کیهان کلهر
برترین آلبوم سال
مجله سانگلاینز آلبوم «شهر خاموش» کیهان کلهر را به عنوان برترین آلبوم سال انتخاب کرد.

به گزارش فارس، مجله سانگلاینز که معروف‌ترین مجله موسیقی جهانی است، آلبوم «شهر خاموش»را به عنوان برترین آلبوم‌ سال 2008 انتخاب کرد. «شهر خاموش» آلبوم جدیدی است که کیهان کلهر آن را به همراه کوارتت زهی بروکلین رایدر اجرا کرده است. این اثر که برای کودکان حلبچه ضبط شده با زمزمه حزین بداهه‌نوازی سازهای زهی آغاز می‌شود.
مایک نیکولز
بازسازی اثر کوروساوا


کارگردان فیلم‌های «فارغ‌التحصیل» و «نزدیک‌تر» تریلر کارآگاهی «بالا و پایین» ساخته آکی‌را کوروساوا را برای میراماکس فیلمز بازسازی می‌کند. به گزارش ورایتی فیلمنامه این فیلم را دیوید ممت نوشته و اسکات رودین تهیه‌کننده این پروژه است و بازیگران آن هنوز مشخص نشده‌اند. مارتین اسکورسیزی سال 1999 سفارش فیلمنامه «بالا و پایین» را به ممت داد و دو سال طول کشید تا رودین بتواند حقوق ساخت این فیلم را از آن خود کند. احتمالا اسکورسیزی در مقام مدیر تولید با این پروژه همکاری خواهد کرد. فیلمساز صاحب‌نام ژاپنی تریلر کارآگاهی «بالا و پایین» را سال 1963 بر مبنای رمان «سرب‌ها از سلطان» نوشته اد مک‌بین ساخت. توشیرو میفونه در این فیلم نقش یک تاجر را دارد که وقتی فرزند راننده او به اشتباه ربوده می‌شود، شرافتمندانه پول هنگفتی را که گروگانگیرها تقاضا کرده‌اند می‌پردازد و زندگی خود را از دست می‌دهد. تاکنون چند فیلم کوروساوا دستمایه فیلم‌های هالیوودی بوده که نمونه‌های معروف‌ آن «هفت سامورایی» («هفت مرد باشکوه» ساخته جان استرجس) و «راشومون» («تجاوز» به کارگردانی مارتین ریت) است. اسپیلبرگ در استودیو دریم ورکس بازسازی «زندگی» کوروساوا را دنبال می‌کند و شاید خودش روی صندلی کارگردانی بنشیند و شرکت واینستین نیز روی بازسازی دیگری از «هفت سامورایی» کار می‌کند.
مجید مجیدی
حذف کلمه «دینی» از جشنواره رویش


مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی‌‌کیا کارگردانان فیلم‌های ارزشی، از عنوان جشنواره فیلم‌های کوتاه دینی انتقاد داشته و اظهار کردند: بهتر است کلمه «دینی» از عنوان جشنواره حذف شود. به گزارش فارس، مجید مجیدی که در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم کوتاه دینی، با انتقاد از عنوان جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» گفت: عنوان رویش برای این جشنواره لقب بسیار مناسبی است، اما با قرار دادن کلمه «دین» در کنار آن در حقیقت دین را مهجور کرده‌ایم. وی اضافه‌ کرد: جوهره دین محبت کردن، گذشت، فداکاری و رسیدگی به امور همسایه و پدر و مادر و بسیاری تعالیم دیگر است، اما چرا اینها در آثار سینمایی جایی ندارد. کارگردان فیلم نماینده ایران در اسکار 2009 افزود: تقبیح ضدارزش‌هایی همچون بداخلاقی‌های اجتماعی، دروغ گفتن، ریا، تهمت‌زدن و غیبت که متاسفانه در جامعه امری طبیعی شده چرا هیچ‌جایی در مضامین سینمایی ندارند؟ وی ادامه داد: اگر کسی یک‌بار غیبت کند یعنی تا 45روز اعمال عبادی‌اش مقبول واقع نمی‌شود و این یعنی با 9بار غیبت هیچ‌ کدام از نماز یا روزه‌های فرد در طول یک سال ارزشی ندارد. این کارگردان نام ‌آشنای سینمای ایران و جهان تاکید کرد: عناوینی همچون سینمای معناگرا و سینمای دینی آسیب بزرگی به اصل جریان دینی ما زده است.
صادق هدایت
28 بهمن‌ماه،هفتمین جایزه ادبی هدایت


با وجود مشخص نبودن مکانی‌‏مناسب برای برگزاری مراسم، برندگان هفتمین جایزه ادبی صادق هدایت 28 بهمن‌ماه معرفی می‌‏شوند در حالی‌‏که هنوز مکان مشخصی برای برگزاری مراسم هفتمین دوره مسابقه بین‌‏المللی داستان‌نویسی‌‏ صادق هدایت تعیین نشده است، 28 بهمن‌ماه داستان‌‏های برتر این مسابقه معرفی می‌‏شوند. جهانگیر هدایت برادرزاده صادق هدایت و برگزارگننده مسابقه بین‌‏المللی داستان‌نویسی‌‏ صادق هدایت با بیان اینکه هنوز مکان مشخصی برای برگزاری این مراسم وجود ندارد، به خبرنگار «ایلنا» گفت: از سال 81 تا 85 جایزه ادبی هدایت در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌‏شد، اما با تغییر مدیریت این مجموعه در سال 86، ناچار به برگزاری آن در منزل شخصی خود شدم.