دنیای اقتصاد - احمدی‌نژاد در پاسخ به‌این سوال که دولت ایران چه تمهیداتی اندیشیده تا روابط ایران و آمریکا را بهبود بخشد، خاطرنشان کرد: من برای رییس‌جمهور آمریکا نامه‌ای ارسال کردم، اما وی پاسخ آن را نداد که کارخوبی نبود. در عراق هم مذاکره کردیم و ۲ سال پیاپی آمادگی خود را برای گفت‌وگو در سازمان ملل و درحضور رسانه‌ها اعلام کردم؛ این‌ها فرصت‌های استثنایی و طلایی بود که برای دولت آمریکا ایجاد کردم تا شرایط را تغییر دهد، اما متاسفانه دولت بوش از آن استفاده نکرد. توصیه‌های احمدی‌نژاد به رییس‌جمهور آینده آمریکا:

فرصت های طلایی برای دولت آمریکا ایجاد کردم

متاسفانه دولت بوش از فرصت های استثنایی ایجاد شده استفاده نکرد

رییس‌جمهور ضمن تاکید بر اینکه «دولت بوش از فرصت‌های طلایی گفت‌وگو با ایران استفاده نکرد» با طرح چند توصیه به رییس‌جمهور آینده آمریکا اظهار کرد: آمریکا رویکرد ناشایست گذشته خودرا در قبال مردم جهان تغییر داده و تلاش کند مشکلات داخلی مردم آمریکا مرتفع شود.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی PBS آمریکا،را این اندیشه دولتمردان آمریکا که پیشرفت ملت‌های مختلف جهان را علیه منافع خود می‌دانند، اندیشه‌ای رو به زوال دانست و اظهار کرد: چنین اندیشه‌ای نمی‌تواند ادامه پیدا کند، چون ملت آمریکا را به مقابله با همه ملت‌های جهان می‌کشاند. البته تاکنون نتیجه چنین دیدگاهی این بوده است که دولت آمریکا جزو نامحبوب‌ترین دولت‌ها در دنیا قرار گرفته است. معتقدم سیاست مخالفت آمریکا با پیشرفت و رشد ملت‌ها، سیاست غلطی است و دولتمردان آینده آمریکا باید آن را تغییر دهند.

رییس شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه باید مشکلات و دغدغه‌های مشترک مورد رسیدگی قرار گیرد، گفت: ما آماده هستیم و اساسا بسته‌ای که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده است حاوی مطالبی برای همکاری‌های مشترک است. در طراحی این بسته بسیار مترقی و باز عمل کرده‌ایم. تاکنون نیز در عراق و افغانستان کمک‌های فراوانی انجام داده‌ایم. برای اینکه علاقه مندیم مشکلات جامعه بشری حل شود.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: امیدواریم به نقاط مشترک و تفاهم‌آمیز و همکاری‌های مشترک برای حل مسائل جهانی دست یافته و بتوانیم دغدغه‌های متقابل و مشترک را برطرف کنیم و فکر می‌کنیم با گفت‌وگو اکثر مسائل قابل‌حل است.

وی با اشاره به‌اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نحوه مدیریت جهان نگرانی فراوانی دارد، تصریح کرد: در گفت‌وگو و مذاکره می‌توانیم دغدغه‌های مشترک را انتقال داده و همکاری جمعی را برای حل مشکلات پدید آوریم. البته نقش ایران و آمریکا در این زمینه کلیدی است.

