مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به تصریح گزارش آژانس مبنی بر نبود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مساله هسته‌ای ایران از سوی کشورهای غربی به ویژه آمریکا تحت فشار قرار دارد. گری سیک، مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، به ارزیابی گزارش تازه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کند که در برنامه هسته‌ای ایران انحرافی وجود ندارد و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر فعالیت‌ در زمینه تسلیحات هسته‌ای در ایران یافت نشده است.

وی افزود: الان هیچ کسی نمی‌گوید که ایران در حال حاضر فعالیت در زمینه تسلیحات هسته‌ای دارد، اما اطلاعاتی درباره احتمال این که ایران در گذشته در اندیشه فعالیت‌ تسلیحات هسته‌ای بوده، وجود دارد. به همین علت سوالاتی برای جهانیان درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است. موضوع مورد بحث درباره مساله هسته‌ای ایران نیز همین است. یعنی این که ایران باید به سوالات آژانس در این زمینه پاسخ دهد.

گری سیک با اشاره به موضع آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اظهار کرد: موضع آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران مشخص است و این کشور موضع و رویکرد منفی‌تری را در مقایسه با آژانس درباره مساله هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است. عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا ادامه داد: به همین دلیل آژانس به طور مداوم درباره برنامه هسته‌ای ایران از سوی کشورهایی نظیر آمریکا و حتی هند تحت فشار قرار گرفته است؛ اما تا حدودی توانسته است در برابر این فشارها مقاومت کند. وی با تشریح علت ارائه نکردن مدارک و اسناد مربوط به مطالعات ادعایی به ایران از طریق آژانس، گفت: این اطلاعات و مدارک احتمالا از سوی منابع ناشناس یا جاسوسانی تهیه شده‌اند. به نظر من دلیل ارائه نکردن این مدارک به ایران این است که آمریکا تصور می‌کند که در صورت تحویل این مدارک به ایران، تهران قادر خواهد بود منابع اطلاعات یا جاسوسان را شناسایی کند.

تحلیل‌گر ارشد مسائل ایران و خاورمیانه در آمریکا افزود: از طرفی دیگر، آمریکا نمی‌خواهد که اطلاعات مربوط به مطالعات ادعایی به طور عمومی منتشر شود و در اختیار همگان قرار گیرد. البته ایران خود نیز گفته است که برخی از اطلاعات در مدارک مربوط به مطالعات ادعایی درست است، اما در عین حال قسمت اعظمی از آن را نادرست و غیر واقعی عنوان کرده است. حال بحث بر سر این است که ایران در رابطه با مطالب غیرواقعی به سوالات آژانس پاسخ دهد. اما من معتقدم اگر آمریکا مدارک اصلی را در زمینه مطالعات ادعایی به طرف مقابل خود [ایران] ارائه کند، وضعیت خیلی بهتر خواهد شد. استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا با اشاره به احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد: به نظر من در آینده تلاش‌هایی در شورای امنیت به ویژه از سوی آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران صورت خواهد گرفت. روسیه و چین هم قبلا اعلام کرده بودند که تنها در صورتی که ایران همکاری نکند، از تحریم‌ها حمایت خواهند کرد. از طرفی با توجه به تحولات اخیر در قفقاز احتمالا روسیه موضعی در مقابل موضع آمریکا اتخاذ خواهد کرد. از سویی دیگر، چین نیز به دلیل بحران‌ها و مشکلات اقتصادی مایل به تحریم‌های بیشتر ایران نیست. با این حال اگر تحریم جدیدی هم در کار باشد، جدی و مهم نخواهد بود.

گری سیک با اشاره به بروز بحران اقتصادی شدید در جهان غرب اظهار کرد: به نظر من الان موضوع بحران اقتصادی به مهم‌ترین موضوع عرصه بین‌الملل تبدیل شده و مساله ایران کمتر از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد. به عبارتی مشکلات اقتصادی و بحران بازارهای بورس در آمریکا و اروپا سوژه امروز این کشورها است و چندان به موضوع ایران پرداخته نمی‌شود. در چند روز گذشته نیز در آمریکا من مصاحبه‌های خیلی کمتری را در مقایسه با گذشته با رسانه‌ها درباره موضوع ایران داشته‌ام.