذ کند.

شولتی همچنین گفت: احتمال می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار نشست بعدی شورای حکام در ماه سپتامبر قرار گیرد.