دنیای اقتصاد- یک مقام رسمی در پاسخی مبهم به پرسشی درخصوص توقف پروژه تهران- شمال می‌گوید: اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر توقف روند اجرای آزادراه تهران - شمال در محدوده کرج به دلیل عدم ابلاغ حکم به وزارت راه و ترابری، هنوز از سوی این شرکت قابل تایید یا تکذیب نیست. ابهام در توقف ساخت آزادراه تهران - شمال

افسانه احمدی دوقزلو

وزیر راه و ترابری در نخستین روزهای مسوولیت جدید خود، پس از کسب رای اعتماد مجلس، با بررسی مکرر پروژه‌های نیمه‌کاره زمان وزیر پیشین، سرعت‌بخشی به امور راه‌ها و آزادراه‌های کشور را در اولویت کارهای خود عنوان کرد که آزادراه معروف تهران-شمال نیز در صدر این اولویت‌ها قرار داشت. حمید بهبهانی، اندکی پس از شروع مسوولیتش در وزارت راه و ترابری کشور، ساخت و بهره‌برداری از پروژه عظیم ملی آزادراه تهران- شمال را در راس امور خود قرار داد و در بازدید نسبتا غیرمنتظره‌ای که از این پروژه داشت، اعلام کرد: قطعه یک این آزادراه، تا ۴سال دیگر بهره‌برداری خواهد شد!

وی پس از بازدید از قسمت‌های مختلف این پروژه به مسوولان خارجی گفت: من احساس می‌کنم با حل مشکلات موجود می‌توان ظرف ۳ یا ۴ سال آینده از این پروژه بهره‌برداری کرد. بهبهانی که به قول خودش به رییس‌جمهور کشورمان قول بهره‌برداری سریع از این پروژه را داده بود، در همان روز به پیمانکاران گفت: باید برای از میان برداشتن موانع به بحث نشست. از آن روز تاکنون هیچ خبر جدیدی مبنی بر پیشرفت این پروژه پس از بحث و نشست‌هایی که وزیر با پیمانکاران پروژه داشته‌اند، به دست نیامده و پیگیری‌های خبرنگار دنیای اقتصاد و صحبت با برخی مسوولان بخش‌های این آزادراه نیز حاکی از این مطلب است که ساخت آزادراه به همان روال گذشته است و تغییر خاصی در روند آن مشاهده نمی‌شود.

از سوی دیگر روز گذشته خبرگزاری مهر در گزارشی، خبر از توقف ساخت آزادراه تهران- شمال در منطقه شهرستانک داد که در این گزارش یک مسوول در اداره محیط زیست، دلیل توقف این پروژه را عدم دریافت تاییدیه محیطی و حکم دادسرای عمومی و انقلاب کرج اعلام کرده است که به گفته یک منبع آگاه به دنیای اقتصاد؛ احتمالا این مساله مربوط به نشت روغن و گازوئیل در برخی مناطق در زمان‌های گذشته بوده که سازمان محیط زیست ممانعت‌هایی را به عمل آورده که به نظر می‌رسد این مشکل پس از بررسی در دادسرای عمومی و انقلاب کرج حل شده است.

در همین حال روز گذشته مدیر روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر توقف روند اجرای آزادراه تهران- شمال در محدوده کرج به دلیل عدم ابلاغ حکم به وزارت راه و ترابری، هنوز از سوی این شرکت قابل تایید یا تکذیب نیست و با توجه به اهمیت ساخت این آزاد راه، کلیه مسائل مربوط به این آزادراه در کمیته‌ای متشکل از بالاترین مقامات حاضر در کارگروه مشخص شده توسط رییس‌جمهور بررسی می‌شود و موارد خارج از بررسی این کمیته، تا ابلاغ رسمی حکم از سوی آنها، قابل اظهار نیست.

به هر روی، رفع مشکلات احداث آزادراه تهران شمال از اولویت‌های کاری وزیر راه است و به گفته ایشان راهکارهایی برای تسریع ساخت این آزادراه در نظر گرفته شده است و امروز که یک ماه و نیم از آغاز وزارت ایشان می‌گذرد و طرفین قرارداد این پروژه همدیگر را به خوبی دیده و شناخته‌اند، انتظار می‌رود که برنامه‌ها و سیاست‌های کلی دولت و وزارت راه و ترابری در این باره مشخص شده و یک راهکار قطعی و کارشناسی شده ارائه شود، تا علاوه‌بر در نظر گرفته شدن منافع طرفین قرارداد، شاهد پیشرفت این پروژه پس از چهار دولت باشیم.