وعده کاهش قیمت‌ها در نیمه دوم سال
کاهش قیمت مسکن همچنان ادامه خواهد داشت
بنگاه‌های زودبازده از موفق‌ترین طرح‌های دولت است
جزییات طرح تحول پس از سفر نیویورک اعلام می‌شود.
حملات منتقدان به دولت پس از ماه رمضان تشدید می‌شود
دوره تعلیق غنی‌سازی به تاریخ پیوست
عکس: دنیای اقتصاد - حمید جانی‌پور

رییس‌جمهور در نشست مطبوعاتی خبر داد
اعلام جزئیات طرح تحول پس از سفر به نیویورک
زهرا واعظ - طولانی ترین مصاحبه مطبوعاتی رییس‌جمهور طی دوران ریاست‌جمهوری وی ، در حالی روز پنجشنبه برگزار شد که با وجود آنکه در این جلسه 5/2 ساعته بیش از 20 خبرنگار سوالات خود را از رییس‌جمهور پرسیدند، اما برخی از پرسش‌ها بی‌پاسخ ماند. در این برنامه خبری که به صورت مستقیم از شبکه خبر،العالم و پرس تی‌وی پخش می‌شد، با آنکه روحانی‌نژاد مجری برنامه اعلام کرد که ما از رسانه‌ها براساس اولویت حضور، نوع سوال و نوع رسانه دعوت می‌کنیم که سوالات خود را مطرح کنند، اما باز هم انتخاب جهت‌گیرانه در چینش نوع سوالات و سوال‌کنندگان کاملا مشهود بود. در جلسه رییس‌جمهور اگرچه اغلب سوالات به نوعی با طرح تحول اقتصادی پیوند می‌خورد و رییس‌جمهور با اعلام اینکه دولت آماده است تا برای تحمل تبعات طرح فداکاری کند، اما شاید بتوان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی را که در آن جلسه از سوی رییس‌جمهور پاسخ داده شد را موضوع اظهارات رحیم مشایی ونیز اعلام موضع رییس‌جمهور در این زمینه قلمداد کردتا جایی که وی موضع مشایی را موضع دولت وهرگونه تصمیم‌گیری در دولت را مستقل از اظهارنظرهای افراد در این زمینه عنوان کرد. احمدی‌نژاد همچنین با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات از برگزاری جلساتی علیه دولت و نیز تشدید حملات منتقدان
پس از ماه رمضان سخن گفت.
رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آقای مظاهری، رییس‌کل بانک مرکزی در سمت خود باقی می‌مانند یا نه، گفت: ماندن و نماندن همه ما دست خدا است و در آینده اخباری در این خصوص خواهید شنید.


جزئیات طرح تحول بعد از سفر به نیویورک
رییس‌جمهور گفت: یکی از کارها برای جهش‌ بزرگ اقتصادی، طرح اصلاح ساختارها و فراهم کردن زمینه برای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و تحقق چشم‌انداز به عنوان یک نقطه ارزشمند در مسیر کمال ملت ایران در دستور کار دولت است و خوشبختانه با همراهی بی‌نظیر مردم این طرح در مسیر اجرا قرار دارد.
احمدی‌نژاد در ادامه نشست مطبوعاتی خود افزود: با فراخوان دولت حدود 63میلیون نفر برای این طرح ثبت نام کردند و اطلاعات مورد نیاز دولت را دراختیار قراردادند و 7میلیون نفر هم به درخواست دولت از ثبت نام خودداری کردند. کسانی که تصور می‌کردند نیاز به حمایت اجتماعی دولت ندارند، برای یاری دولت از
ثبت نام خودداری کردند و از آن ۶۳‌میلیون نفر هم بعضی‌ها فقط برای تکمیل پایگاه اطلاعاتی دولت و زمینه‌سازی برنامه‌ریزی‌های بهتر اقتصادی مشارکت کرده‌اند. وی با اشاره به لایحه مورد نظر گفت: این لایحه آماده تقدیم به مجلس شورای اسلامی شده است و ان شاء‌ا... من در اولین فرصت بعد از سفر به سازمان ملل در گفت‌وگوی زنده با مردم، جزئیات طرح را تشریح خواهم کرد و برنامه‌های پیش رو را به اطلاع مردم خواهم رساند.
کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال
احمدی‌نژاد در ادامه کنفرانس خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره فروکش کردن التهاب در بازار مسکن و برنامه‌های دولت در این زمینه و همچنین استفاده از این مدل برای کاهش قیمت‌ها در سایر بخش‌ها سوال کرد. احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: «برنامه دولت در بخش مسکن به سرعت به دنبال کاهش قیمت‌ها ادامه پیدا می‌کند.» رییس‌جمهور کشورمان افزود: «ساخت مسکن با رشد خوبی مواجه است و سال گذشته نسبت به سال قبل ۸۰‌درصد رشد داشته، امسال نیز ۲۵‌درصد نسبت به گذشته با رشد مواجه بوده‌ایم و باید بگویم که در بخش مسکن کارهای بیشتری در حال اجرا است که از اول آذر ماه اعلام می‌شود و با سوداگری در بخش مسکن مبارزه خواهیم کرد.» وی افزود: «موانع مسکن مهر نیز برطرف شده و انشاء‌ا... به طور گسترده ساخت‌وساز در تمام شهرها ادامه پیدا می‌کند تا بازار مسکن به تعادل برسد.» احمدی‌نژاد افزود: «‌در رابطه با هزینه‌های دولت نیز موفق شدیم ریشه عامل تورم ناشی از هزینه دولت را با کنترل و مدیریت هزینه‌ها بخشکانیم.»
