کمیته بررسی مدارک مدیران در وزارت علوم

دنیای اقتصاد - درپی بروز ایرادها و ابهام‌های مختلف به مدرک دکتری وزیر جدید کشور، از یک‌سو و تکذیب اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد از سوی جاسبی، از جانب دیگر وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری درصدد ایجاد کمیته‌ای در این وزارتخانه برای بررسی مدارک مدیران شد.

محمدمهدی زاهدی ایجاد این کمیته را بنا به دستور رییس‌جمهوری دانسته و در معرفی اعضای این کمیته گفته است: مصلحت نیست که اسامی اعضای این کمیته اعلام شود؛ زیرا ممکن است با اعلام اعضا برخی انتظاراتی نابجا از آنها داشته باشند.

وزیر علوم در گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری مهر با بیان این خبر افزود: بررسی مدارک مدیران به یک سری مقدمات نیاز دارد و ساز‌و‌کار خاصی می‌خواهد. یک کمیته کاری در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری تشکیل شده تا سازوکار بررسی مدارک مدیران را مشخص کند.

وی اضافه کرد: نیاز است با معاونت توسعه مدیریت و منابع‌انسانی ریاست‌جمهوری نیز هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا دامنه و گسترش کار در زمینه تایید مدارک مدیران تعیین و مشخص شود که مدارک چه رده‌ای از مدیران باید بررسی شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری افزود: مردم به محض مشخص شدن سازوکارهای بررسی مدارک مدیران و تعیین دامنه انجام این کار در جریان فعالیت‌هایی که در این حوزه می‌شود قرار خواهند گرفت و اطلاع‌رسانی لازم درباره اقدامات وزارت علوم برای بررسی مدارک مدیران انجام می‌شود.

گفته‌های وزیر علوم درحالی است که محمود احمدی‌نژاد ۶شهریورماه در نامه‌ای خطاب به زاهدی دستور داده بود تا درباره چگونگی ادامه تحصیل، اخذ مدرک و استفاده از بورس‌های تحصیلی در داخل و خارج بدون ضوابط آموزشی برخی از مدیران بررسی جامعی انجام شود.

این دستور احمدی‌نژاد پس از آن صادر شد که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بنا به دستور علی لاریجانی موظف شد تا با همکاری وزارت علوم درباره صحت و سقم مدارک کردان بررسی‌های لازم را انجام داده و گزارش آن را به ریاست مجلس ارائه دهد. برهمین اساس و به دنبال ایجاد شبهه در نحوه کسب مدرک دکترای کردان از دانشگاه آکسفورد انگلیس، وزارت علوم از سوی احمدی‌نژاد موظف شده تا کمیته‌ای را برای راستی‌آزمایی مدارک مدیران اجرایی کشور ایجاد کند. اگرچه به‌رغم تشکیل این کمیته از سوی وزارت علوم و بنا به درخواست رییس‌جمهور اعضای دولت چون سخنگوی آن بر این عقیده‌اند که به هر حال اعتبار و جایگاه وزارت به مدرک تحصیلی نیست. به بیان دیگر این موضع انفعالی نسبت به مدرک تحصیلی وزیر جدید کشور از آنجا اتخاذ می‌شود که کردان به‌رغم این‌که از دوستان لاریجانی و مدیران سابق سازمان صدا‌و‌سیما است، اما به‌قدری مورد تایید نظر رییس‌جمهوری آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم هست که احدی از اعضای دولت چون شخص احمدی‌نژاد و الهام از دفاع از وی ابایی ندارند. به بیان دیگر این موضع تدافعی نیز از آنجا نشات می‌گیرد که کردان به‌رغم همه مخالفت‌ها از مجلس رای اعتماد کسب کرده و این رای قابل پس گرفتن و مخدوش اعلام شدن نیست. از همین‌رو به نظر می‌رسد که اگرچه برخی از نمایندگان مجلس و منتقدان دولت در بهارستان همچنان پیگیر این مساله هستند؛ اما به گفته خودشان دیگر نمی‌خواهند تا این مسائل را رسانه‌ای کنند؛ چرا که در این صورت مردم نسبت به نظام بدبین می‌شوند.

با این حال عبدا... جاسبی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم فردا به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌روند تا این بار نه درباره مدارک دکترای کردان بلکه در مورد مدارک فوق‌لیسانس وی به ارائه توضیح بپردازند. در همین راستا عضو کمیسیون آموزش مجلس از حضور وزیر علوم و رییس دانشگاه آزاد در این کمیسیون خبر داد و در واکنش به اظهارات جاسبی که تاکید کرده دانشگاه آزاد هیچ مدرکی به کردان نداده است، گفت: خود آقای کردان به من گفته بود از دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب مدرک کارشناسی ارشد دارد.

علیرضا زاکانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر یادآور شد: آقای کردان در سوابق خود مدرکش را فوق دیپلم اعلام کرده و مدرک بعدی ایشان در همان سوابق کارشناسی ارشد پیوسته است، در حالی که من قبلا در صحن علنی گفته بودم که مدرک کارشناسی ارشد کردان هم مشکل دارد.

وی درادامه اعلام کرد : قرار است فردا آقای جاسبی رییس دانشگاه آزاد اسلامی ‌‌‌با حضور در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مدرک کارشناسی ارشد کردان و عضویت او در هیات علمی‌‌‌دانشگاه آزاد توضیح بدهد.

وی تاکید کرد: جاسبی در این جلسه همچنین درباره دیگر سوالات اعضای کمیسیون که در جلسات گذشته درباره دانشگاه آزاد مطرح بوده، توضیح خواهد داد.

عبدا... جاسبی رییس دانشگاه آزاد به تازگی درمشهد اعلام کرده بود که این دانشگاه به صورت رسمی‌‌‌هیچ مدرکی به علی کردان وزیر کشور نداده است.

با این حال به‌رغم تلاش این عده از نمایندگان مجلس برای روشن‌شدن وضعیت تحصیلی کردان و البته تاکید آنها بر رسانه‌ای نشدن این موضوع و نتایج آن از این پس جهت جلوگیری از بدبینی مردم نسبت به نظام، این سوال مطرح می‌شود که این تلاش و پیگیری برای چه صورت می‌گیرد؟ سوالی که پاسخ آن به باور یکی از نمایندگان که نمی‌خواهد نامش فاش شود؛ تلاشی است برای خودی نشان دادن آن هم در میان سکوت حامیان دولت و اصلاح‌طلبان تا شاید به نوعی در فضای مجلس هشتم برجسته شوند.