جهرمی: بنگاه بی‌بازده را قبول نداریم

زهرا واعظ- انتقاد تند علی‌اکبر ناطق نوری «رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری» در سمینار بانکداری اسلامی از طرح بنگاه‌های زودبازده دولت و روند فعلی خصوصی‌سازی در شرایطی صورت پذیرفته‌ است که دامنه انتقادات از بازدهی طرح‌های بنگاه‌های زودبازده که پیشتر رییس کل بانک مرکزی نسبت به عملکرد آنها صریحا اعلام موضع کرده بود، به شدت افزایش یافته است. آنچه که از آن در محافل رسانه‌ای به عنوان اختلاف نظر جهرمی و مظاهری یاد می‌شود. به گونه‌ای که صاحب‌نظران معتقدند پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده از طرفی نه تنها موجب افزایش نقدینگی در جامعه و دامن‌زدن به تورم شده است بلکه چندان اشتغالزایی زیادی نیز به همراه نداشته است.

در همین حال، ناطق‌نوری که ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری را برعهده دارد، در سمینار بانکداری اسلامی از پرداخت‌ وام‌های بانکی به بنگاه‌های زودبازده انتقاد کرد و گفت که اشتغال با پول دادن به مردم ایجاد نمی‌شود و کارآمدترین بنگاه‌ها لزوما زودبازده‌ترین و کوچک‌ترین آنها نیست.

این اظهارات باعث شد تا خبرنگار دنیای اقتصاد در حاشیه جلسه دولت نظر وزیر کار و امور اجتماعی را به‌عنوان متولی بنگاه‌های زودبازده درخصوص بنگاه‌‌های پربازده به جای زودبازده جویا شود. جهرمی در پاسخ، ضمن دفاع از عملکرد بنگاه‌های زودبازده در امر اشتغالزایی گفت که ما هیچ‌گاه بنگاه زودبازدهی که بازدهی نداشته باشد را قبول نداریم. بلکه براساس فرصت‌های منطقه‌ای، برنامه چهارم توسعه و نیز نیازهای ملی برگسترش بنگاه‌های زودبازده تاکید کرده‌ایم و به دنبال ایجاد شغل کاذب هم نیستیم.

جهرمی سپس اضافه کرد: ما بازدهی را در طرح‌های توجیه‌دار و اقتصادی می‌دانیم و چنانچه طرحی توجیه اقتصادی نداشته باشد، آن را برای گرفتن تسهیلات معرفی نمی‌کنیم. وی در تعریف زود بازدهی به خبرنگار ما گفت: زودبازدهی به معنای آن است که میزان سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از آن زودتر از سایر طرح‌ها باشد. در همین حال وزیر کار که پیش‌تر از عدم ارائه تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی انتقاد کرده و از بانک مرکزی خواسته بود که سریع‌تر نسبت به نامه رییس‌جمهور ترتیب اثر دهد، ظاهرا قرار است در جلسه‌ای مشترک با حضور سعید‌لو معاون اجرایی رییس‌جمهور و نیز مظاهری درخصوص حل این مشکل شرکت کند.

براساس این گزارش، از زمان شکل‌گیری بنگاه‌‌های اقتصادی زودبازده در نیمه دوم سال ۸۴ تاکنون یک میلیون و ۱۰۴هزار طرح ارائه شده که ۹۰۰هزار طرح توسط کارگروه اشتغال به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات معرفی شده و ۷۶۰هزار طرح توسط بانک‌ها تایید شده است. از این میان ۴۷۰هزار طرح به بهره‌برداری رسیده و تاکنون ۱۸هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها به بنگاه‌های زودبازده پرداخت شده است.

پادرمیانی سعیدلو برای رفع اختلاف نظر جهرمی و مظاهری

سعیدلو، معاون اجرایی رییس‌جمهور با تشکیل جلسه‌ای قرار است به اختلاف‌نظر دو عضو کابینه درباره بنگاه‌های زودبازده فیصله دهد.به گزارش خبرگزاری فارس، پس از اختلاف نظر مظاهری، رییس‌کل بانک مرکزی و جهرمی، وزیر کار درباره موضوع بنگاه‌های زودبازده، محمود احمدی‌نژاد دستور داد علی سعیدلو معاون اجرایی رییس‌جمهور جلسه‌ای با حضور این دو عضو هیات دولت تشکیل دهد. قرار است در این جلسه که به زودی در دفتر معاون اجرایی رییس‌جمهور و با حضور جهرمی و مظاهری برگزار می‌شود، مساله بنگاه‌های زودبازده مورد بررسی قرار گرفته و به اختلاف نظر موجود درباره برخی جزئیات این بنگاه‌ها فیصله داده شود. احمدی‌نژاد همچنین از سعیدلو خواسته است که ماحصل این جلسه را به وی گزارش کند.