رییس‌جمهور در پاسخ به‌این سوال که دولت ایران چه تمهیداتی اندیشیده تا اوضاع روابط میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا را بهبود بخشد، خاطرنشان کرد: من برای رییس‌جمهور آمریکا نامه‌ای ارسال کردم، اما وی پاسخ آن را نداد که کارخوبی نبود. در عراق هم مذاکره کردیم و ۲ سال پیاپی آمادگی خود را برای گفت‌وگو در سازمان ملل و درحضور رسانه‌ها اعلام کردم؛ این‌ها فرصت‌های استثنایی و طلایی بود که برای دولت آمریکا ایجاد کردم تا شرایط را تغییر دهد، اما متاسفانه دولت بوش از آن استفاده نکرد. احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: دوست داریم فرصت‌ها در اختیار مردم آمریکا قرار گیرد تا آزادانه انتخاب کنند. البته در مسائل داخلی آمریکا دخالتی نمی‌کنیم، اما از اینکه حق انتخاب مردم آمریکا بسیار محدود است و مجبورند از میان تنها دو کاندیدا یکی را انتخاب کنند، نگرانی داریم. وی با بیان اینکه چند توصیه به انتخاب شونده نهایی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا داریم، خاطرنشان کرد: هر کس در انتخابات آتی آمریکا انتخاب شود باید رویکردهای گذشته را تغییر دهد. چهره دولت آمریکا در دنیای امروز مناسب نیست و هیچ کس - نه دولت‌ها و نه ملت‌ها - علاقه‌ای به آمریکا ندارند؛ چرا که دولت آمریکا دیگران را تحقیر می‌کند و این موضوع به نفع هیچ کس نیست.

وی افزود: کسی که رییس‌جمهور آمریکا خواهد شد ابتدا باید مشکلات داخلی مردم آمریکا را حل و فصل کند. همچنین فرد انتخاب شده جدید بایستی نیروهایی را که آمریکا در کشورهای مختلف دنیا مستقر کرده، را جمع‌آوری کند و به فرهنگ، شخصیت و خواسته مردم دنیا احترام بگذارد. رییس‌جمهور با بیان اینکه رعایت این امور به نفع صلح جهانی و مردم آمریکا است، تاکید کرد: البته به طور طبیعی این اتفاقات خواهد افتاد و هر دولتی سر کار بیاید، مجبور است تغییر رویه دهد. رییس‌جمهور با اشاره به‌اینکه ملت ایران با این همه اقدامات ناشایست در صورت تصحیح اشتباهات گذشته حاضر است همه این مسائل گذشته را کنار بگذارد، تصریح کرد: این نهایت بزرگواری ملت ایران است، اما شرط آن مشاهده تغییر رفتار اساسی در عملکرد دولتمردان آمریکا است.

ایران از درگیری استقبال نمی‌کند، بلکه از خودش دفاع می‌کند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: امیدوارم کسی که در انتخابات آمریکا انتخاب می‌شود تغییرات اساسی در رویکرد این کشور به وجود آورد و فکر می‌کنم خواست مردم آمریکا هم تغییر رویکرد این کشور در تعاملات جهانی است.

مدرکی درباره دخالت ایران در عراق ندارند

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره اوضاع جاری در عراق با تاکید‌بر اینکه در منطقه خاورمیانه مرزبندی‌هایی به نام شیعه و سنی وجود ندارد، گفت: دولت عراق نماینده همه مردم عراق است. برای ما شیعه، سنی و کرد همه محترم و در چارچوب سیاسی عراق حق انتخاب دارند. وی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه PBSآمریکا در پاسخ به‌این ادعا که‌ایران گروه‌هایی را در عراق مسلح کرده است، گفت: این ادعا توسط دولت آمریکا مطرح شده است، اما آنها در طرح این اتهامات دو اشتباه را مرتکب شده‌اند، چراکه اول اینکه هیچ سند و مدرکی در رابطه با آن ارائه نکرده اند و دوم اینکه می‌کوشند اشتباهات و مشکلات خود را به گردن دیگران بیندازند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: باید قبول کرد که آمریکا هم در نحوه ورود و هم در تداوم حضور خود در عراق بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ را مرتکب شده است. رییس‌جمهور درباره ضرورت خروج نیروهای آمریکا از عراق گفت: ۴-۳ سال پیش پیشنهاد دادیم که برای خروج زمانبندی شده ارتش آمریکا از عراق آماده کمک هستیم، اما متاسفانه در طول ۴-۳ سال، صدها هزار نفر در این کشور کشته شدند و اگر تصمیم خروج از عراق ۳ سال قبل گرفته می‌شد، صدها هزار نفر از مردم عراق و نیز تعداد زیادی از سربازان آمریکایی کشته نمی‌شدند.

