پشت صحنه - ۱۴ شهریور ۸۷

چرا اینقدر نومیدانه، تلخ و خشن؟

امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو که به روال هر سال در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، فیلمی‌از سمیرا مخملباف، کارگردان جوان ایرانی نیز در بخش سینمای معاصر جهان به نمایش درمی‌آید. این فیلم «اسب دو پا» نام دارد و فیلمنامه آن را محسن مخملباف، پدر سمیرا نوشته است.

سمیرا مخملباف در گفت و گویی، داستان «اسب دو پا» را «نومیدانه، تلخ و خشن» توصیف کرده و گفته است که وقتی از پدرش پرسیده چرا این متن چنین ویژگی‌هایی دارد، او پاسخ داده: «وقتی من در ایران در چنان شرایط اجتماعی زندگی می‌کنم انتظار داری به چه شکل دیگری بنویسم؟ چگونه می‌توانم روابط پنهان آدم‌ها را در جامعه‌ای که به ظاهر مدرن است ترسیم کنم؟»

ورای هنر بالاخره قصد کرده فیلم‌های «هفت پرده» و «تک‌درخت‌ها» را اکران کند.

تهیه کننده «هفت پرده» قصد اکران عمومی‌اولین فیلم فرزاد موتمن را دارد. مهدی کریمی‌گفت: قصد داریم فیلم «هفت پرده» را اکران کنیم و در حال حاضر برنامه‌ریزی‌هایی برای اکران این فیلم آغاز کرده‌ایم. «هفت پرده» نخستین فیلم بلند فرزاد موتمن داستان چهار جوان ـ معلم زبان، دانشجوی فلسفه، راننده و کارمند - است که هر کدام به دلایل خاصی دست به سرقت می‌زنند و فریبرز عرب‌نیا، مانی کسرائیان، مهدی احمدی، شاه علی سرخانی، ماهایا پطروسیان، گلشیفته فراهانی و عسل بدیعی بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

جواد شمقدری در نامه‌ای از سیاست‌های سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌انتقاد کرد.

جواد شمقدری مشاور رییس‌جمهور در امور هنری در نامه‌ای سرگشاده به محمد حسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز نمایش ندارند در جشن خانه سینما را یک اقدام در نوع خود بی‌سابقه و حاوی سوال و ابهام دانست.

مشاور هنری رییس‌جمهور در بخش پایانی نامه‌اش تاکید کرد: جناب آقای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصور می‌کنم سیاست سرنا را از سر گشادش دمیدن یک رویه عادی در معاونت سینمایی شده است. سیاستی که باعث شده همه کسانی که دل در گرو ارزش‌های هنری، فنی و محتوایی سینما دارند و دل‏شان برای سینمای ایران می‌تپد، با سیاست یک بام و دو هوا تکلیف نهایی خود را ندانند و این رفتارهای بعضا ریاکارانه؛ شفافیت، شادابی و روحیه خلاقانه را بخشکاند و فقط گاه و بیگاه با ژست اعلان توقیف یک فیلم، فقط به حجم واژگان تبلیغات منفی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی‌افزوده می‌شود بدون آن که در داخل جامعه ایرانی کارکرد فرهنگی و هدایتی داشته باشد.