رونمایی کتاب «این دو حرف» آغداشلو در روز تولد 68 سالگی‌اش

کتاب «این دو حرف» آیدین آغداشلو در جشن تولد ۶۸ سالگی این هنرمند نقاش در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران و با حضور جمعی از هنرمندان رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم احمدرضا احمدی، بابک احمدی، محمد احصایی و بهرام بیضایی از آیدین آغداشلو گفتند.

احمدرضا احمدی، شاعر و نویسنده که از دوستان قدیمی آغداشلو است بعد از حضور بر روی سن، از تمام حاضران درخواست کرد تا به احترام آغداشلو و تولد ۶۸ سالگی این هنرمند از جای برخیزند. او ادامه داد امشب بهترین لباس‌هایی را که داشتم پوشیدم و برای اینکه به چشم هنرمند او بیایم، پیراهن آبی بر تن کردم.

او اضافه کرد: من هفت ماه زودتر از آیدین به دنیا آمدم و قطعا اگر آن زمان از من سوال می‌کرد، به او می‌گفتم که در این دنیا خبری نیست، اما با این وجود او امروز نقاش بزرگی است، کارشناس آثار هنری است و نثر فارسی را مجلل و فاخر می‌نویسد، زیرا که کوشش ما براین است که به سادگی برسیم چون نمی‌خواهیم ادای دیگران را در آوریم.

در بخش دیگری از این مراسم بهرام بیضایی که با تاخیری یک ساعته به مراسم رسیده بود درباره آغداشلو و هنرش سخن گفت: حرف زدن از او در جمعی که خودش هم حضور دارد کاری سخت است، زیرا که او سخنران چیره دستی است و می‌دانم که چقدر کلمه دردست دارد و برای من که گریزان از حرف زدن هستم، این کار کمی سخت است. او سپس به کتاب آغداشلو و مقدمه کریم امامی بر آن اشاره کرد و افزود: در این مقدمه زمانه‌ای که تصادفا از ۱۳۱۹ آغاز می‌شود، مرور می‌شود. تحولاتی عجیب که تا جنگ جهانی دوم ادامه می‌یابد و آنقدر پرشتاب و شگفت انگیز است که شاید به باور ما هم در نیاید.

اما آیدین در این وضعیت و در بخشی از جهان که روبه دگرگونی دارد یعنی رشت به دنیا می‌آید. در واقع رشت، شهری مهم است که سر راه اروپا است، اما بعد از چندی زوال در آن آغاز می‌شود. او اضافه کرد: آیدین در ده سالگی شاهد مرگ پدرش است و از همان زمان متفاوت بودن در زندگی را درک می‌کند، که درک سازنده‌ای در زندگی او محسوب می‌شود و سپس تصمیم می‌گیرد تا از این اتفاق که باعث خردشدنش در زندگی شده بود، یک امتیاز بسازد و با تسلط بر زبان، نوشتن، گفتن و نقاشی کردن، کم کم به صورت یک مرجع درمی‌آید.

او آنقدر می‌خواند تا به یک کارشناس هنری بدل شود و این اتفاق و نتایجش آسان به دست نمی‌آید، زیرا او در زمانه‌ای سخت درک کرد که باید یادبگیرد تا روی پای خودش بایستد و شروع به کار کند و من در این میان همواره دوست داشتم، بفهمم که او چطور در این شرایط به نقاشی علاقه‌مند شد. بیضایی چنین ادامه داد: آیدین کار کرد و آنچه را که درباره انهدامی که در یک قدمی‌اش ایستاده بود، با ساختن خودش احساس کرد و آن چه را که آینده قرار است از او بشنود در تابلوهایش نقش بست.

بیضایی مطرح کرد: در زندگی آیدین آغداشلو، سازنده اصلی لحظه‌ای است که او بین تسلیم شدن در برابر انهدام، می‌ایستد. او در ده سالگی آیدین آغداشلو بودن را انتخاب می‌کند و در این میان مجموعه «خاطرات انهدام» مهم‌ترین بخش از کارهای اوست که آنقدر مفهوم دارد که حتی می‌تواند نقاشی را دردل خود بگیرد.

بیضایی با پرداختن به مجموعه «خاطرات انهدام» یادآور شد: عملکرد این مساله در روحیه و روانشناسی آیدین قرار دارد. زیرا که او بارها، کارها را می‌سازد و منهدم می‌کند و می‌توان از این طریق سه شخصیت خلاق، کسی که اثر خلاق را پایمال می‌کند و فردی را که شاهد این نابودی است، در تمام کارها مشاهده کرد. در واقع آیدین این شخصیت‌ها را بازسازی می‌کند، زیرا که آنها تزکیه روان و بازسازی شده خود او است.

بیضایی اضافه کرد: حتی این نقاشی‌ها می‌تواند جبران نوعی بازی‌های نکرده کودکی او باشد.