دنیای اقتصاد- در حالی که سه روز قبل حمیدرضا حاجی بابایی عضو هیات‌رییسه مجلس اعلام کرده بود: لایحه حمایت خانواده به دلیل بررسی بیشتر و کار کارشناسی از دستور کار مجلس خارج شده است، دیروز رییس مجلس بار دیگر از بررسی این لایحه در جلسه هفته آینده مجلس خبر داد. حمید رضا حاجی‌بابایی نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها با اعلام اینکه لایحه مذکور به کار کارشناسی بیشتر نیاز دارد و باید با ظرافت و دقت بیشتر بررسی شود و همچنین کارشناسان مختلف در حوزه‌های مختلف اجتماعی نگاه‌های متفاوتی نسبت به این لایحه دارند، گفته بود:به نظر می‌رسد که این لایحه باید به کمیسیون حقوقی و قضایی برگردد تا کار کارشناسی بیشتری روی آن صورت گیرد. که امیدواریم در این بررسی محاسن لایحه حمایت از خانواده افزایش و معایب آن نیز کاهش یابد.

دیروز اما رییس مجلس در پی تذکر نماینده تهران در مجلس درباره وضعیت لایحه حمایت خانواده اعلام کرد که این لایحه از دستور کار خارج نشده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، فاطمه رهبر در جلسه علنی دیروز مجلس خطاب به لاریجانی گفت: شما در آن جلسه از کمیسیون قضایی به دلیل حساسیت و اهمیت این لایحه خواستید که دقت‌نظر بیشتری شود تا لایحه از آراستگی بیشتری برخوردار شود. رهبر ادامه داد: اما متاسفانه بعد از پایان صحن علنی سوء تفاهمی در بین برخی نمایندگان مجلس و نیز برخی مطبوعات به وجود آمد و تصور کردند که صحبت‌های شما به معنی از دستور خارج شدن این لایحه است. این نماینده زن مجلس به خانواده‌ها و زنان اطمینان داد که نمایندگان مجلس دقت‌نظر زیادی را در جهت رفع نگرانی‌های موجود به کار خواهند بست.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: این لایحه در دستور قرار دارد، تذکری که من دادم به دلیل اهمیت آرامش روانی خانواده‌ها و بانوان کشور بود و مناسب است کمیسیون قضایی توجه خاصی به این موضوع داشته باشد و البته اعضای کمیسیون قضایی این توجه را دارند و در شور اول نیز این توجه را داشته اند. وی افزود: کمیسیون قضایی نظریه تکمیلی درباره این لایحه دارد که وقتی نوبت رسیدگی به لایحه حمایت از خانواده بشود مطرح خواهد شد. رییس مجلس تصریح کرد: این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد و خلاف آیین‌نامه رخ نداده است. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که انتشار خبر از دستور خارج شدن لایحه حمایت خانواده طی سه روز گذشته با استقبال بسیاری از فعالان مدنی روبه‌رو شده بود و حتا برخی تشکل‌ها همچون کمیته زنان خانه احزاب ایران با ارسال نامه‌ای به لاریجانی از خارج‌شدن این لایحه از دستور کار مجلس تشکر کردند.

حمله تند آلیا به منتقدان لایحه

اما مجلس دیروز شاهد حمله تند و تیز فاطمه آلیا نماینده تهران علیه منتقدان لایحه حمایت خانواده نیز بود. وی که روز یکشنبه حاضر نشد با منتقدان این لایحه از جمله الهه کولایی نماینده سابق مجلس که برای مذاکره با نمایندگان به مجلس رفته بود گفت‌وگو کند، با اشاره به تعویق رسیدگی به لایحه حمایت از خانواده در مجلس برای بررسی بیشتر تصریح کرد: نمایندگان هرگز در برابر فضاسازی و لجن پراکنی مشتی لائیک گرد آمده حول جایزه بگیران از اجنبی، دست از وظیفه قانونی خود بر نمی‌دارند.آلیا با اشاره به در دستورکار بودن لایحه حمایت خانواده خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس گفت: شما در جلسه گذشته درباره این لایحه در سخنان قبل از دستور توصیه‌ای به کمیسیون قضایی کردید که بسیار به جا بود. وی افزود: ما اصلاحاتی را درباره برخی مواد این لایحه دادیم اما به خاطر تعطیلی مجلس نظرات کمیسیون‌های فرعی لحاظ نشده بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برخی روزنامه‌ها به استناد مصاحبه برخی از همکاران عنوان‌سازی کردند که این لایحه از دستور کار مجلس خارج شده در حالی که در دستور قرار دارد.وی یادآور شد: چون لایحه در شور اول است فقط به چارچوب لایحه می‌پردازیم و ضرورت و عدم ضرورت آن را بررسی می‌کنیم و نمی‌خواهیم وارد جزئیات لایحه شویم. قطعا ممکن است از ۵۳ ماده این لایحه چند ماده نیاز به حذف، اضافه یا اصلاح داشته باشد و نباید بقیه آن تحت شعاع قرار گیرد.این نماینده افزود: ما خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان گفته‌اند که تعارضات قانونی و مشکلات حل شود. روح این قانون در جهت رفع مشکلات قضایی دفاع از زنان و حقوق خانواده است.وی تاکید کرد: موضوع این لایحه حقوقی و قضایی است و سیاسی نیست. وی گفت: مردمی که به ما رای داده‌اند، بدانند که نمایندگان آنها همراه با رییس مجلس طبق سوگندی که خورده‌اند و تعهدی که داده‌اند پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی مردم و نیز مبانی‌جمهوری اسلامی بوده و خواهند بود.آلیا تصریح کرد: نمایندگان هرگز در برابر فضاسازی و لجن پراکنی مشتی لائیک گرد آمده حول جایزه‌بگیران اجنبی ، دست از وظیفه قانونی خود که همان وضع قوانین اسلامی و نظارت بر اجرای صحیح آنها و تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری است برنخواهند داشت.