در هر ماه سپتامبر دولت بوش برای دور دیگری از تحریم‌ها علیه ایران توجه خود را به سوی سازمان ملل متحد معطوف می‌کند، اما این بار بهت و حیرت بیشتری در واشنگتن وجود دارد، چرا که مقام‌های آمریکایی نگران هستند که حمله روسیه به گرجستان هر گونه احتمال همکاری بین آمریکا و روسیه در برخورد با موضوع هسته‌ای تهران را پایان داده است. یک چنین نگرانی‌هایی تا سطح بسیار بالایی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ری تاکیه کارشناس ارشد شورای روابط خارجی آمریکا و نیکلاس گوسدف عضو دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریکا طی مطلبی در روزنامه بوستون گلوب

خاطر نشان کرده‌اند: حمله روسیه به گرجستان احتمالا هیچ تغییر قابل سنجشی را در سیاست مسکو در قبال تهران ایجاد نکرده است. دیمیتری مدودف رییس‌جمهور روسیه گفته است که با وجود رد و بدل شدن الفاظ تند بین واشنگتن و مسکو، اما روسیه به حمایت خود از تلاش‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: هم ایران و هم روسیه از سیاست کنونی آمریکا و اتحادیه اروپایی در اعمال تحریم‌های سمبلیک و صعودی کنونی علیه ایران راضی هستند. مسکو احساس می‌کند تا زمانی که روند دیپلماتیک ادامه دارد، آمریکا در موضع اقدام نظامی که خاورمیانه را بی ثبات خواهد کرد، قرار ندارد. همچنین ایران نیز کم کم خود را با سیاست تحریم‌ها تطبیق داده است؛ سیاستی که تاثیر آن در نتیجه افزایش بهای نفت خنثی شده است.

نویسندگان افزوده‌اند: تهران خرسند از حق وتوی روسیه در هر قطعنامه جدید درباره تحریم‌ها خواهد بود و به نظر می‌رسد که از سیاست روسیه در تضعیف احکام سازمان ملل و تعمیق روابط تجاری با ایران خرسند است.

از یک سو مسکو از قطعنامه تحریم‌های قبلی سازمان ملل علیه ایران حمایت کرده و از سوی دیگر قراردادهای تجاری پرسودی را با آن امضا کرده و حضور دیپلماتیک خود را در ایران گسترش داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: روسیه از منازعه ایران و واشنگتن خوشحال است. این امر نه تنها بازارهای نفتی جهانی را بی ثبات می‌کند، بلکه با توجه به ممنوعیت‌های پیش روی اتحادیه اروپا برای استفاده از منابع عظیم گازی ایران وابستگی این قاره به مسکو بیشتر می‌شود.

به عقیده نویسندگان، تقویت روابط اقتصادی ایران با قدرت‌های مهم آسیا نیز این کشور را در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر به روسیه و چین وابسته می‌کند. روسیه تنها از جهت‌گیری دوباره ایران به طرف شرق سود می‌برد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: همه این موارد به معنای آن نیست که ایران از جنگ روسیه و گرجستان سودی نبرده است، بلکه این منافع به شکلی ظریف به چشم می‌خورد. تهران از بحران قفقاز به عنوان یک درس عبرت انگیز برای کشورهای حوزه

خلیج فارس استفاده می‌کند.

به عقیده تاکیه و گوسدف، از نظر ایران درسی که از این جنگ گرفته شد این بود که گرجستان به اشتباه تعهد آمریکا را برای حمایت از خود پذیرفت، فقط به خاطر آنکه بهای سنگینی را برای ساده لوحی خود بپردازد.

شیخ‌نشینان خلیج فارس نیز باید عاقل باشند و با همسایه قدرتمند و پرجمعیت پارسی خود سازش کنند.

در منطقه‌ای که آمریکا غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل اعتماد تصور می‌شود، این پیام انعکاس و طنین محکمی خواهد داشت.

در پایان این مطلب آمده است: روسیه به ایفای یک نقش فعال در حل بحران ایران بر اساس شرایط قابل قبول آمریکا علاقه‌ای ندارد. اگر رییس‌جمهور آینده آمریکا بخواهد موضوع هسته‌ای ایران را حل کند، باید این مساله را بپذیرد که فرآیند سازمان ملل به محدودیت های خود رسیده و اینکه تنها راه برای حرکت به طرف جلو برای واشنگتن مذاکرات مستقیم با تهران است.

همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد روسیه نگذاریم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران نباید همه تخم‌‏مرغ‌‏های خود را در سبد روسیه بگذارد و دست خود را زیر ساتور روس‌‏ها قرار دهد. داوود هرمیداس باوند استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به تحولات قفقاز و موضع‌‏گیری‌‏های اخیر ایران در خصوص گرجستان اظهار کرد: دیپلماسی کنونی که حاکی از وابستگی به روسیه است در آینده، آزادی عمل و قدرت مانور ما را محدود وپیامدهایی را برای ایران در پی خواهد داشت.

باوند اضافه کرد: طی سال‌‏های اخیر همواره تهران در بسیاری از مناقشات همچون چچن، کوزوو و اکنون گرجستان به سمت روسیه گرایش زیادی داشته و سعی کرده است در بحران‌‏های منطقه‌‏ای همواره طرف مسکو را بگیرد.وی افزود: اگر در روابط غرب با روسیه به ویژه در بحث انرژی تجدیدنظر شود، ایران می‌‏تواند از خلاء روسیه به سود خود بهره ببرد، اما این مساله زمانی اتفاق می‌‏افتد که ایران مواضع خود را بی‌‏طرفانه جلوه دهد.باوند تصریح کرد: اگر ایران بی‌‏طرف باشد این احتمال وجود دارد که غرب استراتژی‌‏ خود را در مورد ایران تغییر دهد، اما ادامه روند کنونی موجب می‌‏شود که ایران آزادی عمل را برای استفاده بهینه از فرصت‌‏هایی که به نفع ایران پدید خواهد آمد از دست بدهد و خود را از امکانات و مزایای پیش آمده محروم سازد.این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روسیه تاکنون از ایران استفاده ابزاری و تاکتیکی کرده و از نظر استراتژیک با غرب همراهی کرده است.

وی تاکید کرد: روسیه برای اینکه از شدت بحران اخیر بکاهد، سعی می‌‏کند از مساله ایران برای تغییر وضعیت خود بهره گیرد و مطمئنا در شورای امنیت - مانند گذشته - همراه غرب به تحریم علیه ایران رای می‌‏دهد تا فضای کنونی را که علیه روس‌‏ها شکل گرفته است، تعدیل کند.