تاکید اروپا برای ازسرگیری مذاکرات با ایران

اتحادیه اروپایی با ابراز تاسف از آن چه آن را خودداری ایران از توقف فعالیت‌های حساس هسته‌‌ای‌اش ‌خواند، بر تعهد خود بر یافتن راه حلی دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌‌ای ایران تاکید کرد. به گزارش ایسنا، فرانسه، رییس دوره‌‌ای اتحادیه اروپایی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ایران را به همکاری نکردن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد و از این که ایران از تعلیق فعالیت‌های حساس هسته‌‌ای‌ خود خودداری کرده و شرایط برای آن همکاری که آژانس به منظور پاسخ‌گویی به سوالات باقی مانده درخواست کرده است را فراهم نمی‌کند، ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در این بیانیه با اشاره به مساله مطالعات ادعایی، ادعا شده است که اتحادیه اروپایی در نگرانی مدیرکل آژانس درباره پاسخ‌ ندادن ایران به سوالات مربوط به فعالیت‌های احتمالی طراحی و تولید تسلیحات اتمی شریک است. اتحادیه اروپایی علاوه بر آن از ایران خواست از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق فعالیت‌های حساس هسته‌‌ای خود پیروی کند تا مذاکرات بتواند آغاز شود. اتحادیه اروپایی در ادامه حمایت خود را از بسته مشوق‌های پیشنهادی که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی این اتحادیه در ژوئن ۲۰۰۶ به ایران ارائه کرده است، تکرار کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپایی هم‌چنان به حل مساله هسته‌‌ای ایران از طریق مذاکرات بدون هر گونه تاخیری متعهد باقی مانده است و برتعهد محکم خود بر رویکرد دوسویه (مشوق‌ها و تحریم‌ها) تاکید می‌کند.

سولانا در ماه ژوئن از جانب پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان، یک بسته مشوق‌های اقتصادی و سیاسی را به ایران پیشنهاد داد تا تهران در ازای آن فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش را متوقف کند.

ایران بارها تاکید کرده است که فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش را تعلیق نخواهد کرد، چرا که ماهیت فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران کامل صلح‌آمیز است و تهران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌‌ای حق انجام فعالیت‌های هسته‌‌ای صلح‌آمیز را دارد.

این درحالی است که شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ادعا کرد که ایران به درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند نبوده است و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همکاری نکرده است. وی مدعی شد: بنابراین، توافق حاصل شده است که برای دور جدیدی از تحریم‌ها اعمال فشار شود و در این‌باره مذاکره خواهیم کرد.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد: با وجودی که روابط میان آمریکا و روسیه در پی بحران گرجستان تیره شده است، مک کورمک توضیح داد که واشنگتن به دنبال همکاری روسیه برای حل مشکلات مربوط برنامه هسته‌‌ای ایران و کره شمالی است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما به تعامل با روسیه درخصوص این مشکلات ادامه خواهیم داد. نمایندگان آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان دیروز در واشنگتن با یکدیگر ملاقات ‌کردند.

دیپلمات‌ها و مقام‌های آمریکایی می‌گویند که شش کشور به دنبال اعمال تحریم علیه ایران بر سر برنامه هسته‌‌ای‌اش هستند، اما چین و روسیه در این مسیر مانع‌تراشی می‌کنند.

مقام‌‌های عالی رتبه شش کشور پیش از برگزاری نشست مشترک در نیویورک ابراز امیدواری کردند که در دیدار وزیران امور خارجه شش کشور در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، استراتژی در خصوص تهران را هماهنگ کنند.

بنابراین گزارش، چین و روسیه در نشانی از اختلاف نظر با دیگران در اولین دور از مذاکرات که صبح جمعه برگزار ‌شد حضور نیافتند؛ اما دیپلمات‌ها گفتند که انتظار دارند هر شش کشور در نشست دوم حضور داشته باشند. یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی که به دلیل حساس بودن اظهاراتش از افشای نام خود خودداری کرد، گفت: مساله مهم در اینجا چهارمین قطعنامه تحریم است، اما این امکانی است که نیازمند همکاری روس‌ها، چین و اروپایی‌ها است.

وی افزود: در حال حاضر روسیه یک مشکل است. و باید با آن روبه‌رو شد، اما این به معنای آن نیست که ما نمی‌خواهیم با آنها کار کنیم؛ اما این باید در بوته آزمایش گذاشته شود.

یک دیپلمات عالی‌رتبه اروپایی گفت: در حالی که روسیه از تاکتیک‌های معمول ایجاد تاخیر استفاده خواهد کرد، چین حتی در رسیدن به یک قطعنامه‌ بسیار تلطیف شده‌ شورای امنیت بسیار سرسخت خواهد بود.

وی به خبرنگاران گفت: شرط می‌بندم که این قطعنامه‌ سازمان ملل حتی اگر بتوانیم به آن برسیم به دلیل مخالفت روس‌ها و چینی‌ها بسیار ضعیف و به شدت نمادین خواهد بود. وی افزود: چین هرگونه تحریم‌ تجاری برجسته علیه ایران را نخواهد پذیرفت و روسیه نیز به تحریم تسلیحاتی ایران نخواهد پیوست و به احتمال زیاد نتیجه افزایش تعداد افراد و شرکت‌های ایرانی تحت تحریم است.

دیپلمات‌ها و مقام‌‌های آمریکایی درباره حمایت فوری مسکو حتی از یک قطعنامه‌ ضعیف ابراز تردید کرده و گفته‌اند که تنش‌های آمریکا - روسیه در پی تهاجم مسکو به گرجستان که ماه گذشته صورت گرفت می‌تواند ایجاد مشکل کند. یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ ما با فهرست (تحریم‌های) دلخواهمان پیش می‌رویم و روس‌ها با دستوراتشان برای جلوگیری از آن پیش خواهند رفت.

وی دوباره همکاری روسیه در محدود کردن برنامه هسته‌‌ای ایران گفت:‌ این (محدود کردن ایران) چیزی نیست که فقط مطلوب آمریکا باشد.

یک دیپلمات دست‌اندرکار این موضوع گفت که معتقد است روسیه نمی‌خواهد به ۱+۵ پشت کند. این دیپلمات گفت:‌ ایران ممکن است قربانی این توهم شود که ۱+۵ از هم پاشیده است و به این دلیل ما باید متحد باشیم و در این خصوص زمان حایز اهمیت است.

سولانا: راه گفت‌و‌گو باز است

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی مدعی شد که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، روسیه و چین را بسیار نگران کرده است.

به گزارش ایسنا، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز پنج‌شنبه‌ در حاشیه نشست وزیران خارجه این اتحادیه با همتایان خود در کشورهای آسیا مرکزی در پاریس، مدعی شد؛ گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «برای ایران خوب نیست». سولانا، اما از فشار فرانسه برای اعمال تحریم‌های بیشتر شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران حمایتی نکرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی افزود: نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به ارزیابی وضعیت فعلی اختصاص خواهد یافت. در همین حال، سولانا در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی لا وانگواردیا اعلام کرد: راه گفت‌وگو با ایران همچنان باز است و راه مجازات‌های مصوب شورای امنیت نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد اسرائیل از اتحادیه اروپایی به خاطر رفتار ملایم با ایران و تاکید این رژیم به اتخاذ مجازات‌های سخت‌تر علیه تهران گفت: تحریم‌ها همچنان اجرا می‌شوند و اعضای شورای امنیت در نشست بعدی خود درباره تدابیر آتی به رایزنی خواهند پرداخت.