جمع‌بندی همه مباحث دولت‌ها و مجالس گذشته

احمدی‌نژاد با تاکید بر تلاش هرچه بیشتر دولت و مجلس برای رفع مشکلات مردم گفت: دولت به عنوان خادم ملت و مسوول اجرا و مدیریت کشور، موظف بود که تمام بحث‌های مجالس و دولت‌های گذشته که درباره ریشه‌های مشکلات کشور بوده را شناسایی و جمع‌بندی کند تا پس از بازبینی، برای آنان راه‌حل ارائه دهد. به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، رییس‌جمهور در جلسه مشترک اعضای هیات دولت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ابعاد مختلف طرح بزرگ تحول اقتصادی را تشریح کرد. در این جلسه که عصر یکشنبه در بهارستان با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، دبیر کارگروه تحولات اقتصادی، جزئیاتی از طرح بزرگ تحول اقتصادی را ارائه کرد.

محمود احمدی‌نژاد در ابتدای این نشست در سخنانی درباره اقدامات دولت نهم در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با ابراز خرسندی از اینکه توصیه اکید رهبر معظم انقلاب برای تعامل و همکاری سازنده اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جامه عمل پوشیده است، اظهار کرد: این جلسه آغاز مبارکی برای همدلی، همکاری و همراهی اعضای دو قوه مجریه و مقننه است که ان‌شاءا... ملت عزیز ایران ثمره آن را در عرصه عمل و میدان اداره کشور مشاهده خواهند کرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گسترده‌ترین کار سازندگی در کشور انجام شده به‌طوری که این امر در تاریخ ایران زمین بی‌نظیر بوده است، تصریح کرد: به‌‌رغم دستاوردهای گوناگونی که در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نصیب کشور شده، اما همچنان این احساس عمومی در همگان وجود دارد که جایگاه ملت ایران آن چیزی نیست که امروز در آن واقع شده است.

وی افزود: همراه با تغییر و تحول دولت‌ها و مجالس، تمرکز و تاکید دلسوزان و صاحب‌نظران همواره بر وجود یکسری مشکلات واحد در کشور بوده است.

احمدی‌نژاد در ادامه این نشست اتلاف وسیع منابع در بخش‌های انسانی و مادی را از جمله مشکلات اصلی کشور دانست و خاطرنشان کرد: غیر از اسراف در زندگی شخصی، در مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز اتلاف وسیع منابع به امری رایج تبدیل شده و فاصله بین دهک‌های برخوردار و نابرخوردار همچنان آزاردهنده است؛ این در حالی است که یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی اجرای عدالت و کاهش فاصله‌ها بوده است. رییس قوه مجریه اضافه کرد: دولت برخی اشکالات ساختاری در اقتصاد که ریشه مشکلات حاکم بر کشور بوده را یافته است که با اجرای طرح تحول اقتصادی و هدف‌گذاری مشخص، در صدد اصلاح این مشکلات برخواهد آمد.

بر اساس این گزارش در نشست مشترک اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس، همچنین برخی از مسائل مورد علاقه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس‌جمهور تصمیم می‌گیرد

رییس‌جمهور همچنین یکشنبه‌شب طی گفت‌وگویی با شبکه یک سیما، در سومین سالگرد سوم تیر و در آستانه ورود به سال چهارم ریاست‌جمهوری خود به تشریح اقدامات دولت در زمینه‌های گوناگون از جمله مبارزه با گرانی و ‌مسکن و نظارت بر قیمت کالاها پرداخت.

