اجرای فاز دوم پروژه نوسازان در قالب مشارکت مدنی

معاون مالی و اداری شهردار تهران گفت: فاز دوم پروژه نوسازان در قالب فرم‌های مشارکت مدنی اجرایی می‌شود. حسین محمد پورزرندی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بانک مرکزی فرم‌هایی را در اختیار شهرداری تهران قرار داده و اعلام کرده است که چنانچه مشارکت از طریق فرم‌های مشارکت مدنی باشد، اجرای پروژه بلامانع است. وی توضیح داد: البته مذاکراتی در همین رابطه با بانک مرکزی در حال انجام است و هنوز در برخی مسائل اختلاف‌نظر جزئی وجود دارد.

پورزرندی گفت: چنانچه پروژه نوسازان را به عنوان فروش متری در نظر بگیریم، باید با وزارت مسکن هماهنگ شود، اما در صورتی که در قالب مشارکت مدنی باشد، فقط نظر بانک مرکزی اولویت دارد.

معاون مالی و اداری شهردار تهران ادامه داد: تنها برخی مشکلات جزئی در مورد فاز دوم پروژه نوسازان باقیمانده است.

به گزارش ایسنا، کلنگ نوسازی بخشی از بافت‌های فرسوده تهران اردیبهشت ماه ۸۵ توسط شهردار تهران در منطقه ۱۵ «محله اتابک» و به نام «نوسازان یک» یا همان طرح «خانه به جای خانه» بر زمین خورد.

فاز نخست طرح نوسازان یک بر اساس قول مسوولان شهرداری تهران باید دهه فجر ۸۶ به بهره‌برداری می‌رسید، اما این پروژه در حال حاضر بلاتکلیف باقی مانده و مسوولان شهرداری تهران امیدوارند که به زودی ایرادات موجود در این پروژه برطرف شود.

براساس مطالعات مشاوران تخصصی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران درباره بافت‌های فرسوده که با هدف شناسایی و طبقه‌بندی این بافت‌ها از حیث آسیب‌پذیری انجام شده و ملاک‌های اصلی همچون کیفیت ساختمان، سازه، قدمت، مصالح، شبکه معابر، فضای سبز و غیره را مورد بررسی قرار داده، یک‌هزار هکتار (۱۰ کیلومتر مربع) از مساحت پایتخت را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهند که ۵۰۰هکتار از این بافت‌ها در شرایط بحرانی به سر می‌برند و عمدتا در مناطق جنوبی شهر واقع شده‌اند.