احمدی‌نژاد افزود: «در سایر بخش‌ها که پول را در بازار بدون برنامه وارد می‌کنند نیز برنامه‌ریزی‌ها رو به پایان است و در نیمه دوم سال با کاهش قیمت‌ها و توقف رشد قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.»
تشدید حملات منتقدان پس از ماه رمضان
احمدی‌نژاد در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه یومیوری ژاپن با این مضمون که آیا در سفر به نیویورک قصد دارید با مقامات یا سیاستمداران آمریکا یا با اعضای گروه اوباما دیدار کنید، اظهار کرد: من در برنامه‌های سفر به نیویورک پیش‌بینی ملاقات با سیاستمداران آمریکا را ندارم، اما همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم برای گفت‌وگوی آزاد آن هم در مقابل رسانه‌ها و در صحن سازمان ملل با کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا آمادگی داریم. احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که بیان کرد شنیده شده برخی گروه‌های سیاسی از جمله کارگزاران، مشارکت و حتی بخشی از جمعیت ایثارگران در موضع مخالفت با دولت ائتلاف و جلساتی را در این راستا برگزار کرده‌اند،نتیجه این‌گونه ائتلافات را چه می‌بینیدو هدف از این ائتلاف‌ها چیست و چه تاثیری در انتخابات آتی دارد، اظهار کرد: من هم این خبر را شنیده‌ام و مطلع شدم که برخی گروه‌ها که قبلا به ظاهر متضاد بودند، امروز ائتلاف کرده‌اند. البته مشکلی نیست. در کشور ما آزادی در حد مطلق است. گروه‌ها آزادند با هم ائتلاف و تلاش کنند. آنچه مورد تاکید من است این است که در فعالیت‌های سیاسی، آرمان‌های انقلاب، معیارهای اخلاقی و صداقت مدنظر قرار گیرد. رییس‌جمهور افزود: آن مقدار که من اطلاع دارم بعد از ماه مبارک رمضان، حملات علیه دولت تشدید خواهد شد، اما تاثیری در خدمتگزاری دولت، تصمیم‌گیری‌های دولت و ادامه مسیر دولت که خواست ملت و نیاز کشور است، نخواهد داشت.
مشایی مظلوم واقع شد
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران در خصوص اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: موضع ما در برابر رژیم صهیونیستی موضع کاملا روشنی است. این رژیم را هیچ‌گاه ایران به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت. این رژیم یک رژیم جعلی و غیرقانونی است. این رژیم درست شده است برای تجاوز، تهدید، فشار به ملت‌ها و پرکردن جیب فرمان‌سالاران و تهدید ملت‌های منطقه و ملت‌های منطقه هیچ‌گاه از اول هم این رژیم را به رسمیت نشناخته‌اند و امروز هم نمی‌شناسند و هیچ‌گاه هم به رسمیت نخواهند شناخت. رییس‌جمهور با اشاره به سخنان اخیر مشایی اظهار کرد: حرف آقای مشایی حرف دولت است و حرف روشن است. ملت ما با ملت‌ها و با مردم مشکلی ندارد. البته ما برای رژیم صهیونیستی نه دولت قائلیم و نه ملت. ما اصولا آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما ملتی به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما دولتی به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم.
وی افزود: ضمن احترام به همه کسانی که در ماجرای اخیری که به وجود آمد اظهارنظر کردند، به‌خصوص نمایندگان عزیز مجلس و تشکر از حساسیتی که نشان دادند که درست هم هست، چرا که آن‌قدر رژیم صهیونیستی در بین ملت‌ها منفور است که حساسیت‌ها در برابر این رژیم بسیار بسیار بالاست و من تشکر می‌کنم از همه نمایندگانی که حساسیت نشان دادند، اما می‌خواهم این‌جا اظهار کنم که آقای مشایی مظلوم واقع شد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه او (مشایی) هیچ‌گاه واژه «ملت اسرائیل»‌ را به کار نبرده است، تصریح کرد: آقای مشایی از ‌١٨ سالگی در صحنه‌های انقلاب بوده است تا به امروز و بیش از ‌٣٠ سال به انقلاب خدمت کرده است و پاک زیسته است. ده‌ها سخن علیه رژیم صهیونیستی در همین روزها و همین ماه‌ها و در همین دولت داشته است. موضع او موضع دولت است و در خدمت دولت و در خدمت ملت است.
هر کجا که بوده است، در خدمت ملت بوده است و ‌٣٠ سال پاک، انقلابی و فداکار زندگی کرده است، اما در این ماجرا ایشان مظلوم واقع شد. برخی افراد گفتند که ایشان گفته‌اند «ملت اسرائیل»، ولی ایشان هیچ‌گاه چنین واژه‌ای را به کار نبرده است و هیچ‌گاه به کار نخواهد برد.
فداکاری دولت برای تحمل تبعات طرح تحول
احمدی‌نژاد در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی‌بر اینکه با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم توجه دولت به تورم‌زا نبودن اجرای طرح تحول اقتصادی به ویژه در موضوع پرداخت نقدی یارانه‌ها، دولت چه برنامه‌ای برای جلوگیری از عواقب احتمالی تورمی اجرای چنین طرحی دارد؟ همچنین در عمل به فرموده مقام معظم رهبری، دولت چه اقداماتی برای مقابله با عوامل قابل‌اجتناب تورم انجام داده است؟ با بیان اینکه به بخشی از این سوال در سوال‌های قبل پاسخ دادم، گفت: رهبری عزیز دو تاکید داشتند؛ یکی اینکه شتاب‌زدگی نباشد، که این حرف حکیمانه‌ای است و دولت با دقت قدم به قدم با استفاده از همه ظرفیت‌های کارشناسی کشور پیش می‌رود؛ به طوری که در حال حاضر صدها کارشناس، اقتصاددان و متخصص مدیریت اقتصاد در این طرح در حال همکاری هستند.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه خود و مدیران ارشد دولت به طور کامل درگیر این طرح هستند و این جانب نظارت مستقیمی دارم، گفت: در ملاقات کارگزاران نظام هم مقام معظم رهبری جمله‌ای اضافه کردند که فرمودند شتاب زدگی نباید به عدم انجام طرح بیانجامد یا طرح عقب‌افتاده و اجرا نشود.وی با بیان اینکه همه ابتکارات و همه طراحی‌های لازم که در توان ما است را به کار گرفته‌ایم که ان‌شاء‌ا... این طرح بزرگ با کم‌ترین آسیب و با بالا‌ترین سود برای ملت انجام شود، خاطر نشان کرد: از شما خواهش دارم که توجه کنید.رییس‌جمهور با بیان اینکه اجرای درست و موفق طرح‌های اقتصادی نیازمند به دو عامل است که غیر از حساب شده بودن طرح لازم است، عامل اول را همراهی مردم دانست و گفت: اگر این همراهی وجود داشته باشد در اجرای این طرح هیچ نقطه ضعفی وجود نخواهد داشت. وی افزود: عامل دوم آرامش در فضای اقتصادی کشور است که مردم نشان دادند وظیفه خود را به خوبی انجام دادند و آمدند همه ثبت‌نام کردند در حالی که در تاریخ و درهیچ جای دنیا هیچ فراخوانی این مقدار پاسخ و همراه نداشته است. رییس‌جمهور افزود: یک بار دیگر هم گفته‌ام که این طرح ملی است و کسی آن را سیاسی نکند؛ چرا که دولت آماده فداکاری برای تحمل تبعات آن است و با توجه به اینکه همه دولت آماده است بنابراین ما فکر می‌کنیم اگر کار خوبی را می‌شود امروز انجام داد نباید با توجیهات سیاسی آن را به فردا بیاندازیم؛ چرا که تا روزی که این دولت است در خدمت مردم بوده و مردم فردا هر تصمیمی که بگیرند مبارک است و همه باید از تصمیم ملت تبعیت کنند.
وی یاد آورد شد: اگر همین دو عامل را رعایت کنید ان شاءا... تبعات منفی این طرح نزدیک به صفر است و با موفقیت عبور خواهیم کرد و ملت ایران در یک نقطه برجسته دیگر به یک الگو برای سایر ملت‌ها تبدیل خواهند شد.
دولتمردان آ‌مریکا از مسیر غلط برگردند
در ادامه خبرنگار روزنامه‌ آرمان در طرح پرسش خود گفت: خوشبختانه استکبار جهانی بنا به اراده‌ ملت ایران و تلاش‌ها و فداکاری‌های شما و مقام معظم رهبری به زانو درآمده و امروز رایس (وزیر امور خارجه آمریکا) بنا به گزارش رسانه‌ها در کمال خضوع و خشوع آماده شده است که با دولت و ملت ایران به گفت‌وگو بپردازد. الحمدا... استکبار جهانی به زانو درآمده است، اما پرسش من این است که شما با مستکبران داخلی چه خواهید کرد؟ چرا که مستکبران داخلی فوق‌العاده بیشتر از استکبار جهانی علیه مملکت زیان‌آور بوده و هستند و امیدواریم خداوند آنها را هدایت کند.
به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه نشست مطبوعاتی خود با تایید اظهارات خبرنگار آرمان گفت: اظهارات مربوطه در خصوص استکبار جهانی حرف درستی است و به بهانه‌ این پرسش می‌خواهم اشاره‌ای به فرهنگ ناب اسلام داشته باشم.
رییس‌جمهور افزود: از یک جهت خوشحالیم که ملت ما با ایستادگی توانست بدخواهان را به زانو درآورد و این موجب عزت ملت ما و فرهنگ و الگویی برای سایر ملت‌هاست. به طوری که ملت ایران یکپارچه و متحد همراه با مقام معظم رهبری در مقابل همه‌ قدرت‌ها بر روی حرف خود ایستاد و بدین ترتیب امروز پیروز است.
رییس‌جمهور طی اظهارات خود با اعلام این که پیامی ‌‌‌به سران دولت آمریکا و همراهان دولت آمریکا دارد، گفت: غیر از این روشی که اینها در پیش گرفته‌اند، روش‌های بهتری هم برای زندگی هست.
وی خطاب به سران و همراهان دولت آمریکا گفت: بالاخره شما حاصل کار خود را دیده‌اید و با لشگرکشی‌های شما جز کشته‌شدن انسان‌ها و توسعه‌ دشمنی و کینه‌ورزی چیزی حاصل نشده است و خود شما نیز زمین خورده‌اید از این رو توصیه‌ من این است که از این راه برگردید.
رییس‌جمهور افزود: به خدا قسم برای شما بهتر است که به دامان پیامبران بازگردیم و به اخلاق، معنویت و عدالت بازگردیم چرا که این به نفع شما است و البته هر کدام از آنها که برگردند ما استقبال می‌کنیم. چرا که ما نمی‌خواهیم آدم‌ها سقوط کنند و نمی‌خواهیم در دنیا به دست عده‌ای جنایتی اتفاق بیفتد.
رییس‌جمهور افزود: دولتمردان آ‌مریکا و همراهان آمریکا از مسیر غلط برگردند و یا اعلام کنند که دیگر نمی‌خواهند همانند گذشته عمل کنند.
احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه نمی‌خواهم اقدام به تحقیر کرده و یا خدای ناکرده توهین کنیم، تصریح کرد:‌ همان‌گونه که به سران صهیونیست‌ها توصیه کرده‌ام به شما هم می‌گویم از این راه بازگردید؛ دیگر بس است؛ روش‌تان را عوض کنید و بگذارید دنیا نفس بکشد و بگذارید صلح،‌ برابری و دوستی، عشق و محبت بیاید؛ چرا که اینها شدنی است.
احمدی‌نژاد اعلام کرد: هر کدام از اینها در هر لحظه‌ای که از مسیر خود برگردند و بخواهند بر اساس قانون، احترام متقابل و عدالت تعامل بکنند ملت ایران استقبال خواهد کرد. چرا که ملت ایران ملت بزرگ و بزرگواری است و نمی‌خواهد دشمنی کنند، می‌خواهد دوستی کند اما اگر کسانی دشمنی کند از خود دفاع می‌کند.
رییس‌جمهور افزود: من تصور می‌کنم دوستی بهتر است و هر کس در هر زمانی از موضع دشمنی به موضع عدالت و قانون برگردد در هر کجا که باشد ما از آن استقبال می‌کنیم و آن را می‌پذیریم و با آن همراهی خواهیم کرد.
بنگاه‌های زود بازده از بهترین و موفق‌ترین طرح‌های دولت
رییس‌‌‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اقتصاد پویا درباره ارزیابی دولت از اثرگذاری بنگاه‌های زودبازده و برخی اختلاف نظرهایی که در دولت در این زمینه دیده می‌شود، گفت: طرح بنگاه‌های زود بازده یکی از بهترین و موفق‌ترین طرح‌های دولت و به عنوان مکمل بنگاه‌های بزرگ به اجرا درآمده است، اما این طرح نیز مثل بسیاری دیگر از طرح‌های دولت مورد هجوم سنگین قرار گرفت و همه تورم و نقدینگی را به گردن این بنگاه‌های کوچک انداختند در حالی‌که دولت در مدت گذشته فقط ۱۴هزار میلیارد به بنگاه‌های زود بازده اختصاص داد و ۲۰۰ هزار میلیارد به سایر طرح‌ها، آن وقت چگونه می‌گویند که این ۱۴ هزار میلیارد تورم درست کرده و آن ۲۰۰ هزار میلیارد دیگر باعث تورم نشده است. معلوم است که آنها بحثی غیرعلمی ‌‌‌و غیرکارشناسی مطرح کرده‌اند.
وی افزود: توقف کوتاهی درباره این بنگاه‌ها اتفاق افتاد اما بنده یک ماه فرصت دادم که بزودی تصمیم گرفته می‌شود و کار بنگاه‌های زودبازده به پیش خواهد رفت.
حباب‌‌‌‌های بورس خالی شد
رییس‌‌‌جمهور در ادامه مصاحبه‌ مطبوعاتی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه‌ جهانی جام جم مبنی براینکه سرمایه‌های مالی بسیاری در اختیار ایرانیان خارج از کشور است و شما از سه سال پیش همواره بر جذب سرمایه‌گذاری‌های ایرانیان خارج از کشور به جای اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس انجام شود، تاکید داشته‌اید، چقدر موفق بوده‌اید و آیا توانسته‌اید تسهیلاتی را برای جذب این سرمایه فراهم کنید یا خیر؟ گفت: در حال حاضر رشد ورود سرمایه به کشور ما بسیار خوب است و یک بار من این آمار را داده‌ام.
وی افزود: در سال ‌٨٣، ‌٤/٢ میلیارد دلار برای ورود سرمایه و سرمایه گذاری در کشور مجوز گرفتند. که این غیر از سرمایه‌گذاری‌هایی است که در نفت و توافق‌نامه‌های دولتی انجام می‌شود. در سال ‌٨٥ نیز مجوز ورود سرمایه و سرمایه گذاری به کشور به بیش از ‌١٠ میلیارد دلار افزایش یافت که همین رشد را در سال ‌٨٦ هم شاهد بودیم؛ به این معنا که در شش ماهه اول ‌٨٦، ‌١٠ میلیارد و به همین نسبت و امسال هم به همین صورت بوده است.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز سرمایه‌ها هم وارد بورس، هم وارد سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش مسکن و هم وارد صنعت شده است؛ به طوری که امروز مشاهده می‌کنید که بورس ما یکی از بهترین دوران خود را طی می‌کند که در سال ‌٨٣، پنج هزار میلیارد تومان کل معاملات بورس در یک سال بود، در حالی که ما حباب‌های سنگینی در بورس داشته و قیمت‌ها غیر واقعی بود.
به گفته‌ رییس‌‌‌جمهور آن حباب‌ها خالی و قیمت‌ها واقعی شد. به طوری که در پنج ماهه اول امسال بیش از ده هزار میلیارد تومان حجم معاملات بورس در کشور بود که همین نشان می‌دهد اقتصاد و سرمایه گذاری فعال است و بسیاری از اینها سرمایه گذاری‌های ایرانیانی است که وارد کشور می‌شود و خوشبختانه سرعت ورود سرمایه‌های ایرانیان تصاعدی است.
دوره تعلیق به تاریخ پیوست
احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشیال تایمز در مورد اینکه ایران چند ماه است که در مورد تعلیق غنی‌‌سازی صحبت نمی‌کند و آیا تغییری در خط قرمز ایران ایجاد شده یا خیر؟ گفت: یک مثل ایرانی است که می‌گوید که اگر در خانه کس است یک حرف بس است. ما در مورد مساله هسته‌ای به اندازه کافی صحبت کرده‌ایم، بنابراین اگر کسانی برایشان شبهه‌ای پیش آمده است شما حرف‌‌‌‌های قبلی ما را برایشان مجددا مخابره کنید.