محمود احمدی‌نژاد درباره افزایش قیمت مسکن با اشاره به طرح‌ها و اقدامات دولت برای کنترل بازار مسکن خاطرنشان کرد:‌ ساخت مسکن مهر پروژه‌ بسیار عظیمی است که دولت در استان‌های مختلف پیگیری می‌کند و این کار در برخی جاها تندتر و در برخی جاها کندتر جلو می‌رود و یک کار زیربنایی است که دولت در حال انجام دادن آن است. رییس‌جمهور در پاسخ به آن‌چه پیش از این درباره مافیا مطرح کرده است و ارائه آدرسی از آن‌ها گفت:‌ این‌که یک عده‌ای سازمان یافته عمل می‌کنند، خیلی روشن است و استدلال نمی‌خواهد. نشانه‌ها آن‌قدر فراوان است که می‌توان گفت‌ اظهر من الشمس است. نمونه آن قضیه‌ای است که در شکر اتفاق افتاد؛ یک سال و نیم دولت را تحت فشار گذاشتند که چرا اجازه دادید شکر وارد شود و دیدیم همین‌هایی که این حرف‌ها را می‌نویسند و دائم می‌گویند چرا دولت اجازه داد شکر وارد شود، یکباره در عرض ۲۴ ساعت همین را تبدیل کردند به این‌که شکر قحطی شده است. آیا این عادی است؟ این مساله را مطرح کردند و پوشش رسانه‌ای نیز داده می‌شد، خوب یک ارتباطی هست. یک کسی می‌خواهد سوءاستفاده کند؛ در جایی سازمان‌دهی و تنظیم و خبر منتشر می‌شود و عده‌ای خبر را پوشش می‌دهند و بعد از این‌که دولت می‌خواهد برخورد کند، با تیتر اخبار کذب سعی می‌کنند که تدابیر دولت را خنثی کنند. اسم این را هر چیزی که می‌خواهید بگذارید.

من با اسم کاری ندارم، ولی یک مجموعه است که این کار را انجام می‌دهند و من فکر می‌کنم مردم این را می‌دانند. حال انتظار نداشته باشید که من بگوییم آقای الف و ب.

احمدی‌نژاد همچنین در مورد تغییر وزیران گفت: به نظر من این برای دولت یک حسن است. من عهدی با مردم بستم که همکارانم را انتخاب می‌کنم و اگر در هر مقطعی به هر دلیلی به این نتیجه رسیدم که ادامه کار ممکن نیست یا حضور این دوستان در این تیم پاسخگوی نیازها و تامین‌کننده مسوولیت‌ها نیست، دلیلی ندارد که ما ادامه دهیم.

وی در برابر این تحلیل که برخی معتقدند رییس‌جمهور در مورد تغییر وزیران شخصا تصمیم‌گیری می‌کند و دایره مشورت و اطلاع‌رسانی در این زمینه محدود است و مثلا سخنگوی دولت از تغییرات اطلاعی نداشت، تاکید کرد: نهایتا در مورد تغییرات خودم تصمیم می‌گیرم و باید همین‌طور باشد. ‌البته در این زمینه ما مشورت‌های لازم را انجام می‌دهیم. در مورد برخی از دوستان که کنار رفتند، حداقل شش ماه بررسی کردم. در مواردی با خود این دوستان دو ماه و یا حتی چهار ماه گفت‌وگو کردم که این مشکلات و نیازها در جامعه هست و باید برطرف شود و باید راهی پیدا کنیم و این‌طور که هست نمی‌شود. رییس‌جمهور با بیان این‌که «امر تغییر وزیران و مسوولان باید در کشور عادی شود» ادامه داد: ما قبلا در این ارتباط هزینه‌های سنگینی دادیم، یعنی مردم و آرمان‌ها را فدای افراد کردیم، در حالی که اگر لازم شود، باید افراد را فدای آرمان‌ها و مردم کنیم. احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد ارتباطش با مسوولان از جمله علی‌ لاریجانی گفت:‌ ما قبلا نیز با هم دوست بودیم، دوستی ما سابقه‌دار است و در این دوستی مشکلی پیش نیامده است.

وی در مورد مانورهایی که برخی در مورد نوع ارتباط این دو در ماه‌های اخیر انجام ‌دادند، گفت: ‌در بیرون برخی دوست دارند که این مانورها را انجام دهند و برخی از این کار نان می‌خورند و من نمی‌دانم که چه چیزی نصیب آن‌ها می‌شود. ما می‌گوییم همه باید با هم دوست باشیم و به مردم خدمت کنیم ولی برخی دوست دارند که یک مساله کوچک را بزرگ کنند. احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد تعیین سود بانکی نیز خاطرنشان کرد:‌ تعیین سود بانکی امر مهمی است و در این ارتباط کارشناسان و مسوولان گوناگون نظر می‌دهند و به هر حال اقتصاددانان و متخصصان مجرب ممکن است در این ارتباط تحلیل‌های متناقض و متضادی داشته باشند. باید این تحلیل‌ها شنیده و بحث شود و در نهایت طبق قانون، رییس‌جمهور تصمیم می‌گیرد و تصمیم رییس‌جمهور را همه باید اجرا کنند.