موسویان؛ تبرئه خارج از محکمه

امید ایران‌مهر- مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای که برخی سایت‌های اصول‌گرا بهار سال گذشته او را در قامت جاسوسی حرفه‌ای مورد تخطئه و اتهام قرار داده بودند این روزها در جوار بارگاه هشتمین امام شیعیان به سر می‌برد و شاکر خداوند است که سکوت معنادارش جز به حلالیت‌خواهی مدیر یکی از همان سایت‌های اتهام‌زننده شکسته نشد. سیدحسین موسویان سفیر اسبق ایران در آلمان و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای در دوران حضور حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی هفته گذشته از سوی مدیر سایت «الف» که نماینده مجلس و مدیر مرکز پژوهش‌ها است از بسیاری اتهامات سال پیش تبرئه شد، آنگاه که احمد توکلی با صدور بیانیه‌ای از اخبار بی‌اساس سایت تحت مدیریتش «الف» سخن گفت و این که موسویان که از سال‌ها پیش او را می شناخته و در مواردی نیز همکارش بوده، در تماس تلفنی فی‌مابین گله‌مندانه از او خواسته که برای پاسخ‌گویی اخروی تحقیق کند و اگر معلوم شد اتهامات بی اساس است، اقدام مناسب صورت دهد. وی براین اساس از تلاش چهار ماهه خود برای دیدن اسناد رسمی و گفت‌وگو با برخی مسوولان ذی‌ربط خبر داد و نوشت: نتیجه کار، اثبات اجمالی دعاوی آقای موسویان در

بی‌اساس بودن اکثر مطالب نقل‌شده در «الف» بود.

توکلی آن‌گاه با تاکید بر این که در رویکرد سیاست خارجی و نحوه حکمرانی و ویژگی‌های لازم حکمرانان و نحوه برخی مراودات خارجی با موسویان و جریان حامی‌‌اش اختلافاتی دارد، حساب این مسائل را از حساب ضرورت حفظ حقوق مسلمانان و همه افراد جامعه، جدا و جبران اشتباهات رسانه ای درباره آبروی افراد را شرعا و قانونا الزامی دانست که در نهایت بسیاری از اتهامات موسویان را از اتهاماتی اعلام کرد که در قرارِ نهایی قاضی اول، کیفر خواست دادستان و حکم دادگاه وجود ندارد و حتی اکثرا در گردش کار وزارت اطلاعات نیز نیامده و با این وجود در «الف» منتشر شده و از این بابت نوشت: به خاطر این مشارکت ناخواسته در آسیب دیدن ناحق آبروی آقای سید حسین موسویان و خانواده‌اش، از آنان حلالیت می‌طلبم.

این‌گونه بود که دیپلمات سابق دست به قلم برد، سکوت یکسال و نیمه خویش را شکست و خطاب به دوست قدیمی‌اش نوشت: اینجانب از ابتدای ماجرای بازداشت تا کنون موضوع را به خدای متعال واگذار نموده و به خاطر مصالح و منافع نظام و کشور سکوت کرده و بنایم همچنان بر سکوت است. اطمینان دارم که جنابعالی پس از ماه‌های متمادی مطالعه اسناد این پرونده و گفت‌وگو با مقامات ذی‌ربط، اکنون به راز سکوت اینجانب پی برده‌اید. در شرایط فعلی که ارزان‌ترین کالا «آبروی مومن» است، جنابعالی این شهامت را داشتید که بعد از ماه‌ها بررسی مستندات، بی‌اساس بودن ۱۳ مورد از اتهامات دروغ و ناروا به اینجانب را اعلام و به یاد قیامت، حلالیت بطلبید که البته از مبارزان اصیل و متدین انقلاب از هر جناح و با هر طرز تفکری نیز چنین انتظار می‌رود. اینجانب در جوار مرقد جد اطهرم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) جنابعالی را حلال نموده و از خداوند متعال طلب مغفرت و رحمت و موفقیت می‌کنم.

اما این پایان خبرسازی موسویان نبود که توکلی در نامه حلالیت‌طلبی‌اش بسیاری از موارد اتهامات مطرح شده در «الف» را به نقل از دولتیان و شخص رییس‌جمهور اعلام کرده بود و توپ اتهامات را در زمین دولت رها کرد، حال آنکه بلافاصله پس از انتشار این نامه دفتر احمدی‌نژاد انتساب این موارد را به رییس‌جمهور تکذیب کرد و اینچنین تلویحا مهر تاییدی دیگر بر بی‌گناهی دیپلمات سابق زد.

به این ترتیب سیدحسین موسویان بار دیگر و این بار خارج از محکمه قضایی از اتهامات وارده تبرئه شد و این‌بار آنان که رای به برائت دیپلمات سابق دادند نه از خیل همفکرانش که از اتفاق از مشهورترین منتقدان راه و روش او و جریان متبوعش طی یک دهه اخیر بودند. با این همه باز در میان جدل قلمی دو طیف از اصولگرایان هویت منشا اصلی این غائله نامکشوف ماند، هرچند سایت اصلی حامیان دولت از بولتن خبری محرمانه حزبی سیاسی نزدیک به توکلی به عنوان کلید ماجرا سخن به میان آورد.