سخنگوی دولت طی سخنانی در همایش تبیین اقدامات و سیاست‌های کلی دولت نهم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اشاره به نگاه گفتمانی دولت نهم گفت: به نظر من موضع مبانی این دولت و گفتمان این دولت از همه‌ موارد حساس‌تر و جدی‌تر است و باید روی این مساله متمرکز شد. به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام ادامه داد: در صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری به‌ خصوص در دیداری با اعضای دولت نهم، اعضای معزز خبرگان رهبری و همچنین مسوولان نظام، نسبت به گفتمان انقلاب تاکید زیادی داشتند و در واقع ما باید خودمان را با این مبانی که مقام معظم رهبری تبیین کردند و بر آن تاکید ویژه‌ای داشتند، محک بزنیم. وی با اشاره به تاییدات مقام معظم رهبری در ارتباط با مبانی گفتمانی دولت اظهار کرد: ما رهبری را ملاک مشروعیت خود و نظام می‌دانیم و در واقع نگاه ما باید این باشد که آن‌چه که ایشان فرمودند در واقع مطالبه ایشان از دولت و ملت است و در واقع دولت باید این‌چنین باشد. وی در عین حال گفت: ما نباید از تاییداتی که ایشان فرمودند دچار غرور شویم و از مبانی که ایشان بر آن تاکید داشتند، غفلت کنیم و چشم‌مان را روی ضعف‌ها ببندیم. این خطرناک‌ترین پدیده است. سخنگوی دولت افزود: این گفتمان در زمانی احیا شد که عده‌ای می‌خواستند آن را متروک جلوه دهند و در واقع آن را متروک می‌خواندند و عده‌ای نیز دنبال این بودند که بگویند دوره‌ این تفکر گذشته و به بایگانی تاریخ رفته است. ولی شما دیدید در اوج تخریب‌هایی که صورت می‌گرفت دولتی برانگیخته شد که با همت ملت و اراده ملت با جهت‌گیری درست، خط بطلانی بر این تفکرات کشید. خط بطلانی که می‌گفت دوره امام(ره) گذشته است.

می‌گویند فلانی ایدئولوگ دولت نهم است

الهام با بیان اینکه «دولت، قوه‌ مقننه و دیگر سطوح عالی تصمیم‌گیری باید توجه جدی به گفتمان انقلاب و مطالبه‌ مقام معظم رهبری در این ارتباط داشته باشند» گفت: ما باید مراقب نفوذ و بازگشت این اندیشه‌های سکولاریستی باشیم و به خطر بازگشت این اندیشه‌ها توجه کنیم و در این ارتباط دولت، قوه مقننه و قضاییه و مدیران نقش موثری دارند. وی با بیان اینکه «مشروعیت ما به اسلام است» ادامه داد: اگر کسی در عمق باور خود این مساله را قبول ندارد و در سمتی قرار گرفته، باید بداند که غاصب است. اگر در هر سطح از سطوح اجرایی کشور باشد و این باور را نداشته باشد، باید گفت غاصب است و هر تصرف او غاصبانه است. وی گفت: بعضی‌ها می‌گویند فلانی و فلانی ایدئولوگ دولت نهم هستند؛ در صورتی که ایدئولوگ دولت نهم امام (ره) است و ایدئولوژی آن انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام و رهبری است. این دولت متعلق به افراد و اشخاص نیست. سخنگوی دولت با بیان اینکه «تمام عزم دولت نهم بر این بوده که در راستای اندیشه‌های امام و رهبری و گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کند»، گفت: یک عده‌ای هستند که سعی می‌کنند بگویند خط رهبری یک جور است و خط دولت نهم یک جور دیگر و این‌ها همان کسانی هستند که یک زمانی می‌گفتند رییس‌جمهور دفتردار رهبری است و در واقع آن‌ها با این‌گونه سخنان با دیدگاه خود می‌خواستند جایگاه رییس‌جمهور را به گونه‌ای تخطئه کنند و این‌جوری حرف می‌زدند و همان افراد اکنون بحث شکاف بین رییس‌جمهور و رهبری را مطرح می‌کنند و می‌گویند که خط آن‌ها از هم جداست.