وی با اشاره به اینکه ملت ایران پای حقش بوده و دوران ادبیات تعلیق گذشته است، افزود: دوران اینکه بیاییم تعلیق کنیم به تاریخ پیوست؛ در حالی که ما وارد دوران جدیدی شده‌ایم و سطح مناسبات به یک سطح دیگری ارتقا پیدا کرده و ما در حال گفت‌وگو در مورد تحولات جهانی هستیم.
رییس‌جمهور یاد‌آور شد: در نزد خودشان هم ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای تثبیت شده و بدانید که دیگر شرایط به گونه دیگری است.
احمدی‌نژاد در مورد سوال دیگر خبرنگار فایننشیال تایمز مبنی بر اینکه آیا دوستی مردم ایران با مردم اسرائیل مفهوم جدیدی در دیپلماسی ایران بوده است، ناظران تحلیل می‌کنند که دولت شما از طریق دوستی با مردم اسرائیل باب گفت‌وگو با آمریکا را باز خواهد کرد؟ اظهار کرد: ما با مردم هر جایی که در دنیا باشند اما متجاوز، ‌زورگو و اشغال‌گر نباشند دوستیم و این حرف جدیدی نیست. در کلام رهبری عزیزمان و مسوولان‌‌‌ جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران همیشه دلسوزی برای مردم دنیا موج می‌زند.
نمی‌توانیم قیمت نفت عادلانه‌ای ارائه بدهیم
رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه درباره قیمت نفت،گفت: ما فعلا با توجه به وضعیت نامتعادل اقتصادی جهان نمی‌توانیم قیمت عادلانه‌ای ارائه بدهیم. باید بگذاریم وضعیت اقتصاد جهان تثبیت شود، اما آن‌چه که می‌دانیم این است که قیمت امروز نفت از نظر ارزش کمتر از قیمت نفت در دهه 1980 است؛ چرا که ارزش دلار سقوط کرده و ارزش آن کمتر از آن سال‌ها است.
احمدی‌نژاد درباره این‌که آیا شما در انتخابات آتی کاندیدا می‌شوید؟ گفت: به وقتش اعلام می‌شود، چه فرقی برای شما دارد، بگذارید کارمان را انجام دهیم.
تنها رییس دولتی هستم که از خودم انتقاد می‌کنم
وی در بخش دیگری از سخنان خود درپاسخ به سوال خبرنگار حیات‌نو درباره علت تناقض‌گویی در آمارها میان افرادی از دولت و بخش‌هایی از حکومت که خارج از دولت هستند گفت: علت روشن است. برخی پیشرفت‌های دولت حتی در عرصه‌ دیپلماسی را نفی می‌کنند که ایران را امروز مقتدر و عزیز کرده است. برخی سفرهای استانی را نفی می‌کنند. برخی اشتغال‌هایی که در کشور درست شده را نفی می‌کنند. رشد اقتصادی را نفی می‌کنند. حتی اصل دولت را نفی می‌کنند. آنها در انتقادهایشان آزاد هستند اما اگر فکر می‌کنند دیگران با آنها چنین تعاملی داشته باشند آن‌وقت آنها بتوانند کشور را مدیریت کنند، اشتباه می‌کنند. بالاخره بانک مرکزی اگر اعتباری دارد همیشگی است و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد که آمارهای آن را زیر سوال ببرند. کسانی که این‌طور قضاوت می‌کنند به نوعی دوره مدیریت خود را زیر سوال می‌برند. لابد خودشان آن زمان چنین کارهایی کرده‌اند اما بدانند که این دولت اهل این حرف‌ها نیست. من تنها رییس دولتی هستم که اول از همه خودم به دولت انتقاد می‌کنم و ضعف‌ها را می‌گویم. جالب است که حتی وقتی ضعف‌ها را می‌گویم آنها به من حمله می‌کنند. من ضعف دولت را می‌گویم و در عین حال تلاش می‌کنم آنها برطرف شود.
استقبال از نامه اقتصاددانان
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری موج درباره‌ نامه‌ سوم اقتصاددانان به دولت که گفته می‌شود در راه است، گفت: هرکس پیشنهاد بدهد ما از آن استقبال و تشکر هم می‌کنیم. ما زمانی از دوستان این سوال را مطرح کردیم که بگویند میزان نقدینگی چه‌قدر باید باشد که بتوانیم طبق برنامه رشد کنیم، یا آنها بتوانند فرمولی ارائه دهند که بیکاری و تورم تک رقمی‌‌‌شود و نقدینگی نیز درعین حال کاهش یابد و با این همه رشد اقتصادی هم ۸ درصد بشود، یعنی آن چه که آنها در برنامه آورده‌اند. هر اقتصاددانی بتواند این فرمول را بدهد من دست او را می‌بوسم و به او جایزه می‌دهم. نیازی هم به طومارنویسی نیست. اگر طومار هم بدهند آن را مطالعه می‌کنیم.
احمدی‌نژاد درباره‌ قراردادهای نفت و گاز و علت طولانی شدن آنها گفت: برخی قراردادهای نفت و گاز با حجم بالا و در درازمدت است و عقد چنین قراردادهایی به صورت طبیعی زمان‌بر است و نیازمند کار کارشناسی بالایی است.
وی گفت: همان‌طور که می‌دانید قراردادها دو جور است؛ یکی در بخش سرمایه‌گذاری و در بالادستی است. ما در بخش بالادستی ۵۰ میلیارد دلار قرارداد داریم که در حال اجرا است و قراردادهای فراوانی امضا شده است. در بخش فروش هم که ما با سوییس قرارداد امضا کرده‌ایم، با ترکیه، عمان، امارات، کویت و قرارداد لوله‌ صلح در حال مذاکره هستیم و تاخیری هم به وجود نیامده است. در عین حال باید بگویم که عقد یک قرارداد در کشور ما یک مسیر طولانی را طی می‌کند تا به مرز تصمیم‌گیری برسد.
