احتمال سوال از احمدی‌نژاد قوت گرفت

مرجان توحیدی: اگرچه به نظر می‌رسید که رفته رفته مجلس نسبت به مساله اسفندیار رحیم مشایی و اظهارات وی به دلیل مرور زمان بی‌تفاوت شده باشد، اما ظاهرا تعدادی از نمایندگان خود را برای سوال از رییس‌جمهور در این زمینه آماده می‌کنند، به طوری که وقتی قدرت‌ا... علیخانی پشت تریبون رفت و در نطقی آتشین سکوت احمدی‌نژاد در قبال توهین به مراجع و خواست مجلس در مورد مشایی را دهن‌کجی به مراجع و مجلس قلمداد کرد، علی مطهری هم از نوشتن نامه‌ای برای سوال از رییس‌جمهور با محوریت موضوع مشایی خبر داد. علیخانی، عضو فراکسیون اقلیت مجلس روز گذشته در نطق پیش از دستور خود نسبت به توهین صورت گرفته توسط یادداشت‌نویس سابق روزنامه کیهان به مراجع قم به شدت انتقاد کرد. انتقاداتی که دامن رییس‌جمهور و مشاوران وی را هم در بی‌حرمتی نسبت به مراجع گرفت، تا جایی که این عضو اقلیت خطاب به احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد که مجلس می‌تواند آنها را بازخواست کند. این اولتیماتوم تلویحی قدرت‌ا... علیخانی نسبت به بازخواست احمدی‌نژاد توسط مجلس، در راهرو رنگی واقعی‌تر به خود گرفت؛ به طوری که علی مطهری، نماینده تهران در گفت‌وگوی خود با دنیای‌اقتصاد از نوشتن نامه سوال از رییس‌جمهور خبر داد و در توضیح بیشتر آن گفت: متن این نامه را خودم نوشته‌ام و به امضای چند تن از نمایندگان نیز رسیده است. وی موضوع سوال از رییس‌جمهور را نوع واکنش وی در مورد مساله مشایی عنوان کرد و از ذکر توضیحات بیشتر در مورد تعداد امضاهای جمع‌آوری شده برای این مساله خودداری کرد. چه در صورت طرح سوال از رییس‌جمهور که با امضای ۷۵ نماینده مجلس قابلیت ارائه در صحن علنی مجلس را پیدا می‌کند، این اولین باری خواهد بود که از سال ۵۹ به این سو، رییس‌جمهور برای سوال به مجلس می‌رود. سوال از رییس‌جمهور تنها یک بار آن هم در زمان ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رییس‌جمهوری ایران اتفاق افتاد که کمی پس از این سوال و نارضایتی مجلس از وی و رای به عدم کفایت سیاسی او، امام‌خمینی (ره) بنی‌صدر را از سمتش عزل کرد و وی چندی بعد از کشور گریخت.بنابراین به دلیل کم‌نظیر بودن این رخداد در عمر مجالس پس از پیروزی انقلاب و نیز بار سیاسی که این مساله در پی دارد، تعدادی از نمایندگان معتقدند که تحقق چنین مساله‌ای قدری بعید به نظر می‌رسد؛ چه در هر دوره‌‌ای از مجلس برخی از نمایندگان به دنبال این مساله هستند و در نهایت هم به نتیجه نمی‌رسند.

در این میان اگرچه به نظر می‌رسید که مجلس نسبت به مساله مشایی قدری سرد شده باشد و پیگیری این مساله تنها به تذکرات گاه و بیگاه چند تن از نمایندگان در صحن یا راهرو ختم می‌شود، اما پیدایش مساله اخیر یعنی هتاکی به مراجع عظام توسط یادداشت‌نویس سابق روزنامه کیهان (روزنامه‌ حامی دو آتشه دولت) در وبلاگ شخصی‌اش که مجددا با واکنش مجلسیان رو‌به‌رو شده است، می‌رود تا دامن رییس‌جمهور را در مورد مساله مشایی جدی‌تر بگیرد.

چه محمد نوری‌زاد، فیلمساز اصولگرا و عضو سابق تحریریه روزنامه کیهان طی یادداشتی در وبلاگ شخصی خود به بهانه سخنان اخیر دو مرجع تقلید درباره ضرورت برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی به دلیل اظهار دوستی با مردم اسرائیل ضمن منع مراجع از ورود به مسائل سیاسی، مواردی را به آنان نسبت داده بود که مورد اعتراض و شکایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار گرفت. همین مساله البته در نطق پیش از دستور علیخانی نیز بروز یافت.

