وزیر امور خارجه گفت: امکان حمله آمریکا به ایران در شرایط حاضر وجود ندارد.منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با ماهنامه «سیاست بین‌المللی» چاپ پاریس در پاسخ به اینکه آیا ایران از حمله آمریکا می‌ترسد؟ اظهار کرد: ما آمریکا را بعد از شکست‌هایی که در منطقه تحمل کردند و اعتبار خود را نزد افکار عمومی خود و جهانیان از دست دادند، در موضعی نمی‌بینیم که بخواهند به ماجراجویی تازه‌ای دست زنند. در نتیجه امکان حمله آمریکا در شرایط حاضر وجود ندارد. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه درباره مذاکره با آمریکا و این که ایران برای این مذاکرات پیش‌شرط دارد، گفت: تاکنون تمام روسای‌جمهور آمریکا همین که به قدرت می‌رسند بعد از مدتی بسیار کوتاه به تحلیلی جامع که من آن را تحلیلی منطقی و عاقلانه از شرایط توصیف می‌کنم، می‌رسند. این تحلیل می‌گوید که باید با ایران مذاکره شود، برخی از نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در حال حاضر چنین پیشنهادی را داده‌اند. اما چیزی که قبلا گفته شده، این است که اظهارات این سیاستمداران را زمانی که قدرت را ترک می‌کنند یا در آستانه ترک قدرت قرار دارند، نمی‌توان به عنوان سیاست دنباله‌دار تلقی کرد؛ نه نمی‌تواند این چنین باشد.

وی افزود: اشخاص یا احزاب سیاسی آمریکا تفاوت زیادی ندارند. طی ۳۰ سال گذشته ما ۱۶ سال حضور ‌جمهوری خواهان و ۱۲ سال حضور دموکرات‌ها را دیده‌ایم و در چارچوب مناسبات دوجانبه همچنین روابط کلی سیاست آنها قابل توجیه نبوده است؛ عاقبت این که هر اتفاقی که افتد آن‌ها جملگی از سیاست تحریم و مجازات‌ها دفاع کردند، اما ما خود را تطبیق داده‌ایم. وی گفت: ما سیاست یک جانبه‌گرایی آمریکا را در قبال ایران در چارچوب مناسبات بین‌المللی هرگز نپذیرفته‌ایم؛ سیاستی که دولت آمریکا در عراق دنبال کرده است با شکست کامل روبه‌رو بوده است؛ در افغانستان نوعی یک جانبه گرایی برقرار است و آنها بدون موافقت سازمان ملل زمین‌گیر شده‌اند. نگاهی به آخرین سفر جورج بوش به اروپا بیندازید. او خود نیز اعتراف کرد که مردم اروپا مردم آمریکا را دوست دارند، اما رییس‌جمهور آمریکا را نه. این اعترافی واضح و شفاف است.

مردم به او گفته‌اند که «ما آمریکایی‌ها را دوست داریم اما از دولت آمریکا متنفریم». مردم و افکار عمومی آمریکا نیز از رییس‌جمهور آینده می‌خواهد که به تغییرات عمیق ساختاری دست زند؛ در نتیجه درخصوص مناسبات دوجانبه اگر ما چنین تغییراتی را واقعا ببینیم مایل به مطالعه آن خواهیم بود.