دنیای‌اقتصاد- مرجان توحیدی: با پایان یافتن نوبت دوم تعطیلات تابستانی، نمایندگان با دستی پر از امضا برای استیضاح به استقبال اعضای کابینه می‌روند که در این میان وزیر آموزش و پرورش با داشتن بیش از ۱۰۰ امضا گوی سبقت را از سایر اعضای دولت ربوده است. به بیان دیگر نمایندگانی که قبل از شروع تعطیلات تابستانی استیضاح وزیران آموزش و پرورش و ارتباطات را پیگیری می‌کردند، ظاهرا در ایام تعطیلات عزم خود را جزم کرده‌اند تا از میان گزینه‌های مختلف برای نظارت از جمله تذکر و سوال به دلیل عدم امتناع یک سره به سراغ استیضاح بروند. همچنین این نمایندگان و در حقیقت طراحان استیضاح در تلاش بودند که حداقل امضا برای مشروعیت و طرح استیضاح در صحن علنی مجلس که ۱۵ می‌باشد را به سقف مورد نظرشان افزایش دهند. بنابراین همان طور که از قبل در راهروهای مجلس شنیده شده بود که طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش در تلاش هستند تا سقف امضاهای این طرح را به ۱۰۰ برسانند، ظاهرا موفق به تامین هدف‌شان شده‌اند و طرح مذکور را در اولین جلسه بعد از تعطیلات به هیات‌رییسه تقدیم خواهند کرد. اگرچه پیش از این یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات از ارائه مدت دو هفته‌ای به علی‌احمدی برای اقناع نمایندگان متقاضی استیضاح خبر داده بود، اما چنین به نظر می‌رسد که باز هم نظر این نمایندگان تامین نشده است و بر همین اساس آنها تصمیم گرفته‌اند به سراغ آخرین ابزار نظارتی یعنی استیضاح بروند. مهم‌ترین موارد استیضاح وزیر آموزش و پرورش، عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان، عدم رسیدگی به معلمان حق‌التدریس و نهضتی و طرح ساماندهی وزارت آموزش و پرورش است که عدم توفیق علی احمدی در این موارد، باعث شده است تا نمایندگان وی را به مجلس فرا خوانند. بر همین اساس هم، منشی کمیسیون اجتماعی از افزایش متقاضیان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد و افزود: طرح استیضاح علی احمدی پس از پایان تعطیلات مجلس، تقدیم هیات رییسه خواهد شد.

هادی مقدسی نماینده بروجرد در گفت‌‏وگو با «ایلنا»، با اشاره به اینکه امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به بیش از ۱۰۰ نماینده رسیده اند، گفت: از آنجا که پیش از آغاز تعطیلات مجلس امکان ارائه این طرح وجود نداشت، با تلاش برای افزایش امضاهای این طرح، خود را برای ارائه آن به هیات رییسه پس از تعطیلات مجلس آماده کردیم.وی در تشریح محورهای این استیضاح، به عدم به‌کارگیری مدیریت کارآمد از سوی وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: صدور بخش‌‏نامه‌‏های بدون کار کارشناسی لازم و پس گرفتن متمادی آنها از یکسو و متزلزل بودن امر آموزش و پرورش به دلیل تصمیم‌‏گیری‌‏های غلط و غیر علمی، از سوی دیگر، از محورهای استیضاح علی احمدی است.مقدسی در واکنش به مخالفان این استیضاح که معتقدند نمایندگان باید از دیگر ابزارهای نظارتی مجلس همچون سوال استفاده کنند، اظهار کرد: تاکنون طی جلساتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان سوالاتمان را از علی احمدی مطرح کردیم، اما پاسخ‌‏های وی قانع کننده نبود و چاره‌ ای جز استیضاح وی نداریم.

وی با اشاره به سوالش از وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه چرا مسائل این وزارتخانه به سمت آفت‌‏هایی چون گروه‌‏گرایی و جناح‌‏بندی سیاسی سوق یافته است، گفت: از آنجا که اظهارات وزیر آموزش و پرورش نتوانسته است رضایت نمایندگان را جلب کند، پیش‌‏بینی می‌‏کنیم که استیضاح وی در صحن علنی مجلس با رای بالای نمایندگان به تایید برسد.