ورود ناتو باعث تشدید ناامنی‌ درمنطقه می‌شود
رییس‌جمهور درپاسخ پرسش خبرنگار الوفاق درباره اخبار غیررسمی‌‌‌مبنی بر ائتلاف ایران، روسیه و برخی کشورها در قفقاز گفت: حوادث قفقاز باعث شد که مناسبات منطقه از ثبات خارج شود و حالت سیال به خود بگیرد و در این میانه همه کشورها تلاش می‌کنند که این ثبات را به نفع خود ایجاد کنند که البته این ثبات و ایجاد آن نیازمند زمان است. روابط ایران با کشورهای منطقه‌ آسیای میانه همواره روابط خوبی بوده است، اما به نظر من روابط در این منطقه به خوبی مدیریت نشده است؛ چرا که اگر به خوبی مدیریت می‌شد، شاهد چنین حوادثی در منطقه نبودیم. همگرایی‌ها در کشورهای منطقه با توجه به اشتراکاتی که وجود دارد طبیعی است و گفت‌وگوهایی هم که هم‌اکنون در جریان است در گذشته نیز وجود داشته است و هم‌اکنون نیز دنبال می‌شود.
به نظر ما دخالت کشورهای خارج از منطقه به نفع هیچ‌کدام از کشورها نیست؛ چرا که می‌بینیم حاصل چنین دخالتی‌هایی چنین وضعی را در منطقه به وجود آورده است. ما کشورهای منطقه می‌توانیم در کنار هم مشکلات را حل کنیم. ورود ناتو نیز باعث تشدید ناامنی‌ها در منطقه می‌شود. چنان‌چه می‌بینیم حضور ناتو در عراق و افغانستان چه مشکلاتی را به وجود آورده است. به نظر من کشورهای اروپایی در قضیه‌ گرجستان بیشترین ضرر را کردند. آنها باید با دیگران مشورت کنند تا دیگر مرتکب چنین اشتباهاتی نشوند. ما حاضریم با آنها در این زمینه صحبت کنیم؛ چرا که از وضعیت به وجود آمده در منطقه خوشحال نیستیم.
خبر‌‌‌‌هایی از مریخ
احمدی‌نژاد در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد در رابطه با گزارش اخیر رسانه‌های غربی مبنی بر انتشار عکس‌هایی از تسلیحات هسته‌ای ایران گفت: این موضوعات برای ما جدید نیست و عادی است، ما چیز مخفی نداریم که از آن عکس مخفی گرفته شود.
وی در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار در رابطه با نقش ایران در مناقشه گرجستان و روسیه و تمایل روسیه برای ایجاد پایگاه نظامی‌‌‌ در ایران افزود: کار ما آشکار و شفاف است و به همین دلیل قاطعانه دفاع می‌کنیم و چون شفاف کار می‌کنیم تا آخر می‌ایستیم.
رییس‌‌‌جمهور در رابطه با موضوع گرجستان ادامه داد: ایران کشور بزرگ، تاریخی و تاثیرگذار است و نقش مهمی‌ ‌‌را در منطقه ایفا می‌کند و از لنگرگاه‌های اصلی امنیت منطقه است.
وی در رابطه با تمایل ایجاد پایگاه نظامی‌ ‌‌روسیه در ایران با اظهار تعجب از طرح چنین سوالی گفت: این خبر را از کجا شنیده‌اید و آیا این خبرها از مریخ می‌آیند. من تا به حال این خبرها را نشنیده‌ام و برای اولین بار از شما می‌شنوم و باید بگویم با روسیه روابط اقتصادی و دفاعی داریم اما پایگاه...؟!
شاخص بهداشتی رو به بهبود است
احمدی‌نژاد در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات در رابطه با مشکلات اجتماعی کشور از جمله گسترش مصرف مواد مخدر و بزهکاری‌های اجتماعی و همچنین مساله سلامت گفت: واژه‌ای که به کار می‌برید درست نیست و باید بگویم شاخص بهداشتی و درمانی ما رو به بهبود است.
وی افزود: سال گذشته 20 هزار نفر توریست از کشورهای دیگر برای درمان به ایران مراجعه کردند و 22میلیون نفر تحت پوشش بیمه درمانی روستایی قرارگرفتند. با سطح سلامت بالای مادران، نوزادان و کودکان مواجه هستیم.
احمدی‌نژاد همچنین اضافه کرد: کسری بودجه به این خاطر است که در بخش سلامت یارانه‌‌‌های سنگین می‌‌‌دهیم و این به این معنا نیست که وضع بهداشت ما ضعیف است.
وی با اشاره به این که وضع ایران در شرایط بسیاری از بیماری‌ها پاک پاک بود و وبا نیز به سرعت در ایران مهار شد، گفت: شبکه بهداشتی ما خوب کار می‌کند و ناتوانان مالی و بیماران اورژانسی رایگان درمان می‌شوند و آن‌هایی که پوشش بیمه‌ای ندارند، تحت پوشش بیمه‌ای قرارمی‌گیرند.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: الان بهداشت و درمان در ایران ارزان تر از تمام کشورهای همسایه است و پیش‌بینی می‌‌‌شود بیش از سه برابر سال گذشته از دیگر کشورها برای معالجه به ایران مراجعه خواهند کرد، البته ضعف‌هایی هم داریم که جبران خواهند شد و با مطلوبمان فاصله داریم.
