معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد که از نظر تهران تمامی اختلاف نظرات در مساله تعیین جایگاه حقوقی دریای خزر قابل حل هستند.

به گزارش ایسنا، مهدی صفری، معاون اروپای وزارت امور خارجه کشورمان پس از نشست کارگروه‌های تعیین رژیم حقوقی دریای خزر که در باکو برگزار شد، به خبرنگاران گفت: ما هیچ اختلاف نظری نداریم که نتوانیم حل کنیم و تمامی اختلافات قابل حل هستند.

براساس گزارش خبرگزاری نووستی از ترند نیوز آذربایجان، وی روز جمعه گفت: این اختلاف نظرات به مسائل اصولی درباره تعیین جایگاه خزر مربوط نمی‌شود.

صفری خاطرنشان کرد: ممکن است بین دو برادر نیز اختلاف نظراتی وجود داشته باشد، اما در مقایسه با اشتراکات موجود، این‌ها ذره‌ای بیش نیستند. به گفته او، همه ساله طرفین گام‌های بیشتری برای دستیابی به توافق بر می‌دارند.

نشست نمایندگان کشورهای ساحلی خزر در سطح معاونان وزیران امور خارجه پنج کشور حاشیه خزر، روزهای پنج‌شنبه و جمعه در باکو برگزار شد. موضوع اصلی این نشست ادامه مذاکرات برای تعیین جایگاه حقوقی دریای خزر بود.

آخرین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر سال گذشته در تهران برگزار شده بود.

پیش‌تر نیز نووستی به نقل از صفری گزارش داده بود که همه کشورهای حاشیه دریای خزر خواستار تعیین هرچه زودتر وضعیت دریای خزر هستند. معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد که ایران با ساخت خط لوله گازی در بستر دریای خزر به دلایل وارد آمدن خسارت‌های زیست محیطی به آب دریا مخالف است. وی خاطرنشان کرد: منابع انرژی از طریق ایران و روسیه نیز می‌توانند انتقال داده شوند. او همچنین اعلام کرد که قرار است سومین کشور حاشیه دریای خزر در ماه‌های مهر و آبان امسال برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر بر این نشست در آذربایجان شرکت کند. وی با بیان این که موضوع خزر در یک نشست حل نخواهد شد، افزود: ‌۶۰ تا ‌۷۰ درصد مسائل مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفتند. این مسائل شامل اقتصاد انرژی و پیش‌نویس قرارداد مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر هستند. در این نشست همچنین از گسترش موفقیت‌آمیز روابط میان جمهوری آذربایجان و ایران اظهار رضایت شد و نسبت به ادامه مناسبات بین دو کشور همسایه در آینده نزدیک ابراز اطمینان شده است.