تاکید بر تعلق ابدی جزایر سه‌گانه به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد مفاد بیانیه نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در خصوص سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، بر تعلق ابدی این سه جزیره به ایران تاکید کرد. به گزارش ایرنا حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه، ادعاهای مطرح شده درباره جزایر ایرانی را تکراری، بی‌پایه و اساس و مردود توصیف کرد.

قشقاوی تاکید کرد: کلیه تدابیر و اقدامات ایران در جزیره ابوموسی کاملا قانونی و بر مبنای حقوق حاکمه جمهوری اسلامی بر این سه جزیره ایرانی است.

وی موضوع‌های طرح شده در این باره در بیانیه وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس را مداخله در امور داخلی ایران خواند و آن را محکوم کرد.

وی با انتقاد از رویه برخی کشور‌های عضو شورا در اصرار بر دامن زدن به ادعاهای خلاف واقعیت‌های تاریخی که موجب انحراف افکار عمومی از مسائل مهم منطقه و جهان اسلام از جمله اسرائیل می‌شود، کشور‌های منطقه را به واقع‌بینی و اتخاذ مواضع و اقداماتی که به همگرایی و همبستگی در منطقه و جهان اسلام کمک می‌کند، فراخواند.

این در حالی است که نخست وزیر قطر در مورد رابطه ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: امیر قطر در جریان سفر اخیر خویش به تهران پیشنهاد کرده است که گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست‌وزیر قطر در عین حال اخبار منتشر شده مبنی بر دعوت امیر قطر از ایران را برای شرکت در نشست آتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس در مسقط در ماه دسامبر تکذیب کرد.

نخست وزیر قطر گفت: این اخبار در راستای تیره کردن فضای حاکم بر منطقه انجام می‌شود.

وی افزود: سفر اخیر امیر قطر به ایران با هدف آگاهی از دیدگاه ایران درباره رویدادهای منطقه و چگونگی برقراری امنیت و ثبات و عدم تشدید بحران در شرایط کنونی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ناگزیر باید میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس تفاهم وجود داشته باشد، بنابراین امیر قطر عقیده داشت که باید پیشنهاد برگزاری نشستی میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به منظور رایزنی و بررسی راه‌های دستیابی به تفاهم درباره قضایای منطقه مطرح شود.

نخست وزیر قطر در عین حال گفت: این پیشنهاد بدین معنی نیست که این دیدار و گفت‌وگوی مستقیم، در جریان نشست آتی شورای همکاری خلیج‌فارس در مسقط برگزار شود، زیرا نشست این شورا دارای مواضع و دستورالعمل‌هایی است.

وی افزود: پیشنهاد امیر قطر باید با رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس بررسی شود و این مساله به اجماع و اتفاق نظر این رهبران نیاز دارد، زیرا هدف از برگزاری گفت‌وگو با ایران این است که مستقیم و به منظور حل و فصل امور و تلاش برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه انجام شود.

اظهارات نخست وزیر قطر در حاشیه نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در جده مطرح شد.

یکی از حاضران در این نشست که سه‌شنبه شب برگزار شد، اظهار کرد: وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس پیشنهاد امیر قطر را بررسی، اما در این زمینه تصمیمی اتخاذ نکردند، به این اعتبار که این پیشنهاد باید در سطح رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس بررسی شود.

عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر، بحرین و عمان کشورهای اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس را تشکیل می‌دهند.