وی در رابطه با بحث مواد مخدر گفت: الان از معتادین کشور آمار دقیقی داریم و شدیدترین مبارزه با قاچاق و اعتیاد در ایران جریان دارد؛ به گونه‌‌ای که هرسال در سازمان ملل اول شده‌ایم و ماموران مبارزه هم مورد تشویق سازمان ملل قرارگرفته و الگو شده‌اند.
وی با اشاره به این در کنار اصلی‌ترین مرکز تولید مواد مخدر قرارداریم، گفت: شبکه جهانی قاچاق نیز از نیروهای درون پاکستان حمایت می‌کند با این حال آمار دو تا چهار میلیون معتاد، غلط است و باید بگویم تعداد معتادان کشور ثبت شده است و کسی که کارت نداشته باشد توسط نیروهای انتظامی‌‌‌با برخورد مواجه می‌‌‌شود.
احمدی‌نژاد با اشاره به این که 250هزار معتاد خطرناک داریم، گفت: اکثریت این معتادان تحت پوشش درمانی هستند و داروی جایگزین شناخته شده به آن‌ها داده می‌‌‌شود. درهمین حدود نیز معتاد به ماده تریاک داریم که ضعیف‌تر است که در اولویت دوم ما قراردارد و شربت جایگزین آن توسط وزارت بهداشت در حال تولید است.
وی افزود: تعداد معتادان و افراد مشکوک به اعتیاد زیر ۶۰۰هزار نفر است که ۲۵۰هزار نفر آن‌ها معتاد خطرناک هستند و تحت پوشش درمانی ما قراردارند و باید بگویم که تزریقی‌ها حدود ۵هزار نفر هستند. وی با بیان این که بعضی دوست دارند در سیاه‌نمایی مسابقه دهند، گفت: باید بگویم که کشور ما سالم است البته نه به این معنا که ۲۵۰هزار معتاد کم است؛ چراکه ما با یک نفر نیز مبارزه می‌‌‌کنیم.
رییس‌‌‌جمهور گفت: اگر آمار 4 میلیون معتاد درست باشد الان در این جلسه باید 10 تا 15 نفر معتاد باشند بنابراین به رسانه‌ها و شما توصیه می‌کنم هرکسی حرفی زد نباید منتشر شود و هرچیزی که ملت ما را در برابر بدخواهان تضعیف کند، خوب نیست.
رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال خبرنگار تلویزیون NHK ژاپن درباره رقابت ژاپن و ایران برای کرسی غیردائم شورای امنیت، اظهار کرد: من به آقای دبیرکل هم گفتم شورا در تسخیر عده‌ای خاص است و واقعیت این است که این شورای امنیت، شورای امنیت ملل متحد نیست بلکه شورای امنیت چند قدرت است.
احمدی‌نژاد در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: حالا ما برای آزمایش، نامزد شدیم برای این‌که یک بار دیگر رفتار کشورهای مدعی این امر را که شورای امنیت، شورای امنیت جامعه‌ جهانی است به معرض آزمایش بگذاریم و ببینیم آیا اصلا ظرفیت پذیرش مخالف را دارند یا خیر.
وی ادامه داد: ما با دولت ژاپن دوست هستیم، ولی این دولت بیش از ۹ دوره عضو شورای امنیت سازمان ملل بوده است. از ژاپن تشکر می‌کنیم،اما اگر نوبتی هم باشد نوبت ایران است. اگر آن دولت‌ها می‌خواهند نشان بدهند که دموکراتیک هستند و شورای امنیت باز است و حرف مخالف را در آن می‌شنوند، باز هم به ایران می‌رسد.
رییس‌جمهور گفت: ما صبر می‌کنیم رفتار کشورهای مدعی را ببینیم. ما با ژاپن احساس رقابت نمی‌کنیم. البته انتظار داشتیم ژاپن به تصمیم ایران احترام بگذارد. ما هم اعلام می‌کنیم اگر به شورای امنیت برویم از حقوق قانونی ملت ژاپن به طور کامل حمایت خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم کسی علیه حقوق قانونی ملت ژاپن چیزی به تصویب برساند و البته همه‌ ملت‌ها. اگر به شورای امنیت برویم جلوی همه‌ زورگویان محکم می‌ایستیم. اگر دولت ژاپن هم چنین تعهدی می‌دهد اعلام کند. ما مشکلی نداریم، با هم دوستیم و همکاری‌هایمان هم رو به گسترش است و فکر می‌کنیم دوستی ما ادامه خواهد داشت.
ادغام میراث فرهنگی کار خوبی نیست
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میراث که اظهار کرد:« سوال من در مورد طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی با وزارت ارشاد است و این‌که رییس‌جمهوری هیچ واکنشی درباره‌ پاسخگو بودن نهادهای تحت نظارت خود ندارد، اگر میراث فرهنگی زیر نظر وزارت ارشاد برود تمام برنامه‌ریزی‌های سند چشم‌انداز به لحاظ اقتصادی مخدوش می‌شود، آیا بهتر نیست خود ریاست‌‌‌جمهوری وارد عمل شده و در این زمینه از کیان میراث فرهنگی دفاع کند؟» تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با منطقی درست تشکیل و کار درستی در جهت برپایی آن انجام شد. تجربه این سال‌ها هم نشان می‌دهد که موفق بوده است.
