ویژگی های  شهرری

شهردار منطقه ۲۰ تهران با بیان اینکه در هیچ جای کشور به اندازه شهرری سرانه ورزشی ایجاد نشده است، گفت: سرانه فضای سبز در منطقه ۲۰ تهران بالاتر از استانداردهای جهانی است و این منطقه به عنوان منطقه سبز نقش فیلتر شهر تهران را بازی می‌کند.

مهندس علی محمدنژاد با حضور در سایت خبری سما از نزدیک با فعالیت خبری سامانه مدیریت ارتباطات شهرداری تهران آشنا شد و از نحوه فعالیت آن بازدید کرد.شهردار منطقه ۲۰ در حاشیه حضور در سامانه مدیریت ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگاران سما، گفت: شهرری از گذشته‌های دور پتانسیل بالایی در زمینه قهرمان پروری داشته است، به طوری که در زمان قبل از انقلاب از ۱۲ مدال طلا که ایران در مسابقات المپیک کسب کرده ۶ مدال متعلق به فرزندان ری بوده و در زمان بعد از انقلاب نیز از ۶ مدال طلای ایرانیان در المپیک ۳ مدال از سوی ورزشکاران شهرری کسب شده است. از این رو رسیدگی به وضعیت ورزش در منطقه ۲۰ از اولویت‌های کاری شهرداری تهران بوده است.وی افزود: در حالی که در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌ها برای سرانه ورزشی ۴۳/۱ مترمربع است، هم اکنون سرانه ورزشی در منطقه ۲۰ تهران ۹۰ صدم متر است که تا ۲ ماه آینده این سرانه به یک مترمربع می‌رسد و فکر نمی‌کنم در هیچ جای کشور، منطقه‌ای به این اندازه سرانه ورزشی داشته باشد.

محمدنژاد در خصوص مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده و در دست اجرای شهرداری منطقه ۲۰، با بیان اینکه سعی کرده‌ایم نیازهای واقعی شهروندان را در پروژه‌ها ببینیم، گفت: منطقه ۲۰ شهرداری تهران از جهت کثرت پروژه بالاترین پروژه‌ها را در بودجه دارد و از لحاظ حجم بودجه و اعتبارات، به رغم این که جنوبی‌ترین منطقه تهران است و درآمد ضعیفی دارد جزو مناطق نخست است.

وی با اشاره به اینکه پروژه پیاده راهسازی خیابان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) یکی از مهمترین پروژه‌های شهرداری منطقه ۲۰ است، گفت: شهرری از لحاظ مسایل مذهبی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در زمان‌های مختلف این وضعیت را دارا بوده است، از این رو در کشور کمتر جایی را می‌توان پیدا کرد که همه این ویژگی‌ها را با هم داشته باشد. بنابراین چنین منطقه‌ای باید از همه لحاظ نمونه باشد.

شهردار منطقه ۲۰ افزود: در چند سال گذشته اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) دچار وضعیت نامطلوبی از لحاظ مسایل زیست محیطی، ترافیکی، عمرانی و خدمات شهری بوده است و از سوی دیگر با توجه به اینکه سالانه بین ۶ تا ۸‌میلیون نفر زائر به ری سفر می‌کنند و ظاهر و زیبایی آنجا در شان مردم ری و مسافران نیست، به همین دلیل از زمان ورود به شهرداری منطقه ۲۰ در این خصوص گام‌های موثری برداشتیم.

وی ادامه داد: کار فکری پروژه پیاده راهسازی خیابان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) را تقریبا از اواسط سال گذشته آغاز کردیم. در ابتدای کار هم با توجه به درخواست ۹۵‌درصد از شهروندان منطقه تمام مسیر‌های این خیابان را مسدود کردیم، مشاور مربوط به این پروژه را تعیین کرده و هم اکنون مراحل نهایی کار طی می‌شود.

مهندس محمدنژاد افزود: در همین زمینه کار ترمیم و تعویض زیرساخت‌هایی که مرتبط با دیگر سازمان‌ها از جمله آب و فاضلاب، برق و.. بود را شروع کردیم و این زیرساخت‌ها مربوط به ۴۰ سال گذشته بود که با هزینه شهرداری آنها را تعویض کردیم.

وی با بیان اینکه قراردادی ۲‌میلیارد تومانی با سازمان زیباسازی برای طراحی پیاده راه خیابان حرم منعقد شده است، گفت: در این پروژه از طراحی زیبایی استفاده می‌کنیم که هم معماری مذهبی و سنتی و هم معماری روز دنیا را شامل شود.

به گفته شهردار منطقه ۲۰، با توجه به اینکه خیابان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) یکی از خیابان‌های اصلی منطقه است و در مراسم‌های مختلف از جمله اعیاد، ایام سوگواری، ماه مبارک رمضان و... تبدیل به یکی از پرترددترین معابر شهر می‌شود، در زمان‌بندی پروژه این ایام را لحاظ خواهیم کرد.

محمدنژاد درباره بافت‌های فرسوده اطراف حرم نیز گفت: یکی از معضلات دیگر منطقه بحث اطراف حرم بود که در این زمینه نه شهرداری بودجه داشت و نه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع). اما با توجه به اهمیت موضوع این معضل باید سریعتر حل می‌شد که در این زمینه شرکتی به نام «شرکت توسعه و عمران حرم حضرت عبدالعظیم(ع)» را در شهرری تاسیس کردیم که سرمایه‌گذاری آن از چند نقطه انجام می‌شود. به طوری که ۶۷‌درصد سرمایه‌گذاری آن توسط شهرداری و بقیه توسط موسسه مالی و اعتباری شهر، سازمان بازنشستگی و سازمان سرمایه‌گذاری انجام شد. ضمن اینکه آستان مقدس و وزارت مسکن هم در این کار سهمی دارند.وی در ادامه گفت: پروژه استخر و سونای حمید سوریان که یکی از ۱۰ استخر و سونای خوب شهر تهران است را هم در سال جاری افتتاح کردیم. هم اکنون نیز در حال ساخت استادیوم ۱۵‌هزار نفری شهر ری هستیم.

پروژه برج طغرل که شهروندان منطقه ۲۵ سال در انتظار آن بودند نیز در منطقه در ۱۳ بلوک آغاز شد که در حال احداث ۴ بلوک آن هستیم. حدود ۵/۴ هکتار از املاک و اراضی اطراف برج طغرل را خریداری کردیم تا یک مجتمع بزرگ فرهنگی را در این منطقه احداث کنیم. البته این را هم باید بگویم که طراحی این پروژه رتبه نخست طراحی جهانی را به خود اختصاص داده است.

شهردار منطقه ۲۰ در ادامه از اتمام فاز نخست تعریض جاده ترانزیتی امین آباد خبر داد و گفت: جاده امین آباد از ۵۰ سال پیش در عرض ۶ متر وجود داشت که ما کار تعریض آن را در ۳ فاز آغاز کردیم. فاز نخست آن به اتمام رسیده و با توجه به تملک املاک واقع در این طرح فاز دوم این پروژه را نیز تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسانیم.