هادی ساعی جاودانه شد
علل عدم‌موفقیت‌های ایران در المپیک پکن را مجلس بررسی می‌کند.

طلای المپیک از «بهشت» آمد
هادی ساعی، پرافتخارترین ایرانی تاریخ المپیک
ساعی با غلبه بر حریفانی از نپال، چین، آذربایجان و ایتالیا طلای المپیک را صید کرد
دنیای اقتصاد- مرتضی ناعمه: طلای هادی ساعی مرهم زخم‌های کاروان ورزش ایران در المپیک پکن شد.
هادی ساعی در وقت اول دیدار فینال مقابل مائورو سارمینتو ایتالیایی با نتیجه چهار بر دو مقابل تکواندوکار بلندقامت ایتالیایی شکست خورد. در وقت دوم هادی ساعی دو امتیاز عقب افتاده را جبران کرد و نتیجه چهار به چهار تمام شد. نماینده ایران در این وقت یک اخطار فنی هم دریافت کرد.اما ساعی در وقت سوم با تجربه خود دو امتیاز دیگر به اندوخته‌های خود اضافه کرد تا طلای المپیک پکن را به افتخارات خود اضافه کند.
ساعی با کسب این مدال و با احتساب مدال برنز المپیک 2000 سیدنی و مدال طلای المپیک 2004 آتن پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در ادوار المپیک محسوب می‌شود.ساعی در ماه‌های اخیر به علت عضویت در شورای شهر تهران تحت فشار قرار داشت و منتقدانش او را به تمرینات کم متهم می‌کردند.مدال طلای ساعی در حالی کسب می‌شود که تیم‌های کشتی و وزنه‌برداری ایران که در ادوار المپیک از مدال‌آوران اصلی کاروان ورزشی ایران محسوب می‌شدند در پکن «ناکام مطلق» بودند و تنها «مراد محمدی» به یک مدال برنز دست یافت. تیم کشتی آزاد کشورمان در پکن با کسب یک مدال برنز در کنار هند و اسلوواکی، بلاروس و آذربایجان در انتهای جدول رده‌بندی این رقابت‌ها قرار گرفت.با کسب مدال ساعی، ایران با مکزیک و لیتوانی به طور مشترک در رده 47 جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفته است. کاروان ورزشی ایران در المپیک 2004 آتن عنوان بیست و نهم را کسب کرد.
پیام تبریک فراکسیون ورزش مجلس
فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی کسب مدال طلای المپیک توسط هادی ساعی را به وی و ملت شریف ایران تبریک و تهنیت گفت. متن پیام فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به این شرح است: فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از عموم منتخبین مردم در خانه ملت کسب مدال طلای المپیک توسط فرزند رشید وطن «هادی ساعی» را به ملت شریف و بزرگوار ایران و قهرمان جاودانه تاریخ ورزش کشورمان تبریک می‌گوید. تهور، شجاعت و ذکاوت این پهلوان عرصه عمل و اخلاق باعث شد تا نور امید را در دل مردم پرافتخار ایران متجلی سازد. دست خداوندش به همراه‌اش که افتخار و عظمت را برای کشور عزیزمان به ارمغان آورد.


ساعی: خدا مرا خیلی دوست دارد
«این مدال را به تمام ایرانیان به ویژه خانواده و روح پدرم تقدیم می‌کنم.» این نخستین جمله ساعی قهرمان المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که در گفت‌وگو با ایسنا به زبان راند.پرافتخارترین ایرانی تاریخ المپیک افزود: «شاید خود مدال ارزش نداشته باشد اما باید آن را می‌گرفتم. چرا که می‌دانم مدال نگرفتن در المپیک چقدر برای مردم سخت بود. خدا را شکر می‌کنم که توانستم آنها را خوشحال کنم و خدا مرا خیلی دوست دارد.»نماینده شورای شهر تهران در حالی که به شدت اشک می‌ریخت ادامه داد: «همه کار امروزم برای مردم بود. چون مردم ما احساس دارند باید در این رویداد سهمی داشته باشند. آخرین نفر بودم و فشار زیادی روی من بود.»ساعی در پایان در رابطه با خداحافظی از ورزش قهرمانی گفت: «هنوز فکری نکرده‌ام.»

