دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه‌ایران با بیان‌اینکه برآورد زمانی دقیقی برای پاسخگویی‌ایران به بسته پیشنهادی ۱+۵ وجود ندارد، یکی از اهداف پنهان فشارها بر‌ایران را خروج‌ایران از ان.پی.تی خواند.‌این اظهارات در حالی بیان می‌شود که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی طی ۱۰ روز گذشته - از زمانی که بسته پیشنهادی کشور‌های ۱+۵ را به مقام‌های‌ایران تسلیم کرد - تاکنون سه بار از مسوولان‌ایران درخواست کرده است که هر چه زود تر نظر خود را درباره‌این بسته اعلام کنند. سولانا در سخنان خود تصریح کرده است که نمی‌تواند «سال‌‌ها» برای دریافت پاسخ صبر کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اظهارکرد: آنچه که در رسانه‌ها مطرح شد، همان است که به طور رسمی‌مطرح شده بود و برخی از پیشنهادهای طرفین هم در آغاز مذاکرات مطرح شد.

وی با رد پذیرش تعلیق غنی سازی از سوی‌ایران گفت : تعلیق غنی سازی هیچ چارچوب قانونی ندارد و موضع ما در‌این زمینه تغییری نکرده است و نباید درخواست‌هایی مطرح شود که نتیجه آن محرومیت ملت از حقوقشان باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد زمان دقیق پاسخ‌ایران به بسته ۱+۵ گفت : زمانی که بررسی‌ها تمام شود، ما به طور رسمی‌پاسخ می‌دهیم؛ ولی برآورد زمانی دقیقی برای پاسخ به بسته ۱+۵ وجود ندارد.

وی در پاسخ به‌این سوال که آیا اعمال فشارها به‌ایران باعث می‌شود که از ان.پی.تی خارج شود، گفت : تاکید ما‌ این بوده که همکاری نزدیک و

همه جانبه‌ای داشته باشیم و بر‌این عهد نیز باقی هستیم. البته یکی از اهداف پنهان فشارها بر‌ایران خروج‌ایران از ان.پی.تی است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد احتمال صدور قطعنامه جدید علیه‌ایران، گفت : تهدیدها و تحریم‌ها مانع از توجه ما به حقوق ملت نمی‌شود و ما با تاکید بر روند دیپلماتیک اهداف خودمان را دنبال می‌کنیم وتماس و ارتباط نزدیک با آژانس داریم، ضمن‌اینکه روند صدور قطعنامه‌ها را از اساس غلط می‌دانیم.وی در مورد نکات مشترک بین بسته پیشنهادی‌ایران و ۱+۵ گفت: طرفین باید بنشینند و در‌این مورد صحبت کنند. فصل مشترک بسته‌ها می‌تواند آغاز مذاکرات باشد و اگر ما به دنبال نتیجه بخشی مذاکرات هستیم، باید اززمینه‌های مشترک بسته‌ها شروع کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد مذاکره با ۱+۵ تصریح کرد: در موضوع مذاکره اشتباهی صورت گرفته بود که ما خواستیم اصلاح کنند. ‌ایران برای مذاکره درباره نکات مشترک دو بسته آمادگی دارد و ما بسته ۱+۵ را بررسی و مطالعه می‌کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: ما اعلام کردیم که بسته ۱+۵ را دریافت و مطالعه می‌کنیم و به آن پاسخ می‌دهیم و انتظار طبیعی ما‌این است که آنان نیز بسته ما را مورد مطالعه و توجه قرار دهند. همان‌طور که آقای جلیلی اعلام کردند، آنها هم بسته ما را مطالعه کرده و کلیات آن را مورد حمایت و تایید قرار دادند.

حسینی در پاسخ به‌این که آیا تاکید بر وجود فصول مشترک بین بسته‌ایران و ۱+۵ یک تعارف دیپلماتیک است، گفت: خیر، تعارفی در کار نیست و واقعا‌این فصول مشترک وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اظهار رضایت سولانا از کلیات بسته‌ایران گفت: انتظار‌این است که آنها بسته ‌ایران را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

حسینی گفت : در زمینه بررسی زمینه‌های مشترک دو بسته جدیتی احساس می‌شود که‌این بیشتر از گذشته است و ما معتقدیم باید از‌این ظرفیت‌ها استفاده و در جهت ثبات منطقه‌ای به کار گرفته شود. آغاز‌این مذاکرات فرصتی است که نباید آن را از دست داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از بر قوت خود باقی ماندن پیشنهاد کنسرسیوم برای سوخت هسته‌ای از طرف جمهوری اسلامی‌خبر داد.

وی در مورد مانور اخیر رژیم صهیونیستی نیز گفت : سیاست رژیم صهیونیستی ‌این است که بحران‌های داخلی را به خارج منعکس کند و برگزاری‌این رزمایش‌ها برای ترمیم روحیه داخلی مسوولان‌این رژیم است، چون دولتی ضعیف در آنجا بر سرکار است.

وی افزود: ‌این رژیم در عرصه عمل مقابل مقامات لبنان و فلسطین پذیرای شکست شد و به هیچ وجه در ظرفیتی نیست که بخواهد ‌ایران را تهدید کند. حسینی در مورد سرنوشت سربازان ربوده شده‌ایرانی توسط گروهک تروریستی ریگی گفت: ما هنوز اخبار موثق از ‌اینکه دو مامور‌ایرانی به شهادت رسیده باشند، دریافت نکرده‌ایم و آنچه شبکه تلویزیونی العربیه نشان داد بر خلاف تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای است.