ایران با آژانس مشکل ندارد

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چرا آژانس انرژی اتمی متقاعد نمی‌شود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست؟ خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با آژانس انرژی اتمی هیچ مشکلی ندارد، اما آژانس تحت فشار قدرت‌هایی است که سلاح هسته‌ای دارند و خودتان می‌دانید که نماینده آمریکا به شدت به آژانس فشار وارد می‌کند. با این حال آژانس انرژی اتمی ۱۲ بار در اسناد رسمی خود اعلام کرده است که هیچ انحرافی در فعالیت هسته‌ای ایران مشاهد نشده است. وی تاکید کرد: تهران هیچ مشکلی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد.

بلکه با دولت‌هایی مشکل دارد که خودشان بمب اتم دارند و می‌خواهند انرژی هسته‌ای را به طور انحصاری در اختیار خود داشته باشد. رییس‌جمهور درباره اعلام آمادگی روسیه جهت غنی‌سازی در خود آن کشور اظهار کرد: آیا ما می‌توانیم بگوییم که آمریکا روزانه ۱۲‌میلیون بشکه نفت تولید نکند و ما به آمریکا نفت می‌فروشیم؛ آیا می‌توانیم تعیین کنیم که مردم آمریکا چگونه زندگی کنند و چیزی که خودشان دارند از دیگران تهیه کنند.

قطعا این منطق، منطق درستی نیست. احمدی‌نژاد تصریح کرد: آمریکا، انگلیس و فرانسه که خودشان را معادل دنیا می‌دانند، نمی‌خواهند ما از انرژی هسته‌ای استفاده کنیم؛ چرا که با پیشرفت ما مخالف هستند. رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به مخالفت آمریکا با فناوری ماهواره‌ای ایران و در پاسخ به این پرسش که‌این نگرانی وجود دارد که از این فناوری برای ساخت موشک استفاده کنید، گفت: این گونه قضاوت درست نیست و می‌توان درباره پیشرفت در عرصه‌های دیگر علمی نیز چنین قضاوتی کرد.

این منطق درستی نیست که هیچ ملتی نباید پیشرفت کند، چون پیشرفت آنها علیه ما خواهد بود. البته کشورهایی مثل ایران می‌توانند چنین ادعایی را مطرح کنند، چون ۱۵۰ سال به کشور ما ظلم کرده‌اند و از دشمن ما یعنی صدام حمایت کردند.

این ما هستیم که خواستار خلع سلاح در جهان هستیم.

خدمات دولت نهم در طول تاریخ بی‌نظیر است

در همین حال دیروز محمود احمدی‌نژاد پس از ادای احترام اعضای هیات‌دولت به مقام شامخ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و شهدای دولت با حضور در جمع خبرنگاران، فعالیت دولت نهم را در ۳سال گذشته بسیار موثر و پرتلاش توصیف کرد و گفت: در ۳سال گذشته معادل ۸سال و در برخی مسائل و موضوعات نیز معادل ۱۶سال کار انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد، تلاش‌ها و فعالیت‌های دولتی را طی ۳سال گذشته همراه با ابتکار عمل و نوآوری دانست و افزود: فعالیت‌ها و تلاش‌ها و خدمات دولت نهم در طول تاریخ بی‌نظیر است و اگر بخواهیم مقایسه‌ای با دوره‌های گذشته داشته باشیم، باید گفت این عملکرد بی‌نظیر و کم‌نظیر است. وی با اشاره به طرح تحول اقتصادی، تاکید کرد که این طرح معضلات اقتصادی کشور را به طور ریشه‌ای برطرف خواهد کرد و مردم و اقتصاددانان دیگر دائم نگرانی از نوسانات اقتصادی ندارند.