مک‌کین از اوباما سبقت گرفت

جمهوری‌خواهان برای پیروزی امیدوار شدند. مک‌کین از اوباما سبقت گرفت

دنیای اقتصاد-شبکه خبری رویترز نتایج یک نظرسنجی جدید رویترز- زاگبای را در آخر هفته منتشر کرد که بر اساس آن سناتور جمهوری‌خواه، جان مک‌کین از سناتور دموکرات، باراک اوباما در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ با نسبت ۴۶ بر ۴۱ پیشی گرفته است.

به علاوه در این نتایج، مک‌کین به لحاظ مدیریت اقتصاد نسبت به باراک اوباما برتری چشم‌گیری دارد. این اولین بار است که در نظرسنجی‌های ماهانه رویترز - زاگبای، مک‌کین در صدر قرار گرفته است. این نظرسنجی ظرف هفته گذشته انجام شد که اوباما در آن زمان در تعطیلات خود در هاوایی به سر می‌برد و بنابراین نظرات خود را به نظرات مک‌کین در مورد حمله روسیه به گرجستان و مشخص شدن دید‌گاه‌های سیاست خارجی‌اش، واگذار کرد. جان زاگبای در این مورد می‌گوید: «هیچ شکی نیست که روند نزولی آرای اوباما به روند صعودی محبوبیت مک‌کین کمک می‌کند و این دورانی بسیار حیاتی برای اوباما است.» نظرسنجی جدید تغییری عمده نسبت به برتری هفت درصدی اوباما در نظرسنجی مشابهی است که یک ماه قبل برگزار شد. ترقی غیر‌منتظره مک کین در نظرسنجی حتی نزدیک‌‌ترین مشاوران او را متعجب کرده است. البته هنوز میانگینی از نظرسنجی‌‌ها که توسط مرکز «سیاست روشن واقعی» RealClearPolitics به عمل آمد نشان می‌‌‌دهد مک کین کمتر از دو درصد از اوباما عقب است. در میان استراتژیست‌‌‌های جمهوری‌خواه برای اولین‌بار از زمان پیروزی اوباما بر هیلاری کلینتون در مبارزه مقدماتی، حس اعتماد محسوسی به‌وجود آمده است. آخرین نتایج نظرسنجی روزنامه لس‌آنجلس تایمز و پایگاه خبری بلومبرگ نشان می‌داد که ۴۵ درصد از رای دهندگان آمریکایی از باراک اوباما نامزد دموکرات‌‌ها و ۴۳ درصد هم از جان مک کین نامزد جمهوریخواهان حمایت می‌‌‌کنند.نتایج این نظرسنجی نشان داد که وجهه اوباما به دلیل انتقاد‌‌های مک کین و هم‌پیمانان وی از اوباما طی هفته‌‌‌های اخیر مخدوش شده است. منتقدان اوباما می‌‌‌گویند که وی در زمان‌‌های حساس و خطرناک تجربه‌ای برای هدایت و رهبری مردم آمریکا ندارد.

بر پایه این نظرسنجی، تقریبا نیمی‌‌‌ از رای‌دهندگان آمریکایی می‌‌‌گویند که اوباما تجربه کافی برای ریاست جمهوری ندارد ، در حالی‌که ۱۴ درصد چنین نظری درباره مک کین داشتند.یکی دیگر از نتایج این نظرسنجی این بود که فقط ۶۳ درصد به توانایی اوباما برای برخورد عاقلانه با بحران‌‌های بین‌المللی اعتماد داشتند و ۷۷ درصد هم چنین نظری را در مورد مک کین ابراز کردند.