وزیر امور خارجه برای شرکت در شصت و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل عصر پنج‌شنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پنج‌شنبه برای حضور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در راس هیاتی راهی ایالات متحده آمریکا مقر سازمان ملل شد.

شصت و سومین مجمع عمومی سازمان ملل دوم مهر آغاز به کار می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در نخستین روز اجلاس سخنرانی خواهد کرد.

متکی در این سفر علاوه بر شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی، دیدارهای متعددی را با همتایان خود از کشورهای مختلف خواهد داشت. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس در نشست گروه ۷۷، اجلاس وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی، نشست وزیران امور خارجه گروه کشورهای پانزده که ایران ریاست این نشست را بر عهده دارد و نیز نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو شرکت می‌کند.

متکی اما پیش از سفر به نیویورک عصر چهارشنبه در چارچوب رایزنی‌های ایران برای حل مشکل قفقاز، وارد تفلیس، پایتخت گرجستان شد. متکی در دیدار با رییس‌جمهور گرجستان، وی را در جریان رایزنی‌های ایران با کشورهای روسیه، ارمنستان، آذربایجان و آلمان قرار داد. وی در دیدار با میخائیل ساکاشویلی، رییس‌جمهور گرجستان درباره رخدادهای منطقه قفقاز و چگونگی برقراری دوباره صلح و ثبات در این منطقه بحث و تبادل نظر کرد و با اشاره به حوادث اخیر و بروز تلفات انسانی گفت: وقوع حوادث تلخ اخیر و تلفات انسانی موجب تاثر است. او با تبیین دیپلماسی اخیر ایران در مساله قفقاز و تحولات اخیر در این منطقه تصریح کرد: ایران با طرف‌های حاضر و موثر در منطقه درباره چگونگی رسیدن به راه‌حل‌های مناسب برای برون‌رفت از شرایط فعلی و شناسایی راهکارهای مناسب در جهت امنیت و ثبات در این منطقه رایزنی‌های مثبتی را به انجام رسانده است.

بر اساس این گزارش، همچنین رییس‌جمهور گرجستان نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه ایران در منطقه اظهار کرد: ایران از جایگاه بزرگ و ویژه‌ای در منطقه برخوردار است و تفلیس برای تامین مناسبات خود با ایران احترام خاصی قائل است. وی ادامه داد: رایزنی‌های متوالی بین تفلیس ـ تهران برای پیشبرد مناسبات دوجانبه حائز اهمیت است. او ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌های منطقه‌ای و تحرک ایران بتواند زمینه امنیت و ثبات در قفقاز را ایجاد کند. رییس‌جمهور گرجستان که کشورش در حدود چند هفته شاهد درگیری‌های نظامی با روسیه بود، افزود: هر قدرت منطقه‌ای که بتواند وضع فعلی را به شرایط عادی بازگرداند؛ گرجستان آمادگی دارد در چارچوب منطقه‌ای با آن قدرت همکاری لازم را به عمل آورد. متکی همچنین پس از دیدار با رییس‌جمهور گرجستان با همتای گرجی خود در محل وزارت امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در دیدار با همتای گرجی خود اظهار کرد: سفر به تفلیس حلقه تکمیلی دیپلماسی ایران در قفقاز در مرحله اول این اقدام بود که با شناسایی‌های زمینه‌های مشترک در این اقدام می‌توان به برقراری امنیت و ثبات منطقه کمک قابل توجهی کرد.

متکی در دیدار با تکشه لاشویلی، وزیر امور خارجه گرجستان با بیان این که مدیریت بحران جاری از طریق دیپلماسی منطقه‌ای و قفقازی می‌تواند به امنیت و ثبات برای مردم منطقه بینجامد، گفت: ما برای تحقق اراده رییسان‌جمهور دو کشور آمادگی داریم تا مناسبات دو طرف را با ظرفیت‌های جدید مورد بررسی قرار دهیم. وی گفت: کمک به بحران جاری و مدیریت آن از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک منطقه‌ای می‌تواند به منافع مردم منطقه کمک کند. متکی اعلام آمادگی کرد که کمیسیون مشترک دو کشور فعال شود. او همچنین سفر یک روزه به تفلیس را حلقه پایانی دیپلماسی ایران که در یکی دو هفته اخیر در موضوع قفقاز فعال شده است دانست و گفت: رایزنی‌های چند جانبه با کشورهای منطقه (روسیه، آذربایجان، ارمنستان،‌ گرجستان و آلمان) موثر بوده است و کمک کرد زمینه‌های مشترک که به برقراری امنیت و ثبات در منطقه کمک می‌کند، شناسایی شود. وزیر امور خارجه در پایان سفر خود به تفلیس در جمع خبرنگاران گفت: کار ایران میانجیگری نیست، اما طرح ایده‌هایی می‌تواند برای این که بحران منطقه قفقاز مسیر برون‌رفت خود را پیدا کند، کمک کننده باشد.

متکی در پاسخ به این سوال که آیا ایران مایل است نقش میانجی را بین تفلیس و مسکو ایفا کند، گفت: همه جوانب این بحران از سوی ایران در دست بررسی است. او گفت: اگر به نظر و موضع خاصی برسیم در ابعاد کلی و جزئی آن را اعلام می‌کنیم. اعلام نکردن موضع در هر زمینه‌ای معنایش این است که موضعی در این زمینه هنوز اتخاذ نشده است. وزیر امور خارجه گفت: کار ما میانجیگیری نیست، اما طرح ایده‌هایی می‌تواند به برون‌رفت از بحران فعلی کمک کند.

متکی هدف از رایزنی‌های اخیر ایران را آسیب‌شناسی بحران حاکم بر منطقه قفقاز دانست و افزود: قفقاز منطقه مهم و حساسی است؛ هرگونه وقوع بحران در یک منطقه جغرافیایی بر تمام منطقه حاشیه خود تاثیر می‌گذارد.