رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی پرداخت یارانه‌های نقدی در نیمه دوم سال را مشروط به تعامل سازنده دولت با مجلس عنوان کرد. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها در قالب طرح تحول اقتصادی، منجر به توقف تورم پایدار در اقتصاد کشور خواهد شد، اظهار کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها به واسطه کاهش کسری بودجه و افزایش بهره‌وری و کارایی، تورمی را که به صورت مداوم متوجه اقتصاد کشور بوده است، کاهش خواهد داد.

وی افزود: کمیسیون ویژه‌ای که در همین ارتباط در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است، ارتباط نزدیکی با دولت داشته و دولت در جلسات خود با این کمیسیون در مورد حفظ این ارتباط و ارائه اطلاعات به صورت مستمر قول مساعد داده است.

رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی اجرایی شدن وعده‌های دولت مبنی بر پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های مختلف درآمدی در نیمه دوم سال را منوط به حفظ ارتباط نزدیک دولت و مجلس دانست و تاکید کرد: در صورتی که دولت اطلاعات را به طور کامل و بهنگام در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهد و نتایج و آثار نقدی کردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال کاملا مشخص و روشن شده باشد، این طرح در زمانی که دولت وعده داده قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.

وی پیش‌بینی خاصی از ادامه روابط دولت و مجلس در این مورد ارائه نکرده و تصریح کرد: تنها می‌توانم بگویم که در صورت عدم تحقق شرایط مذکور، اجرای طرح با تاخیر صورت می‌گیرد. مصباحی مقدم در عین حال خاطرنشان کرد: به هیچ وجه در اندیشه نمایندگان نیست که مانعی در سر راه دولت ایجاد کنند و اگر اظهارنظری هم از سوی نمایندگان شده است، نشاندهنده جدی بودن نمایندگان در مورد طرح تحولات اقتصادی است.

حذف صفرهای پول ملی آثار تورمی ندارد

وی همچنین در زمینه تغییر شکل واحد پولی کشور که در طرح تحول اقتصادی مطرح شده است، گفت: در حال حاضر ریال اصلا جایگاهی در اذهان مردم ندارد و تومان جای آن را گرفته است. وی با اشاره به ارائه پیشنهاد حذف سه صفر از واحد پول ملی در سال گذشته، اظهار کرد: در این پیشنهاد حذف سه صفر و تبدیل واحد پول ملی به ریال یا حذف چهار صفر و تبدیل واحد پول به تومان به عنوان دو گزینه مطرح شده بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم با اشاره به چک‌پول‌های تازه انتشار‌یافته بانک مرکزی، گفت: روی چک‌پول‌های ۵۰‌هزار تومانی به‌رغم اینکه عدد ۵۰۰‌هزار ریال نوشته شده ولی عدد ۵۰ که به صورت بزرگ در گوشه بالای سمت راست درج شده است، بیشتر جلب توجه می‌کند.

وی این اقدام بانک مرکزی را زمینه‌ساز حذف صفرهای پول ملی ارزیابی کرد و با بیان اینکه تا چند سال آینده مردم این اسکناس را به عنوان اسکناس ۵۰‌تومانی می‌شناسند، تصریح کرد:حذف صفرها به دلیل اینکه تغییری در ماهیت پول نمی‌دهد، هیچ آثار تورمی ندارد؛ بلکه تنها باعث تقویت پول ملی شده و رفتار مردم را در مقابل پول عوض می‌کند.