وی همچنین با اشاره به اینکه «در زمانی خطر غرب‌باوری در مجموعه بدنه دولت در حال نفوذ بود و این امر متوقف شد» گفت: در آن مقطع عده‌ای بودند که خود را مقلد غرب می‌دانستند و این خطرناک بود. وی ادامه داد: این غرب‌باوری به جایی رسیده بود که حتی عده‌ای در آستانه انتخابات صحبت از این می‌کردند که بیگانگان بیایند و ناظر بر انتخابات این کشور باشند.

وی گفت: البته هنوز عده‌ای هستند که با غربی‌ها فالوده می‌خورند و گزارشات درون نظام را دست بیگانه می‌گذارند و به این امر افتخار می‌کنند. این شرم را باید به کجا برد؟ کسی که با بیگانه و دشمن به گونه‌ای گپ می‌زند که با خودی گپ نمی‌زند، به دنبال چیست؟

وی همچنین به شعار عدالت‌خواهی و به عملکرد دولت نهم در زمینه‌ عدالت اشاره کرد و گفت: این شعارها مبانی این دولت را تشکیل داده است و ما افتخار می‌کنیم که کارگزار چنین حکومتی هستیم و ما باید این مبانی و گفتمان را حفظ کنیم و این جزو واجب‌ترین مسوولیت‌هاست. ما متعلق به این گفتمان هستیم.

الهام خاطرنشان کرد: من رییس‌جمهور را می‌بینم که از هیچ چیزی به اندازه درهای بسته منزجر نیست. او می‌گوید درها را نباید به روی مردم ببندیم و باید به مردم خدمت کنیم و در واقع این مردم هستند که در خدمت را به روی ما باز کردند و ما باید به آن‌ها خدمت کنیم. وی گفت: ما باید فرهنگ خدمت را احیا و هرچه داریم عرضه کنیم. ما مکلف به تکلیف هستیم و باید این تکلیف را انجام دهیم. وی با بیان اینکه «از اول انقلاب، عده‌ای از لیبرال‌ها اسم سازش و تسلیم را عقلانیت سیاسی گذاشتند»، گفت: ما معتقدیم که برای اداره‌ امور تدبیر باید داشت و حکومت بدون تدبیر نمی‌چرخد، ولی تدبیر به معنای سازش و تسلیم نیست. عده‌ای می‌گویند در کارهای این دولت عقلانیت وجود ندارد. اگر عقلانیت آن‌ها تسلیم و سازش است، این دولت این عقلانیت را قبول ندارد.

منتقدین به حد کافی از خجالت دولت درآمده‌اند

الهام خاطرنشان کرد: راجع به کارکردهای دولت در این چند وقت گزارشات متنوعی در اختیار قرار گرفته است؛ هم در گزارشی که رییس‌ محترم جمهور در محضر مقام معظم رهبری ارائه دادند و هم مصاحبه‌هایی که در ایام هفته دولت قبل و بعد از آن ارائه دادند، اعلام این گزارشات مورد توجه قرار گرفته است. با این حال هجمه بسیار وسیعی از نقدها، هجمه‌ها و مخالفت‌ها نیز وجود داشت، چنانچه مخالفین و منتقدین دولت به حد کافی از خجالت دولت درآمده و از چیزی فروگذار نکرده‌ا‌ند. وی با بیان اینکه «بحمدالله فضا در حال حاضر فضای آزادی است و در نتیجه مسائل مختلف قابل ارزش‌گذاری و داوری است»، اظهار کرد: اگر این گزارش‌ها به طور درست مورد توجه قرار گیرد، افکار عمومی ظرفیت داوری و ارزیابی خواهند داشت.