عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان این‌که «اجماع اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری باید مسیر طبیعی خود را طی کند»، اصلی‌ترین حرکت اصلاح‌طلبان را شناخت درون جامعه از طریق راه‌هایی مانند نظرسنجی دانست. محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا هم‌چنین با بیان این‌که «اجماع درون اصلاح‌طلبان یک ضرورت است»، اظهار کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم، عدم اجماع اصلاح‌طلبان و آرای متکثر آن‌ها موجب شد کاندیدای رقیب آنها پیروز میدان شود و قدرت را به دست بگیرد.

وی با تاکید بر این‌که «شرایط با توجه به حساسیت مردم نسبت به انتخابات آینده حکم می‌کند که اصلاح‌طلبان به اجماع جدی‌تری فکر کنند»، ادامه داد: چنانچه اصلاح‌طلبان به یک اجماع واقعی دست پیدا کنند، پیروزی در انتخابات برای آنها کار دشواری نخواهد بود.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود: در حال حاضر راه حل این است که فردی را انتخاب کنیم تا بیشترین زمینه اجتماعی را داشته باشند؛ چراکه در ایران کارکرد حزبی در انتخابات چندان جدی یا به گونه‌ای نیست که هر انتخابی توسط حتی مسوولان و سران اصلاح‌طلب منجر به رای آوردن کاندیدای احزاب شود؛ بلکه شخصیت فردی میزان کاریزماتیک بودن و میزان شناخت و محبوبیت وی در جامعه تاثیرگذارتر است تا مقبولیت حزبی.

وی ادامه داد: کاندیدای اصلاح‌طلبان هم باید خود را آماده مسوولیتی خطیر کند؛ چراکه شرایط به گونه‌ای است که کشور به از خودگذشتگی نیاز دارد. در عین حال جریانات درون جبهه اصلاحات نیز باید از این کاندیدای خود حمایت یکپارچه‌ای داشته باشند.

ابطحی درباره مشی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده با بیان این‌که «اتفاق مهمی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در حال شکل‌گیری است»، ابراز عقیده کرد: جامعه احساس کرده است امکان این‌که به توقعات حداکثری جامه عمل پوشانده شود، کم است. رییس‌جمهور آینده اصلاح‌طلبان هم با توجه به واقعیت‌های قدرت امکان آن‌که با حداکثر خواسته‌های اصلاح‌طلبی وارد صحنه شود را ندارد؛ بلکه باید خواسته‌های حداقلی را مدنظر قرار دهد و امکان دهد که جامعه خود رشد کند. رییس‌جمهور آینده نمی‌تواند وعده‌های بسیار دشواری بدهد، بلکه باید به گونه‌ای عمل کند که جامعه بتواند از پتانسیل درون خود استفاده کند. این بهترین شیوه برای کشور است.