رییسان‌جمهور ایران و چین، روابط تهران - پکن را مستحکم و استراتژیک خواندند و با بیان اینکه دو کشور و دو ملت دوست و مکمل یکدیگر هستند، خواستار گسترش بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد و هوجین تائو ظهر دیروز در مذاکرات مشترک با ابراز خرسندی از رکورد ۳۰‌میلیارد دلاری همکاری‌ها و مبادلات اقتصادی و بازرگانی میان ایران و چین در سال اخیر، بر افزایش حجم فعالیت‌ها و مناسبات اقتصادی تهران و پکن تاکید و بر برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده‌ای نزدیک تفاهم کردند.

رییسان‌جمهور ایران و چین در مذاکرات خود همچنین با تبادل نظر پیرامون مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، نزدیکی دیدگاه‌های دو کشور در بسیاری از موضوعات را عاملی برای نقش‌آفرینی مشترک در پیشبرد صلح و ثبات جهانی دانستند. رییس‌جمهور ایران که برای شرکت در آیین گشایش بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۸ به پکن سفر کرده است، در دیدار با «هوجین تائو»، رییس‌جمهور چین با اشاره به مشترکات فراوان میان دو کشور و دو ملت ایران و چین تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حجم روابط و مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور از ۲۰‌میلیارد دلار در سال ۸۶ به ۳۰‌میلیارد دلار در سال ۸۷ خواهد رسید، اما هرچند این رقم بزرگ باشد ولیکن در قبال فرصت‌ها و ظرفیت‌های دو کشور بسیار کم است. رییس‌جمهور با تاکید بر توسعه همکاری‌های سیاسی و فرهنگی به موازات مناسبات اقتصادی و بازرگانی دو کشور یادآور شد: پیشرفت روابط ایران وچین بدون ملاحظه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی کمتر می‌تواند دو کشور را به اهدافشان برساند. بر این اساس علاقمندیم مناسبات خود را با چین تا حد امکان افزایش دهیم و از ظرفیت‌های دو کشور برای تاثیرگذاری بر تحولات جهانی استفاده کنیم.

احمدی‌نژاد با ابراز خرسندی از نظر مثبت چین درباره پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو رسمی تاکید کرد: ‌جمهوری اسلامی‌ایران برای توسعه همکاری‌ها با سازمان شانگهای مصمم است و این به نفع همه کشورهای منطقه است. احمدی‌نژاد همچنین از مواضع سازنده چین درباره موضوع هسته‌ای ایران تشکر کرد و گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و برخوردهای آمریکا با این موضوع کاملا سیاسی است، اما پس از مدت زمانی همه طرف‌ها متوجه شده‌اند که نمی‌توانند اراده خود را بر‌ جمهوری اسلامی‌ایران تحمیل کنند. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران همواره خواستار گفت‌وگوهای سازنده بوده است، به بسته پیشنهادی تبادل شده میان کشورمان و غرب اشاره کرده و یادآور شد: منطق این است که گفت‌وگوها بر اساس مشترکات دو بسته پیشنهادی آغاز شود تا برخی سوء تفاهمات نیز برطرف شود.

در این دیدار رییس‌جمهور چین نیز با ابراز خرسندی از ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای خود در دو سال اخیر با احمدی‌نژاد و خوش‌آمدگویی به وی برای حضور در افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک، پکن را بزرگ‌ترین شریک تجاری تهران دانست و گفت: مناسبات اقتصادی و بازرگانی دو کشور در سال آینده از مرز ۳۰‌میلیارد دلار خواهد گذشت.

رییس‌جمهور چین در ادامه با تاکید بر گسترش همکاری‌های تهران و پکن در حوزه انرژی ابراز امیدواری کرد به زودی کمیته مشترک همکاری‌های ایران و چین در کشورش برگزار شود و خط مناسبات دو کشور را بیش از پیش ارتقا دهد. تائو همچنین فضای بین‌المللی درباره موضوع هسته‌ای را به نفع خواسته‌ها و مطالبات ملت ایران دانست و گفت: چین معتقد است مذاکرات هسته‌ای باید هر چه زودتر آغاز شود.