آغاز طراحی و ساخت زیردریایی‌های سنگین در ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: طراحی و ساخت زیردریایی با تناژ بیش از هزار تن در کشور آغاز شده و به خوبی پیش می‌رود.

امیر دریادار حبیب‌ا... سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به افتتاح خط تولید زیردریایی‌های نیمه سنگین ایرانی با نام قائم گفت: این شناورهای زیرسطحی مجهز به سامانه‌های پیشرفته دفاعی همچون اژدرهای پرقدرت و مین‌های دریایی هستند و می‌توانند انواع عملیات‌ آفندی و پدافندی را با بالاترین درصد موفقیت به اجرا گذارند.

وی اضافه کرد: هیچ‌کدام از کشورهای منطقه نمی‌توانند زیردریایی نیمه سنگین تولید کنند، چون از تکنولوژی بالایی برخوردار است و اکنون ایران به هر میزان که نیاز داشته باشد از زیردریایی‌های نیمه سنگین بومی تولید خواهد کرد. فرمانده نیروی دریایی ارتش با یادآوری ویژگی‌های زیردریایی‌های نیمه سنگین گفت: با توجه به برد مناسب و توانمندی‌های قابل توجه زیردریایی‌های نیمه سنگین، اکنون «قائم» ساخت متخصصان دفاعی داخل می‌توانند تمامی مواضع تحت مسوولیت و تعیین شده خود را کنترل کرده و در آنجا حضور یابند.

سیاری همچنین از برنامه‌ریزی برای تولید زیردریایی‌های سنگین خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و طراحی برای ساخت این نوع زیردریایی که تناژ آن بیش از هزار تن است به خوبی پیش می‌رود و در آینده نزدیک نیز ایران صاحب این تکنولوژی مهم زیر سطحی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید زیر دریایی‌های سنگین و نیمه سنگین موجب توقف ساخت زیردریایی‌های سبک کلاس غدیر در کشور می‌شود، تاکید کرد: هر کدام از این زیردریایی‌ها برای مسوولیت و نوع خاصی از عملیات به کار گرفته می‌شوند و در آینده نیز تعداد دیگری از زیردریایی‌های سبک وارد آب‌های ایران خواهد شد.