شهرداران با تخلفات ساختمانی برخورد  کنند

بررسی تخلفات ساختمانی شهرک‌ها جزو وظایف کمیسیون ماده صد است

مدیرکل تدوین ضوابط معاونت شهرسازی شهرداری تهران در رابطه با اعتراض عده‌ای از ساکنان شهرک‌ها مبنی بر انجام ساخت و سازهای غیرمجاز بیش از ظرفیت شهرک‌ها، گفت: بررسی تخلفات ساختمانی آنها جزو وظایف کمیسیون ماده صد است. فرزان شیروان بیگی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر این که شهرک‌هایی که در حریم تهران به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند بر اساس قانون باید تخریب شوند، گفت: در حال حاضر شهرک‌هایی بدون مجوز ساخته شده‌اند که محل چالش بین شهرداری و سازندگان است.

وی ادامه داد: قانون تکلیف همه را مشخص کرده است. بر اساس ماده صد قانون، شهرک‌هایی که در حریم شهر ساخته شده‌اند، فرقی نمی‌کند که مالک و سازنده آنها چه کسانی هستند، باید تخریب شوند و کمیسیون مربوط به این ماده نیز وظیفه‌ای جز صدور حکم تخریب ندارد.

مدیر کل تدوین ضوابط معاونت شهرسازی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بحث دریافت جریمه در رابطه با این قبیل شهرک‌ها کاملا منتفی است. ضمن آن که دریافت جریمه تنها مشمول تخلفات جزئی که به اصول مربوط به معماری، شهرسازی و مقررات ملی ساختمان لطمه نمی‌زند، می‌شود.

وی با تقسیم بندی تخلفات ساختمانی گفت: با سازندگان متخلف در صورت عدم رعایت ضوابط در سه زمینه باید برخورد شود، یکی بحث اصول معماری است که مربوط به پارکینگ و راه پله است؛ دیگری اصول شهرسازی که مباحث مربوط به کاربری خدمات و سرانه‌ها را در بر می‌گیرد و سومی‌مقررات ملی ساختمان و رعایت مباحث ۲۰ گانه آن است که کاملا فنی هستند. کمیسیون ماده صد در صورت عدم رعایت اصول مذکور حکم تخریب صادر می‌کند، حالا فرقی نمی‌کند این تخلفات مربوط به داخل یا بیرون شهرک‌ها باشد.

شیروان بیگی در پاسخ به این پرسش که ماده صد حکم تخریب صادر می‌کند اما اجرا نمی‌کند، ‌گفت: ورود به این بحث در حیطه وظایف من نیست.

مدیر کل تدوین ضوابط معاونت شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد: مهم‌تر از تخلفات ساختمانی در شهرک‌ها، بحث خدمات شهری است. اگر به ازای هر نفر در شهر تهران نیاز به ۶۰ متر مربع ساختمان باشد، وقتی ۱۰ واحد مسکونی با سرانه ۴ نفر برای هر کدام ساخته شود (که لازم است خدمات خود را تامین کند) در واقع باید ۲هزار و ۴۰۰ مترمربع سرانه خدمات شهری تامین شود که اگر این میزان تامین نشود فارغ از تخلفات ساختمانی، از اصول شهرسازی عدول شده است و باید با متخلف برخورد شود.

رییس شورای شهر تهران نیز گفت: شهردارانی که با تخلفات ساختمانی برخورد نکنند، متخلف هستند و باید پاسخگو باشند. مهدی چمران اظهار داشت: نظارت بر طبق قانون شهرک‌سازی دارای ضوابطی است که باید به صورت دقیق اجرا شود. متاسفانه برخی از شهرک‌ها بدون پروانه و در شرایط خاصی ساخته می‌شوند، بعد از شهرداری انتظار دریافت تسهیلات و صدور پروانه دارند. وی تاکید کرد: اگر در شهرکی تخلفی رخ می‌دهد شهرداری مکلف است جلوی آن را بگیرد. اما جلوگیری از تخلف صرفا به معنای ارسال پرونده تخلفات آنها به کمیسیون ماده صد نیست. همه مشکل این است که می‌گذارند تخلفات ساختمانی انجام شود سپس پرونده‌ تخلف به کمیسیون ماده صد ارجاع می‌شود.

رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ماده صد رای به تخریب تخلفات صادر می‌کند اما تخلف انجام گرفته را تخریب نمی‌کنند؛ بنابراین حکم پرداخت جریمه صادر می‌شود. میزان جریمه نیز چون پایین است خود تشویقی برای تداوم تخلف برای سایرین محسوب می‌شود. وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس این مصوبه میزان جریمه تخلفات ساختمانی افزایش یافته است تا از این طریق، سازنده بیشتر به دنبال دریافت پروانه باشد تا پرداخت جریمه تخلف.

چمران خاطرنشان کرد: شهردارانی که از تخلفات ساختمانی جلوگیری نمی‌کنند، متخلف محسوب می‌شوند و باید در کمیسیون ویژه‌ای نسبت به کوتاهی وظایف خود در این زمینه پاسخگو باشد. اگر شهرک‌ها حتی یک متر خلاف دارند باید اعلام شود تا با آنها برخورد شود.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با نقش وزارت مسکن در شهرک سازی گفت: شهرک‌ها طبق ضوابط تعیین شده توسط وزارت مسکن ساخته می‌شود ضمن آن که نظارت عالیه بر شهرک‌سازی نیز توسط این وزارتخانه انجام می‌گیرد.