کارنامه بنگاه‌های زودبازده تا آبان می‌آید

ناطق نوری: بنگاه‌های زودبازده حتی بدون انحراف هم جواب نمی‌دهند

بانک مرکزی در بررسی خود دنبال پاسخی به این سوال است که آیا وام‌های پرداختی به بنگاه‌ها در جای مورد نظر استفاده شده و یا انحراف داشته است. همچنین در این بررسی قرار است به این مساله نیز پرداخته شود که آیا مشاغل ایجاد شده پایدار است و یا اینکه این امکان وجود دارد فردی که به ظاهر وارد بازار کار شده پس از مدتی بیکار شود. علی‌اکبر ناطق‌نوری:

بنگاه‌‏های زودبازده حتی بدون انحراف هم مفید نیستند

بنگاه‌‏های زودبازده حتی اگر انحراف هم نداشته باشند، برای اقتصاد ایران جواب نمی‌‏دهند و مفید نیست.

علی‌اکبر ناطق‌نوری در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه اشتغال با پول دادن به مردم ایجاد نمی‌‏شود، گفت: کارآمدترین بنگاه‌‏ها لزوما زودبازده‌‏ترین و کوچک‌ترین آنها نیست.رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در پاسخ به اینکه اخیرا گزارش شده است که بنگاه‌‏های زودبازده انحراف بسیار زیادی در زمینه تسهیلات داشته‌‏اند، آیا در این مورد گزارشی به دفتر بازرسی مقام معظم رهبری ارائه شده است یا خیر، گفت: اصل قصه این است که این طرح خیلی جواب نمی‌‏دهد. اساسا حتی اگر انحراف هم نداشته باشد، این نوع تسهیلات پاسخ نمی‌‏دهد و ایجاد اشتغال نمی‌‏کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در تولید سرمایه‌‏گذاری شود، به تجربه خود در زمان ریاست بر مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: زمانی که در دوره ریاست‌‌جمهوری آقای خاتمی از اعطای تسهیلات ۳‌میلیون تومانی به ارزش ۹۰۰‌میلیارد تومان به منظور اشتغال‌زایی صحبت به میان آمد، به بزرگی گفتم: این مبلغ با این روش موجب اشتغال‌زایی نمی‌شود و هدر می‌رود و تاکید کردم دادن پول دست مردم اشتغال ‌ایجاد نمی‌کند.

رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری گفت: آن بزرگوار نیز در پاسخ به من گفت: آقای ناطق‌نوری، این افراد کارشناس هستند و مسائل اقتصادی را درک کرده ‌و پس از کار کارشناسی اقدام به اعطای این تسهیلات کرده‌اند.

ناطق‌نوری تصریح کرد: اما در پاسخ به ایشان یادآور شدم اگر این آقایان کارشناس اقتصادی هستند، من کف بازار بزرگ شدم و یقین دارم این پول ایجاد اشتغال نمی‌کند. ۹۰۰‌میلیارد تومان را اگر در احداث سد هزینه کنید، ببینید چند سد می‌توانید بسازید و چه قدر نیروی کار جذب کرده‌اید، ضمن آن که زمان بهره‌برداری پروژه، آغاز اشتغال‌زایی پایدار است.ناطق‌نوری خاطرنشان کرد، بازرسی مقام معظم رهبری همان طور که از اسمش بر می‌‏آید، بازرس مقام معظم رهبری است، بنابراین اگر ایشان به ما دستور بدهند، ما به جایی می‌‏رویم و بازرسی را شروع می‌‏کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون درباره بنگاه‌‏های زودبازده تحقیق و تفحصی از سوی نهاد بازرسی مقام معظم رهبری صورت گرفته است یا خیر، گفت: ایشان به ما دستوری نداده‌‏اند، اما در هر حال ما بازرسی کل کشور نیستیم. ایشان باید به ما دستور بدهند که البته این موضوع نیز قانون خودش را دارد.