وی افزود: ما زمانی که از‌این موضوع مطلع شدیم، فعالیت‌هایمان را شروع و با سفارت پاکستان در تهران و سرکنسول خودمان در کویته تماس‌هایی برقرار کردیم. هیاتی نیز به زودی به پاکستان اعزام می‌شوند.

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین پیگیری‌ها برای برخورد با گروهک‌های تروریستی در سیستان و بلوچستان گفت : بین‌ایران و پاکستان همکاری‌های نزدیکی برای برخورد با گروهک‌های تروریستی و شرارت آفرین وجود دارد و پاکستان در مورد اشراری که تابعیت‌ایرانی داشته و به مرز پاکستان فرار کرده باشند، همکاری خوبی برای استرداد آنان به ایران دارند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد میله گذاری بین مرز‌ایران و عراق بر اساس معاهده ۱۹۷۵ گفت :‌این موضوع ادامه دارد و به زودی یک هیأت ایرانی برای پیگیری‌این کار به عراق سفر می‌کند، ولی زمان‌این سفر مشخص نیست.

وی همچنین در مورد ادعای دولت انگلیس در مورد در اختیار قرار دادن بمب‌های کنارجاده‌ای به شورشیان افغانی توسط‌ایران گفت :‌این ادعای انگلیسی‌ها برای اولین بار مطرح نمی‌شود و هدف آن فرافکنی و سرپوش گذاشتن به شکست خود درافغانستان مربوط است.

ما هنوز شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگاران خود را توسط تروریسم طالبانی از یاد نبرده‌ایم. انگلیس باید سیاست خود را مبنی بر گفت‌وگو با طالبان تغییر دهد و به منافع بلند مدت ملت افغانستان بیندیشد.

حسینی در پاسخ به سئوالی در مورد پیگیری سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده‌ایرانی گفت: ما هیچ سند و مدرکی که نشان دهد‌این دیپلمات‌ها به شهادت رسیده باشند، دریافت نکرده ایم وحتی برخی اخبار واصله حکایت از زنده بودن آنها دارد.

از این رو، از تمامی‌گروه‌های ذی نفوذ در لبنان خواسته‌ایم که ‌این موضوع را پیگیری کنند. در همین زمینه کمیته‌ای برای پیگیری آن تشکیل شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای کمک به‌ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: تا کنون مشارکت و همکاری جدی در‌این زمینه صورت نگرفته است و آنچه که ما در افغانستان شاهد بودیم‌این است که بعد از گذشت چند سال از حضور ناتو در افغانستان تولید و قاچاق مواد مخدر چند برابرشده و‌این همکاری همه جانبه همه کشورها را می‌طلبد.

حسینی از دلایل قطع برق صادراتی‌ایران به بندر بصره عراق اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ‌این سوال را از مسوولان وزارت نیرو بپرسید.

همان که الهام گفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی از اظهارنظر درباره نقشه ربایش احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران توسط نیروهای آمریکایی در عراق خودداری کرد. وی در پاسخ به سوالی در مورد دیدگاه وزارت خارجه در باره خبر ربایش احمدی‌نژاد در عراق گفت: سخنگوی دولت به این سوال پاسخ داده و شما می‌توانید به آن مراجعه کنید.

غلامحسین الهام سخنگوی دولت شنبه هفته جاری در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات رییس‌جمهور در خصوص توطئه ربودن وی در عراق اشاره کرد و گفت چرا نمی‌خواهید در این باره توضیحی بدهید و آیا این توطئه بنابر گفته یک سایت خبری از جانب آمریکا بوده یا خیر؟ گفت: پس انتظار داشتید از چه ناحیه‌ای باشد! موضوع مشخص است از کجا بوده، چرا عجله دارید الان همه موارد گفته شود.وی تاکید کرد: صبر و حوصله کنید. خبرنگاری از الهام پرسید مگر اتفاق خاصی قرار است بیافتد، که وی پاسخ داد: آیا شما برنامه خاصی دارید؟!خبر ربایش احمدی‌نژاد اولین بار توسط شخص وی در نشست اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افشا شد.

به گفته یکی از علمای حاضر در این نشست که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد، احمدی‌نژاد در این نشست شکست نقشه آمریکا برای ربودن خود در عراق و انتقالش به آمریکا را افشا کرد. وی افزود: همزمان با سفر من به عراق، آمریکایی‌ها قصد داشتند در یک برنامه حساب‌شده مرا ربوده و به آمریکا منتقل کنند تا با بهانه‌جویی در مساله تروریسم برای بازگرداندنم، از جمهوری اسلامی باج‌خواهی کنند. با این حال به لطف الهی چند تغییر انجام‌شده در برنامه این سفر، نقشه آنها را بر هم زد و آنان زمانی حیرت‌زده از این امر مطلع شدند که من در آسمان عراق در حال بازگشت به ایران بودم. این در حالی بود که ما حتی به منطقه سبز که امن‌ترین منطقه بغداد است هم نرفتیم. جالب آنکه حتی بوش رییس‌جمهور آمریکا تاکنون هم در عراق شب را به صبح نرسانده است.