محدودیت بانک‌ها در ارائه تسهیلات برطرف شد

زهرا واعظ- وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال دنیای‌اقتصاد درباره ماموریت وزارت اقتصاد از سوی رییس‌جمهور در شورای‌عالی مسکن جهت پیگیری پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و برنامه‌های این وزارتخانه تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر بانک‌ها با مشکل کمبود منابع مواجه شدند و خوشبختانه طی سه هفته گذشته با توجه به جلساتی که با حضور بانک‌های عامل و رییس کل بانک مرکزی داشتیم، راهکارهایی را پیش‌بینی کردیم که منابع بانک‌ها تجهیز شود. شمس‌الدین حسینی ادامه داد: با توجه به کارهایی که صورت می‌گیرد از جمله اینکه بخشی از اوراق مشارکتی که نزد بانک‌ها باقی مانده و به نوعی منابع‌شان بلوکه شده، بانک مرکزی تقبل کند و منابع در اختیار بانک‌ها قرار داده تا به این وسیله منابع بانک‌ها تجهیز شود و مضیقه‌ای که وجود دارد، برطرف شود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه سرنوشت لایحه یک فوریتی وزارت اقتصاد برای کمک به بانک‌ها از حساب ذخیره ارزی به کجا رسید، گفت: به هر حال بنا به دلایلی نمایندگان به یک فوریت آن لایحه رای ندادند ولی لایحه در کمیسیون مطرح است و ما هم پیگیری می‌کنیم که ان‌شاءا... نمایندگان توجه کنند و به صورت اولویت‌دار مطرح شود.

افق طرح تحول فراتر از بودجه

وی در مورد تاثیر طرح تحول اقتصادی در بودجه ۸۸ تصریح کرد: طرح تحول اقتصادی یک برنامه است و افق یک برنامه فراتر از بودجه است و آنچه امروز می‌خواهم مطرح کنم، این است که طرح تحول اقتصادی همان‌گونه که بخش‌ها معمولا به طور عام و معمولی نیاز به بودجه دارند و در بودجه‌های سالانه برای اجرا هزینه‌های آنها پیش‌بینی می‌شود نیاز به بودجه دارد.

به گفته وی بخش‌هایی که به صورت برنامه هستند، منابع و مصارفشان به‌طور مشخص تدوین می‌شود، به همین ترتیب اجرای آنها روی ساز و کارهای بودجه‌ای اثر می‌گذارد.

حسینی تصریح کرد: در بخش یارانه‌ها که بیشتر هم این روزها به آن پرداخته می‌شود به صورت برنامه دیده می‌شود، یعنی صورت منابع و مصارفش مشخص می‌شود و طبعا روی بودجه اثر خود را می‌گذارد.

وی درباره جزئیات بودجه طرح تحول گفت: اجازه دهید مطالعات ما کامل شود در چارچوب مطالعات این کار را انجام می‌دهیم و ساز و کاری تدوین می‌کنیم که این ساز و کار حتی می‌تواند سال به سال با هم متفاوت باشد.

وزیر اقتصاد درباره وضعیت اجرایی شدن پرداخت نقدی یارانه‌ها در نیمه دوم سال تصریح کرد: طی بحث‌ها و بررسی‌هایی صورت گرفته به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که این طرح نیاز به لایحه دارد، در نتیجه پیش‌نویس این لایحه در حال تدوین است و با نمایندگان مجلس تعامل می‌کنیم و براساس مصوبه مجلس این طرح را به اجرا می‌گذاریم.

پیش‌نویس برنامه پنجم در مجمع

وزیر اقتصاد درباره تدوین برنامه پنجم نیز اظهار کرد: به طور اصولی و رسمی باید برنامه پنجم توسعه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه صورت گیرد که پیش‌نویس آن تهیه شده و در مجمع قرار دارد. او ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که ما درباره کلیات آن داریم بحث شروع شده و شش کارگروه مشترک برای تدوین برنامه پنجم تشکیل شده‌اند که یکی از این کارگروه‌ها کارگروه مشترک اقتصاد است که رییس آن وزیر اقتصاد است و اولین جلسه آن را هم تشکیل داده‌ایم و کار در حال تدوین است و همزمان که سیاست‌های کلی ابلاغ می‌شود ما کارهای اولیه و سازماندهی‌های لازم را انجام می‌دهیم. مطالعات هم در دست تهیه است و امیدواریم که به موقع کار انجام شود.