یحیی‌زاده: رییس‌جمهور دخالت کند
بررسی «آبرو ریزی» ورزش ایران در مجلس
آرین منش: مدیریت ورزش ناکارآمد بود
علی‌آبادی و قراخانلو از سوی نمایندگان مجلس متهمان ردیف اول ناکامی ایران در المپیک هستند
گروه ورزش -آنچه در المپیک پکن اتفاق افتاده در نوع خود «کم‌نظیر» که نه «بی‌نظیر» است. ورزش ایران در بهترین سال‌های خود از نظر تخصیص اعتبار و با حجم زیادی از هزینه‌ها به بدترین نتایج ممکن دست پیدا کرد تا به حال این ورزش افسوس بخوریم.
در گیر و دار نتایج ضعیف در المپیک و پایان قصد حضور ما در المپیک، نمایندگان مردم در مجلس هم به فکر افتاده‌اند تا به نوعی «مقصران» این «آبروریزی» بزرگ از مردم «عذرخواهی» نمایند.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس علل اصلی ناکامی‌های ورزشکاران ایرانی در المپیک را ناکارآمدی در مدیریت و گماردن مدیران غیرمتخصص و غیرورزشی بر ورزش کشور خواند و گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس به زودی با فراخواندن مدیران ورزشی کشور از آنان در این باره توضیح خواهد خواست.
جواد آرین منش معتقد است: مدیران ورزشی از جمله رییس سازمان تربیت بدنی به همراه معاونان وی و رییس کمیته ملی المپیک به کمیسیون فرهنگی فراخوانده می‌شوند تا گزارشی از عملکرد خود و دلایل عدم موفقیت در بازی‌های المپیک را ارائه دهند.
وی نتایج ضعیف ورزشکاران ایرانی در المپیک و ناکامی‌های جدی ورزش کشور را در این عرصه بیانگر فقدان برنامه‌ریزی در ورزش قهرمانی دانست و افزود : ناکارآمدی نظام مدیریتی و برنامه‌ریزی به رغم افزایش اعتبارات در ورزش همچنان پابرجاست و متاسفانه در حالی که انتظار می‌رفت با افزایش اعتبارات و بودجه‌های ورزشی موفقیت‌های بیشتری نسبت به گذشته به دست آوریم اما نه تنها موفقیت خاصی در این عرصه به دست نیامد بلکه روند نزولی ورزش را شاهد بودیم.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در گذشته علل اصلی ناکامی‌های ورزشکاران به کمبود اعتبارات ورزشی نسبت داده می‌شد، اما شاهد بودیم که با افزایش اعتبارات حتی تک ستاره‌هایی که در گذشته با استعداد شخصی خود نتایجی برای ورزش کشور به دست می‌آوردند هم در بازی‌های المپیک موفقیتی کسب نکردند.
سیدجلال یحیی‌زاده رییس کمیته زنان، خانواده و تربیت بدنی و جوانان مجلس شورای اسلامی هم در ارزیابی از ناکامی‌های کاروان ورزشی ایران در المپیک پکن گفت: موضوع بررسی نتایج المپیک از چند جهت قابل توجه است، اولا ما در طول دوره‌های مختلفی که در المپیک حضور داشتیم، برخی اوقات یکی دو مدال بیشتر کسب نکردیم.
وی افزود: ولی در برخی مواقع هم مانند المپیک هلسینکی 7 مدال و در دوره قبل 6 مدال حتی دو طلا کسب کردیم. همچنین در این چند سال شاهد افزایش بودجه‌ بسیار زیاد برای ورزش، هم در کارهای زیرساختی و فونداسیونی و هم در ارتباط با ورزش قهرمانی بودیم و در برخی مواقع 4 الی 5 برابر بودجه‌ قبلی این بخش‌ها است.
