افزایش همکاری‌های هسته‌ای مسکو با تهران

دانشمندان هسته‌ای روسی به ایران اعزام می‌شوند

یک هفته‌نامه انگلیسی، از تصمیم روسیه برای افزایش همکاری‌ها و کمک های هسته‌ای به ایران با هدف تنبیه آمریکا به واسطه اقدام‌های واشنگتن در تجهیز گرجستان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هفته‌نامه انگلیسی ساندی تایمز، این اقدام روسیه پاسخی به طرح گسترش ناتو به شرق و حضور ناوگان دریایی آمریکا در دریای سیاه به بهانه ارائه کمک به گرجستان است.

ساندی تایمز به نقل از مقام‌های نزدیک به ارتش روسیه نوشت: کرملین در حال بررسی طرح اعزام دانشمندان هسته‌ای روسی به ایران و دعوت از کارشناسان ایرانی به مسکو برای آموزش آنها است. به نوشته این هفته نامه، روسیه به شدت از اقدام آمریکا در ارائه کمک ۵۶۴ میلیونی به گرجستان در پی مناقشه اوستیای جنوبی ناراحت است. مسکو واشنگتن را به تجهیز نظامی گرجستان و حمایت از پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو متهم می‌کند.

در همین رابطه ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه که عهده‌دارهدایت نیروهای روسی در مناقشه قفقاز بوده است، اعلام کرد که یک پاسخ کلی به این اقدام آمریکا خواهد داد.

ساندی تایمز به نقل از یک مقام روسی آورده است: همه چیز از زمان جنگ گرجستان تغییر کرده است، آنچه در گذشته غیرممکن بود، هم‌اکنون ممکن شده است؛ زیرا دوستان ما به دشمن و دشمنان ما به دوست تبدیل شده اند. ناوهای آمریکایی در سواحل ما چه می‌کنند؟ آیا شما ناوهای روسی را در سواحل آمریکا می‌بینید؟ روسیه پاسخ خواهد داد. برخی از امکان‌ها در این مورد سنجیده شده که شامل ضربه زدن به آمریکایی‌ها است و آنچه بیش از همه آمریکا را آزار می‌دهد، مساله ایران است.

به گزارش مهر، ساندی تایمز افزود: افزایش کمک‌های هسته‌ای به ایران، تنش‌های بین مسکو و واشنگتن را به شدت افزایش می‌دهد. طی ۱۰ سال گذشته روسیه به ایران کمک کرده است تا نیروگاه هسته‌ای خود را در بوشهر تکمیل کند.

درهمین رابطه یک دیپلمات غربی گفت: بعد از جنگ گرجستان، این نکته بعید است که روابط مسکو و واشنگتن بدتراز این بشود. ارائه کمک‌های هسته‌ای بیشتر به ایران یک نوع شوخی است.

این هفته‌نامه با اشاره به سفر ماه گذشته بشار اسد رییس جمهور سوریه به روسیه و قرار داد نظامی مسکو-دمشق و همین طور سفر دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا به گرجستان، به نقل از یک مقام روس نوشت: سخنان واظهارات موجود در غرب درباره اینکه روسیه بازنده بحران قفقاز بوده است، مرا متعجب می‌کند. اگر ما کوبا را آنگونه که آمریکا گرجستان را تجهیز می‌کند، تجهیز کنیم آنگاه واشنگتن چه خواهد کرد؟

در حالی ارائه کمک‌های هسته‌ای روسیه به ایران به یک نوع شوخی تعبیر می‌شود که دیک چنی معاون اول رییس‌‏جمهوری آمریکا، در سخنان اخیر خود در کنفرانس امنیت اروپا، روسیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و خواستار اتحاد غرب برای رویارویی با چالش‌‏های این کشور شد.

به گزارش ایلنا، به نقل از وال استریت ژورنال، چنی، روسیه را متهم به تهدید امنیت و آرامش منطقه از طریق فروش تسلیحات نظامی به ایران و سوریه کرد.وی در این رابطه گفت: فعالیت‌‏های نظامی روسیه در خاورمیانه، امنیت و ثبات این منطقه را با تهدید جدی روبه‌‏رو کرده است. روسیه اقدام به فروش تسلیحات پیشرفته نظامی به ایران و سوریه کرده است.

دیک چنی در ادامه ادعا کرد که تعدادی از تسلیحات نظامی که روسیه به دمشق فروخته است، به شبه‌‏نظامیان عراقی واگذار شده و در فعالیت‌‏های تروریستی این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون اول بوش در این باره گفت: گسترش ناتو همانطور که هم‌‏پیمانان ما تصمیم گرفته‌‏اند ادامه می‌‏یابد و تصمیم ما برای عضویت، نامزدهای جدید در ناتو قطعی است.