وی ادامه داد: ما از ۷۰۰ هزار گردشگر در سال ۸۳ به دو میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر در سال ۸۶ رسیدیم. توسعه‌ فضاهای سیاحتی به سرعت درحال انجام است. صیانت از میراث فرهنگی ما با سرعت بالاتری انجام می‌شود. تعداد آثار فرهنگی که ثبت جهانی و ملی شده روزافزون است. حفاظت از آنها جدی‌تر انجام می‌شود و اینها نشان می‌دهد که کار درستی انجام شده و آثار آن را می‌بینیم.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: من به نظرات نمایندگان محترم، احترام می‌گذارم و با هم دوست هستیم اما انتزاع سازمان میراث فرهنگی از ریاست‌‌‌جمهوری و ادغامش را کاری درست و به نفع کشور نمی‌دانم. ضمن این‌که آن را خلاف قانون اساسی نیز می‌دانم؛ زیرا امور اداری و استخدامی‌‌‌به عهده‌ رییس‌جمهور است. اگر بنا باشد سازمانی تاسیس یا ادغام شود باید به پیشنهاد دولت باشد.
رییس‌جمهور اظهار کرد: اگر بنا باشد مجلس راسا وارد شده و سازمان‌ها را ادغام کند مسلم است که کار کارشناسی نیست. دولت با هزاران ساعت کار کارشناسی پیشنهادی در این زمینه‌ها می‌دهد. ضمن این‌که شورای عالی اداری هم داریم که در این زمینه نظر می‌دهد. اصل ۱۲۶ هم مستقیما آن را به عهده‌ رییس‌جمهور گذاشته است. اگر بنا باشد پیشنهادی داده شود باید از سوی رییس‌جمهور باشد. می‌پذیرم برخی دوستان از برخی مسایل دیگر نگران بودند، حالا می‌توان این را حل کرد. دلیل ندارد که ما سازمان‌ها را این‌طور به هم بریزیم و جابه‌جا کنیم. زیرا ده‌ها میلیارد تومان به بیت‌المال ضرر خواهد زد. در گذشته هم خسارت‌های فراوانی دادیم. امیدواریم کمیسیون و نمایندگان عزیز خودشان مساله را حل کنند و مطمئنم این کار را خواهند کرد. من به حسن نظر نمایندگان عزیز اعتماد کامل دارم.
حاشیه ‌‌‌‌های این دیدار
به همراه رییس‌‌‌جمهور تعدادی از مسوولان رسانه‌ها از جمله حمیدرضا مقدم‌فر مدیرعامل خبرگزاری فارس، رحیمیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا و کاوه اشتهاردی مدیر مسوول روزنامه ایران نیز حضور یافته بودند، ضمن اینکه احمدی‌نژاد را هاشمی‌‌‌ثمره مشاور ارشد، محمد‌زاده معاون ارتباطات دفتر رییس‌‌‌جمهور، جوانفکر مشاور مطبوعاتی رییس‌‌‌جمهور، جهاندیده دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، قمری‌وفا مدیرکل امور رسانه‌ها و زریبافان همراهی می‌کردند.
* احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که در سوال خود از کلمه کاندیدا استفاده کرد گفت: فارسی را پاس بدارید. اما احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری از کلمه کاندیدا استفاده کرد که هاشمی‌‌‌ثمره به وی گفت: فارسی را پاس بداریم.
* یکی از خبرنگاران در بین کنفرانس خبری به سمت احمدی‌نژاد رفت و برگه‌ای به دست وی داد که احمدی‌نژاد با خواندن محتوای آن صفحه به مسوولان برگزاری مراسم تذکر داد که نوبت خبرنگاران برای سوال پرسیدن باید رعایت شود و عدالت را اجرا کنند.
* احمدی‌نژاد در هنگام پاسخ به سوال دو خبرنگار در پایان پاسخ خود اشعاری را قرائت کرد.
* خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های اقتصادی در هنگام قرار گرفتن در پست جایگاه برای طرح سوال خود به رییس‌‌‌جمهور متذکر شد که شما از رسانه‌های ایرانی می‌خواهید که فعالیت خود را در سطح جهانی گسترش دهند، اما با تبعیض در چینش رسانه‌های سوال کننده این موضوع محقق نمی‌شود. رییس‌‌‌جمهور در این هنگام از حضار پرسید که آیا این‌گونه است که بسیاری از خانم‌های حاضر در سالن این موضوع را تایید کردند و رییس‌‌‌جمهور هم گفت: اگر خانم‌ها می‌گویند پس درست است. احمدی‌نژاد به دو سوال همین خبرنگار پاسخ داد.
* در میان گفت‌وگوی پایانی خبرنگاران با رییس‌‌‌جمهور، مترجم خبرنگار بی‌بی‌سی از رییس‌‌‌جمهور خواست که خبرنگار بی‌بی‌سی را نیز با خود در سفر به نیویورک همراه کند که این صحبت مترجم خبرنگار بی‌بی‌سی مورد اعتراض خبرنگاران ایرانی قرار گرفت و به وی گفتند بسیاری از خبرنگاران ایرانی نیز موفق به همراهی رییس‌‌‌جمهور در این سفر نشدند، پس چرا باید احمدی‌نژاد خبرنگار خارجی با خود همراه کند که این اظهار نظر خبرنگاران ایرانی مورد تایید رییس‌‌‌جمهور نیز قرار گرفت.
در حالی که مجری برنامه مشغول اعلام پایان برنامه بود، رییس‌‌‌جمهور با صدای بلند گفت: اجازه بفرمایید... اجازه بفرمایید... خبرنگاران ورزشی هم چون در پارالمپیک موفق بوده ایم، سوال بپرسند.
** رییس‌‌‌جمهور با انتقاد از برنامه دوربین خبرساز(شبکه خبر) و برخی مطبوعات ورزشی به خاطر پرداختن به حواشی گفت: «من از دوربین خبرساز خوشم نمی‌‌‌آید.»
وی علت موفقیت ورزشکاران جانباز و معلول را دوری از حواشی عنوان کرد.