این عضو فراکسیون ورزش مجلس اظهار کرد: لذا توقع و انتظار ما این بود و هست که نتایج این هزینه‌کرد را در مسابقات مهم و رسمی المپیک شاهد باشیم.
وی خاطرنشان کرد: از این جهت طبیعی است که هم مردم و هم مجلس وظیفه دارند این موضوع را بررسی کنند. طبیعتا مردم از ما انتظار دارند به شکل کارشناسانه مساله را مورد بررسی قرار دهیم. در این راستا چون مجلس نمی‌تواند در مسائل اجرایی دخالت کند، با ارائه گزارشی از مسوولان درجه اول اجرایی کشور مانند رییس‌جمهور خواهد خواست به این مساله توجه کنند تا وی در ارتباط با این موضوع هر برخوردی را که شایسته دانست، انجام دهد.
وی ادامه داد: لذا منتظریم المپیک به اتمام برسد تا در این مورد جلساتی داشته باشیم و مسوولان ذی‌ربط با حضور در مجلس، در کنار کارشناسان بی‌طرف به ما توضیح دهند و به جمع‌بندی برسیم.
یحیی‌زاده در ارزیابی از تشکیل کمیته‌ 5 نفره از سوی کمیته‌ ملی المپیک برای بررسی عملکرد ضعیف کاروان ورزشی ایران گفت: این‌که خود کسانی که در این موارد مقصر می‌شوند، کمیته‌ای تشکیل دهند، چیز جالبی نیست. طبیعی است که در این موضوع باید افرادی بی‌طرف و کارشناس وارد قضیه شوند و بتوانند مسائل را آنالیز کنند.
رییس کمیته زنان، خانواده و تربیت بدنی مجلس گفت: این که کسانی که به قضاوت مردم در این مسائل مقصرند؛ خواسته باشند با تشکیل کمیته‌ای، اعلام مواضع کنند این امر به نوعی توپ را به زمین دیگران انداختن است. در این راستا حداقل این است که مجلس در این موضوع می‌تواند به عنوان یک ناظر به جمع‌بندی بهتری برسد. لذا انتظار است کسانی که در افکار عمومی باید پاسخگو باشند به این شکل‌ها نخواسته باشند با موضوع به صورت سطحی و شتابزده برخورد کنند.

فلاحت‌پیشه: ورزش ایران در المپیک تحقیر شد
عملکرد ضعیف ایران در المپیک پکن باعث اعتراض اقشار مختلف ورزشی و غیرورزشی شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله معترضان به این نتایج ضعیف هستند. فلاحت‌پیشه، عضو فراکسیون ورزش مجلس در آخرین موضع‌گیری در این مورد با تاکید بر تحول ساختاری در بحث ورزشی کشور می‌گوید: «یکی از تحولات ساختاری این باید باشد که در بخش ورزش وزیری داشته باشیم که هم بتواند رای اعتماد از مجلس بگیرد و هم در مقابل سوالات و تذکرات و استیضاح مجلس قرار بگیرد. معتقدیم ضعف مدیریت در ورزش کشور با عملکرد ضعیف در المپیک پکن ظاهر شد. ورزش ایران در المپیک پکن تحقیر شد و تحقیر ورزش ایران هم گناه نابخشودنی است، آن هم در شرایطی که سیر رو به رشد مدال‌گیری در المپیک را بعد از جنگ آغاز کرده‌ بودیم.»فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که مسوولان بعد از این نتایج چه کاری باید انجام دهند، می‌گوید: «حداقل کاری که مسوولان ورزش کشور و روسای فدراسیون‌های کم‌کار و بدون برنامه می‌توانند انجام دهند این است که باید سریعا استعفا دهند. مهم‌‌ترین مساله زمانی است که ورزش دوستان ایرانی پای رسانه تصویری سپری کردند و شاهد قهرمانی‌های کشورهای دیگر بودند و از نتیجه نامطلوب ورزشکاران خود حسرت خوردند. اینها نشان‌دهنده این موضوع است که حداقل انتظاری که از مسوولان وجود دارد این است که از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده یا رییس‌جمهور آنها را برکنار کند.»