روس‌ها رفتند؛ زمان سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر تعیین نشد

مذاکرات دو روزه لئونید رزینکوف، رییس جدید شرکت پیمانکار نیروگاه بوشهر که برای اولین‌بار از این نیروگاه بازدید می‌کرد، روز سه‌شنبه درحالی پایان یافت که طرفین هیچ اشاره‌ا‌ی به زمان دقیق سوخت‌گذاری و راه‌اندازی نیروگاه در زمان تعیین شده در سال جاری نکردند. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه در اظهارنظری غیرمنتظره درباره آخرین زمان توافق شده برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گفت: تا پایان سال (زمستان) سوخت‌رسانی (سوخت‌گذاری) به نیروگاه بوشهر نهایی می‌شود و ما ظرفیت نیروگاه بوشهر را برای تولید برق در سال جدید میلادی پیش‌بینی می‌کنیم.

این در حالی است که محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی در فروردین‌ماه جاری اعلام کرد: بر اساس آن چه با شرکت پیمانکار روسی توافق شده، مراحل راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در فصل پاییز آغاز می‌شود.پیش از این اعلام شده بود که کار سوخت‌گذاری این نیروگاه در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال جاری آغاز خواهد شد و پس از حدود شش ماه نیروگاه بوشهر آماده بهر‌ه‌برداری خواهد شد. چنان چه براساس اظهارات رییس روس‌اتم عملیات سوخت‌گذاری در پاییز سال جاری انجام شود، پس از حدود شش ماه، یعنی پایان بهار سال آینده نیروگاه آماده بهره‌برداری خواهد شد، اما چنان چه به اظهارات وزیر امور خارجه تکیه کنیم، پایان سال‌جاری شمسی نیروگاه برای سوخت‌گذاری آماده خواهد شد که به این ترتیب زمان بهر‌ه‌برداری از نیروگاه به تابستان سال آینده موکول می‌شود. همچنین‌، سرگئی کرینکو، رییس روس اتم در خردادماه سال جاری در آخرین اظهار نظر درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اعلام کرده بود که امور آماده سازی نیروگاه در پاییز سال جاری آغاز خواهد شد. کرینکو گفت: زمان واقعی به کارگیری سوخت هسته‌‌ای در امور راه‌اندازی نیروگاه پاییز سال جاری خواهد بود.رضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی نیز چندی پیش درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گفته بود: فکر می‌کنم تا پایان سال نیروگاه در مرحله راه‌اندازی مقدماتی (آغاز سوخت‌گذاری) قرار گیرد. وی اظهار کرده بود: ما توقع داریم روسیه طبق توافقی که صورت گرفته است به تعهدات خود برای راه‌اندازی این نیروگاه عمل کند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزوده بود: ایران تمام تسهیلات لازم را برای هر چه سریع‌تر راه انداختن این نیروگاه برای پیمانکار روسی فراهم کرده است و جای هیچ توجیهی از سوی آن‌ها وجود ندارد.

آقازاده همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای تعهدات از سوی روسیه گفته بود: توقع داریم راه‌اندازی اولیه نیروگاه در اواخر سال صورت پذیرد.براساس این گزارش، قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده بود. براساس این قرارداد روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی ـ آبی و سوخت هسته‌ای برای آن را به ایران عرضه کرده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد. حجم کل این قرارداد حدود یک‌میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت رآکتور حدود ۸۵۰‌میلیون دلار است.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی در امور نیروگاهی، بر مبلغ قرارداد مذکور ۲۰۰‌میلیون دلار افزوده شده است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی

«اتم استروی اکسپورت» است. در ماه فوریه ۱۹۹۸ فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را تکمیل کند. این پروژه باید در تاریخ هشتم ژویه‌ ۱۹۹۹ تکمیل می شد، اما تاریخ بهره برداری از آن، تا کنون چندین بار به تعویق افتاده است.