رییس‌جمهور در راستای رفع نارسایى‌هاى مالیاتى، شفاف سازى مبادلات و فعالیت‌هاى اقتصادى و حمایت از تولیدکنندگان، قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره که در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است را برای اجرا، ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، کالا‌های موضوع این قانون که توسط مودی خریداری، تحصیل یا تولید می‌شود، در صورتی که برای استفاده شغلی به عنوان دارایی در دفاتر ثبت شود یا برای مصارف شخصی برداشته شود، عرضه کالا به خود محسوب و مشمول مالیات خواهدشد و اشخاصی که به عرضه کالا و ارائه خدمت و واردات و صادرات آنها مبادرت می‌کنند، به عنوان مودی شناخته شده و مشمول مقررات این قانون خواهند بود.

بر اساس این قانون، هرسال شمسی به چهار دوره مالیاتی سه ماهه تقسیم می‌شود، در صورتی که شروع یا خاتمه فعالیت مودی در خلال یک دوره مالیاتی باشد، زمان فعالیت مودی طی دوره مربوط یک دوره مالیاتی تلقی می‌شود و وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور مدت دوره مالیاتی را برای هر گروه از مودیان دو یا یک ماهه تعیین کند.

بر اساس این ابلاغیه، تاریخ تعلق مالیات بر عرضه کالا، تاریخ صورت‌حساب، تاریخ تحویل کالا یا تاریخ تحقق معامله کالا، تعلق مالیات بر ارائه خدمات، تاریخ صورتحساب یا تاریخ ارائه خدمت، در مورد صادرات، هنگام صدور (از حیث استرداد) و در مورد واردات تاریخ ترخیص کالا از گمرک و درخصوص خدمت تعیین شده است.

بر اساس این قانون، عرضه کالاها و ارائه خدمات محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبورعسل و نوغان، انواع کود، سم، بذر و نهال؛ آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیرخشک مخصوص تغذیه کودکان، کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات، کـالا‌های اهـدایی به صـورت بلاعـوض به وزارتـخانه‌ها، موسـسات دولتـی و نهاد‌های عمومی‌غیردولتی با تایید هیات وزیران و حـوزه‌‌های علمیه با تایید حوزه گیرنده هدایا و اموال غیر منقول از پرداخت این عوارض معاف هستند.

بر اساس این قانون، همچنین انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی، حمایتی، خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها، موسسات و تعاونی‌‌های اعتباری و صندوق‌‌های قرض‌الحسنه مجاز و صندوق تعاون، خدمات حمل و نقل عمومی‌و مسافری درون و برون‌شهری جاد‌ه‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، فرش دستباف، انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که طبق آیین‌نامه‌‌هایی که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌‌های علوم تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد، خوراک دام و طیور،رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه‌ها و اقلام با مصارف صرفاً دفاعی (نظامی‌و انتظامی) و امنیتی از پرداخت این عوارض معاف هستند.

بر این اساس نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های خاص، چون انواع سیگار و محصولات دخانی، دوازده درصد و انواع بنزین و سوخت هواپیما، بیست درصد تعیین شده است.

همچنین این قانون به دولت اجازه می‌دهد بابت خروج هر مسافر از مرز‌های هوایی دویست ‌و پنجاه‌ هزار ریال و از مرز‌های دریایی و زمینی مبلغ پنجاه‌ هزار ریال از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی‌(نزد خزانه‌داری کل کشور) واریز کند. تغییرات این مبالغ هر سه سال یک بار با توجه به نرخ تورم با تصویب هیأت‌وزیران تعیین می‌شود.

بر اساس این قانون، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه‌دهندگان خدمات و کالا‌های وارداتی مصوب ۱۳۸۱ و اصلاحیه بعدی آن و سایر قوانین و مقررات خاص و عام مغایر مربوط به دریافت هرگونه مالیات غیرمستقیم و عوارض بر واردات و تولید کالاها و ارائه خدمات لغو شده و برقراری و دریافت هرگونه مالیات غیرمستقیم و عوارض دیگر از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها و ارائه‌دهندگان خدمات ممنوع است. حکم این ماده شامل قوانین و مقررات مغایری که شمول قوانین و مقررات عمومی‌بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است، نیز می‌باشد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره است که با موافقت مجلس و تایید شورای نگهبان به مدت ۵ سال به طور آزمایشی به اجرا در می‌آید.