نماینده قزوین در مجلس با اعتراض نسبت به هتاکی برخی نسبت به ساحت مراجع تقلید خواهان برخورد قاطع با این مساله به منظور تکرار نشدن آن شد. علیخانی همچنین توهین به آیت‌ا... مکارم شیرازی، به دلیل پاسخ وی به استفتاء در مورد مشایی را مورد اشاره قرار داده و خطاب به رییس‌جمهور گفت: مشروعیت شما از مرجع تقلید و از اسلام و انقلاب است، چرا اجازه می‌دهید برخی حامیان به مراجع حمله کنند.وی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند این انقلاب بدون نام خمینی در دنیا شناخته شده نیست و نخواهد بود، بنابراین بشکند آن دهان و زبانی که به مراجع توهین کرده و می‌کند.

علیخانی ادامه داد: امروز فردی که خود را حامی دولت می‌داند که تا الان رسما هم تکذیب نشده است که اگر رسما تکذیب کرد، شما و ما و ملت قبول می‌کنند، به یک مرجع بزرگ آیت‌ا... مکارم شیرازی توهین کرده است و درود به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که موضع گرفته و درود بر

دری نجف‌آبادی و کروبی که امروز موضع سختی نسبت به این قضیه گرفتند. این نماینده مجلس سپس گفت: این‌ افراد فتنه‌گرند. اولین هتاکی در این کشور نسبت به مراجع و نسبت به شخصیت‌ها از زبان و سایت سخنگوی دولت آغاز شد که اگر برخورد می‌شد، امروز این‌گونه نبود. علیخانی همچنین تصریح کرد: همه شخصیت‌ها، همه بزرگان و همه مراجع برای مردم محترم و عزیزند و متاسفم از این‌که دولت پس از ۲۰۰ امضای نمایندگان مجلس و مراجع باز مشایی را همراه خود دارد که این کار دهن‌کجی است.

وی در پایان اظهار کرد: بنده در مورد آقای مشایی سخنی نمی‌گویم؛ چون هیچ‌گاه از رییس‌جمهور پایین‌تر نمی‌آیم، اما می‌خواهم بگویم به مراجع و مجلس دهن‌کجی نکنند، چرا که مجلس می‌تواند آنها را بازخواست کند.

واکنش لاریجانی

اما روز گذشته قبل از آن که تذکرات آیین‌نامه‌ای و شفاهی نمایندگان نسبت به نطق پیش از دستور علیخانی مطرح شود، شخص رییس‌ مجلس خود نیز درباره هتاکی اخیر صورت گرفته در نطق پیش از دستور اشاره‌‌هایی داشت. لاریجانی توهین به مراجع را بر خلاف مصالح کشور خواند و گفت: مرجعیت رکن تفکر اسلامی است و حفظ احترام به شئونات آن ضروری است.

وی همچنین تاکید کرد که هفته گذشته در نوشتاری ناپسند به ساحت مرجعیت، توهین شد چنین اقدامی بر خلاف مصالح کشور و سلوک ناب آئین ناب محمدی است. این واکنش‌ها به آنچه توسط یک کیهان‌نویس سابق و در مقوله اظهارات مشایی صورت گرفت در حالی بود که محمود احمدی‌نژاد پیش از این هم مورد عتاب مراجع و علمای قم قرار گرفته بود، آنجا که وی از طرح ورود بانوان به ورزشگاه‌ها سخن گفت.

این نظریه بلافاصله با واکنش مراجع مواجه شد و به سرانجام نرسید. رییس‌جمهوری اما در مساله تورم و گرانی نیز یک بار دیگر مقابل ائمه جمعه و برخی مراجع تقلید و روحانیون با نفوذ جناح راست چون مهدوی کنی قرار گرفته بود.

هر چند وی در سفرهای متعدد خود به قم سعی کرد تا به نوعی فاصله‌ ایجاد شده بین دولت نهم و حوزه علمیه را بکاهد، اما این بار ظاهرا مساله قدری متفاوت است و آن بی‌تفاوتی احمدی‌نژاد نسبت به اتخاذ موضع مناسب در مورد مشایی است که صدای مراجع را نیز درآورده و البته همین واکنش هم با هتاکی یک حامی دولت پاسخ داده شده است. باید دید سریال رحیم مشایی در مجلس که اکنون وارد فاز جدی‌تر ی شده است پای احمدی‌نژاد را برای سوال به بهارستان باز خواهد کرد یا خیر.