۳۰ امضا برای استیضاح وزیر ارتباطات

از سویی دیگر در حالی که به نظر می‌رسید با اولویت قرار گرفتن استیضاح وزیر آموزش و پروش، سایر گزینه‌های استیضاح در حاشیه امن قرار بگیرند، اما اعضای کمیسیون اجتماعی مجدانه طرح استیضاح وزیر ارتباطات را پیگیری کرده و قصد دارند تا طرح مذکور را بعد از تعطیلات تابستانی به هیات رییسه ارائه دهند. ضعف مدیریت و نارضایتی مردم از پوشش شبکه ماهواره‌ای و مخابراتی توسط این وزارتخانه عمده‌ترین دلیل نمایندگان طراح استیضاح است. بر همین اساس هم رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از ارائه طرح استیضاح وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به هیات رییسه در اولین روز کاری مجلس پس از تعطیلات خبر داد.

سلیمان جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره این طرح اظهار کرد: درخواست استیضاح سلیمانی با امضای بیش از ۳۰ نماینده و در ۱۳ محور در حالی مطرح است که نمایندگان بحث تحقیق و تفحص از این وزارتخانه و طرح سوال از وزیر و مدیران این وزارتخانه را نیز به شکل جداگانه مورد پیگیری قرار داده‌اند. نماینده ماکو و چالدران، با اشاره به مشکلات موجود در امور وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، گفت: ضعف مدیریت، عدم کنترل وزارتخانه از نظر مالی، نبود پوشش‌های آنتن ماهواره‌ای، جوابگو نبودن شبکه اینترنتی و پایین بودن سرعت اینترنت، تحقق نیافتن برنامه‌های وزارت ارتباطات و برنامه‌های اعلامی وزیر، نارضایتی کلی مردم از خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دریافتی‌های غیرمجاز و افزایش تعرفه‌های غیرمنطقی، بیمه نکردن کارکنان وزارت ارتباطات که قراردادی کار می‌کردند و بحث‌های بررسی ترازهای مالی از جمله موضوعات اصلی است که در طرح استیضاح وزیر مطرح است.

زمزمه‌های استیضاح وزیر بهداشت

اما در میان موج استیضاحی که در مجلس به راه افتاده است و دست کم هر چند نفر از نمایندگان نام یک وزیر را برای استیضاح مطرح می‌کنند، وزیر بهداشت و درمان نیز از تبعات این موج در امان نمانده است و نام وی نیز در لیست استیضاحی‌ها قرار گرفته است. هر چند به نظر می‌رسد که طرح استیضاح وی چندان جدی نباشد یا دست کم متن آن تاکنون تهیه نشده باشد، اما برخی از نمایندگان به دلیل برخی ناکارآمدی‌ها پیگیر این مساله هستند. بدهی‌های بیمارستان‌ها، مشکلات کارخانه‌های دولتی، نارضایتی مردم از سیستم بهداشت و درمان کشور از عمده محورهای استیضاح وزیر بهداشت است. همچنین به گفته جهانبخش امینی، این طرح تاکنون ۳۵ امضا جمع کرده است. این در حالی است که رییس کمیسیون بهداشت و درمان در این باره تاکید کرده است که بحث استیضاح به صورت جدی مطرح نیست. شهاب‌الدین صدر گفت: تاکنون طرحی در مورد استیضاح وزیر بهداشت و درمان به کمیسیون نرسیده است و بحث استیضاح به صورت جدی مطرح نیست. وی استیضاح را یکی از حقوق قانونی نمایندگان دانست و افزود: زمزمه‌هایی درباره استیضاح چند وزیر در مجلس وجود دارد، اما در مورد وزیر بهداشت مطلبی به ما نرسیده است. وی گفت: انتقادهایی از وزیر بهداشت درباره امکانات بهداشتی حوزه‌های انتخابی نمایندگان و تغییر روسای برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح است که امیدواریم با بررسی آنها موضوع برطرف شود.

اگر چه نمایندگان برای طرح استیضاح‌های خود امضاهای مکفی را جمع‌آوری کرده‌اند، اما نباید قدرت لابی برخی نمایندگان و حامیان دولت را در مجلس در ناکامی استیضاح‌ها نادیده گرفت. به ویژه آن که این مساله در مجلس هفتم مسبوق بر سابقه بوده است و بسیاری از استیضاح‌ها به دلیل لابی‌ نمایندگانی چون باهنر روی کاغذ باقی ماندند و به سرانجام نرسیدند. باید دید وضعیت استیضاح‌ها در مجلس هشتم به سرنوشتی مشابه مجلس هفتم دچار خواهد شد یا خیر و در نخستین هفته کاری مجلس بعد از تعطیلات حمیدرضا حاجی بابایی یا موسی قربانی چه طرح‌هایی را برای اعلام وصول از سوی هیات رییسه قرائت می‌کنند.