یک تحلیل‌‏گر سیاسی معتقد است اصلاح‌‏طلبان با کمی درایت سیاسی و داشتن برنامه‌‏های مدون که بتواند مطالبات جامعه را پاسخگو باشد، می‌‏توانند دوباره زمام امور جامعه را بر عهده بگیرند. علیرضا رجایی در گفت‌وگو با ایلنا با ارزیابی وضعیت اصلاح طلبان در مقطع فعلی با تاکید بر برخورداری از اعتماد مردم، اظهار داشت: برخورداری از اعتماد مردم یک سرمایه اجتماعی است که در نتیجه یک فرآیند به دست می‌‏آید و اصلاح‌‏طلبان با ممارست و از خود گذشتگی و غلبه بر شخصیت اجتماعی و فردی باعث می‌‏شوند اعتماد مردم را جلب کنند.

وی افزود: اگر یکی از این شاخص‌‏ها تضعیف شود طبیعی است اعاده آن سخت خواهد بود.این فعال سیاسی تاکید کرد: جریان اصلاح‌‏طلب باید در وهله اول به مخاطبین خود تفهیم کند که می‌‏توانند در بهبود نسبی اوضاع تا حدودی موثر واقع شوند. به همین دلیل در حوزه‌‏هایی که می‌‏توانند اقدام موثری انجام دهند برنامه‌‏های مدونی ارائه دهند و بر این برنامه‌ها پافشاری کنند.

رجایی با اشاره به برخی نقاط ضعف جریان اصلاح‌طلب، گفت: تلقی تدارکاتچی بودن رییس‌جمهور که در پایان دوران ریاست جمهوری خاتمی به شدت فراگیر شد در مقطع فعلی تا حدودی تضعیف شده است، زیرا دولت فعلی در حوزه تامین امکانات عمومی موفق نبوده و بسیاری از افرادی که بی‌طرفانه در جریان اصول‌گرا قرار دارند بر این نکته اذعان دارند.

وی افزود: به نظر من اصلاح‌‏طلبان در یک فرآیند عملیاتی همه جانبه، یعنی تلاش در برقراری ارتباط با مردم و در یک چالش انتخاباتی با اقبال بسیار خوبی مواجه خواهند شد.رجایی با تاکید بر اینکه بدنه جامعه مطالبات اصلاح‌طلبانه دارد، گفت: در هر رقابت انتخاباتی مردم به دنبال تحول مثبت هستند که عمده‌‏ترین آن بهبود وضع زندگی است، بهبود وضع زندگی فقط در مساله اقتصادی خلاصه نمی‌‏شود و برنامه‌‏های اصلاح‌‏طلبان می‌‏تواند این مطالبه مردم را تامین کند لذا اصلاح‌‏طلبان با کمی درایت سیاسی می‌‏توانند زمام امور را به دست بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: در مبارزات انتخاباتی درخشان‌‏ترین برنامه اگر نماینده خوبی برای ارائه آن نداشته باشد، یقینا ناکام می‌‏ماند.