وزارت ‌‏خزانه‌‏داری آمریکا در جدیدترین اقدام خود به منظور مخالفت با برنامه هسته‌‏ای ایران، شش شرکت ایرانی را تحریم کرد. به گزارش ایلنا به نقل از دیلی‌‏تایمز، آمریکا ۸ شرکت خارجی و ۸ شخص حقیقی را به اتهام فراهم آوردن تجهیزات مورد نیاز ایران برای ساخت تجهیزات نظامی جریمه کرد و ۶ شرکت ایرانی را در فهرست تحریم‌‏های خود‌ قرار داد.

این شش شرکت ایرانی عبارتند از صنایع الکترونیک ایران، صنایع الکترونیک شیراز، صنایع ارتباط ایران، شرکت صنایع تولیدات هواپیمایی ایران، گروه صنایع تسلیحاتی و صنایع فراساخت.

همچنین آمریکا قصد دارد افراد و شرکت‌‏هایی از کشورهای مالزی، امارات، بریتانیا و آلمان را در پی تحقیقاتی دوساله متهم به صادرات تجهیزات نظامی به ایران کند. واشنگتن مدعی است این افراد و شرکت‌‏ها بخشی از شبکه فروش کالاهای دارای کاربرد دوگانه به ایران بوده‌‏اند.

استوارت لیوی، معاون ‌‏وزارت خزانه‌‏داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و مبارزه با تروریسم با اعلام این خبر گفت: ایران قصد دارد فعالیت‌‏های خود برای خرید کالاهای دارای کاربرد دوگانه را پشت شبکه‌‏ای گمراه‌کننده از موسسات پنهان کند و در واقع طرف‌‏های مورد معامله خود را فریب دهد تا از طریق خرید کالاهای دارای کاربرد دوگانه برنامه ساخت تسلیحات نظامی خود را تسهیل کند.چنین ادعاهایی همواره از طرف ایران تکذیب شده‌‏ است و این کشور همواره بر صلح‌‏آمیز بودن فعالیت‌‏های خود تاکید داشته ‌‏است.