دبیر شورای عالی امنیت ملی ادعای آمریکا علیه ایران در حمایت از شبه‌نظامیان و تشدید خشونت در عراق را رد کرد و طرح چنین اتهاماتی را بی‌پایه و اساس خواند. به گزارش خبرگزاری فارس، سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با روزنامه عراقی النور با رد اتهام‌های آمریکا علیه ایران در حمایت از شبه نظامیان عراقی و تشدید عملیات خشونت‌آمیز در این کشور، طرح چنین اتهام‌هایی را باطل و نادرست خواند. وی افزود: طی سه دور مذاکراتی که بنا به درخواست دولت عراق با آمریکایی‌ها داشتیم، از آنها خواستیم که اسناد و مدارک خود را در خصوص این اتهامات ارائه کنند. جلیلی گفت: آمریکایی‌ها برای توجیه شکست خود در عراق، ایران را به حمایت از خشونت در عراق متهم می‌کنند.

وی افزود: نیروهای آمریکایی پس از اشغال عراق، مرزهای این کشور را به مدت یک سال در مقابل تروریست‌ها بازگذاشتند و به آنها اجازه عملیات خشونت‌آمیز ضد مردم عراق را دادند.

جلیلی خاطرنشان کرد: آمریکا و کشورهایی که با این کشور در عملیات نظامی ضد عراق شرکت کردند، توانایی کنترل امنیتی در عراق را ندارند. وی با اشاره به حمایت‌های ایران از دولت عراق در برقراری امنیت و ثبات در این کشور، افزود: ایران کمک‌های اقتصادی زیادی به عراق کرده است که این اقدام با آنچه آمریکا ادعای آن را می‌کند و تهران را به حمایت از تشدید خشونت در عراق متهم می‌کند، در تضاد است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ایران به پیشرفت و امنیت اجتماعی دولت عراق ایمان دارد، زیرا ایران تنها کشوری است که پس از فروپاشی رژیم سابق از دولت عراق حمایت کرد تا پارلمان و دولت در این کشور تشکیل و قانون اساسی تدوین شود و به عراق در برقراری امنیت در این کشور کمک کرد و نیز با توجه به اهمیتی که عراق برای ما دارد با برگزاری گفت‌وگو با آمریکا درباره عراق موافقت کردیم.

جلیلی با اشاره به مذاکرات جاری بین عراق و آمریکا درباره بندهای توافقنامه دوجانبه طولانی مدت که شامل حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، بهداشتی و آموزشی می‌شود، شکست این مذاکرات را منتفی ندانست.