۱۷۵ طرح و ۱۲۶ لایحه از مجلس هفتم باقی مانده است که در صورت تقاضای نمایندگان و دولت، در مجلس هشتم بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، از مجموع ۳۰۱ طرح و لایحه معوقه دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، هشت طرح و ۱۷ لایحه مواردی است که شور اول آنها در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است و ۱۶۷ طرح و ۱۰۹ لایحه مواردی است که شور اول آنها در صحن علنی مجلس مطرح نشده است. همچنین مصوبات باقیمانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام شامل هفت طرح و چهار لایحه و ۱۰ فقره نیز از مصوبات ارسالی به شورای نگهبان است.

بر این اساس، یک فقره لایحه نیز از مصوبات اعاده شده از مجمع تشخیص مصلحت نظام است و مصوبات اعاده شده از شورای نگهبان نیز شامل ۱۶فقره طرح و ۱۰ فقره لایحه است.

بر اساس ماده ۱۴۱ آیین نامه داخلی مجلس در ابتدای هر دوره قانونگذاری هیات رییسه مجلس صورت طرح‌ها و لوایحی را که معوق مانده به وسیله اداره کل قوانین تهیه می‌کند و در اختیار نمایندگان می گذارد و لیستی از آنها را نیز برای دولت ارسال می‌دارد.

هر یک از طرح‌ها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن به وسیله ۲۵ نفر از نمایندگان، یا از دولت تقاضا شود، طبق آیین‌نامه به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌شود و کمیسیون‌ها رسیدگی را به ترتیب مندرج در این آیین‌نامه انجام می‌دهند. هر گاه شور اول آن طرح‌ها یا لوایح قبلا خاتمه یافته باشد، رسیدگی به طرح یا لایحه با پیشنهاد کمیسیون و تصویب مجلس یک شوری انجام خواهد شد.