تاملات جدی درباره حضور خود در انتخابات دارم

رییس جمهور سابق کشورمان گفت: اگرچه شخصا هیچ اشتیاق و علاقه‌ای برای بازگشت به قدرت ندارم، اما تاملات جدی درباره حضور خود در انتخابات آتی دارم و سرانجام هر چه وظیفه‌ام باشد انجام می‌دهم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد باران، سید محمد خاتمی‌که در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون قم سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: ما به دنبال قدرت آن هم رسیدن به هر منصبی به هر قیمتی نیستیم. ما هویتی داریم و نمی‌توانیم از آن دست برداریم. ما اگر بیاییم با هویت خود خواهیم آمد و اگر بیاییم باید بتوانیم با هویت خود به اسلام، ایران و ملت خدمت کنیم. اگر آمدن مستلزم این باشد که هویت خود را از دست بدهیم و برای رسیدن به قدرت طوری دیگر بیاییم؛ ما اهل این طور آمدن نیستیم. وی ادامه داد: اگر بتوانیم کار کنیم؛ می‌آییم ولی اگر زمینه برای کار کردن فراهم نباشد این خدمت به اسلام و ایران نیست که بیاییم و باید کسی بیاید که بتواند در این عرصه کار کند.

خاتمی‌ با بیان این‌که «تردیدی نیست هر کسی که می‌آید باید برنامه داشته باشد» تاکید کرد: نمی‌توان با شعار مملکت را اداره کرد؛ آن هم شعاری که خلاف آن رفتار شود و مردم را دل زده کند».

وی تصریح کرد: برنامه داشتن کار مشکلی نیست، برنامه خوب وجود دارد؛ ۴ برنامه برای اداره کشور نوشته شده است؛ در دوران اصلاحات چشم‌انداز بیست ساله تدوین شد و در نهایت به تایید و تصویب رهبری رسید. امروز باید با نگاه به برنامه‌ها و اینکه ضرورت‌ها و دیدگاه‌ها و اولویت‌ها چیست کار بکنیم و به جلو برویم. تدوین برنامه آسان‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد.

وی افزود: مهم‌تر از برنامه این است که باید جمع‌بندی روشن تری نسبت به تفکری که معتقدیم درست تر است و از متن انقلاب، اندیشه‌های امام و شرایط زمان و مکان و نیازهای جامعه ما برآمده است و اسم آن اصلاح‌طلبی است و ۲ بار به رای مردم گذاشته شده است و مورد تایید قرار گرفته است به عمل آید و بتوانیم همه دور آن جمع‌بندی، منسجم جمع شویم؛ البته باید حدود و مرزهای خودمان را هم مشخص کنیم؛ هم در مقابل تحجر، واپس گرایی و عوامل نفوذی که هیچ نسبتی با امام و انقلاب ندارند و هم در برابر گرایش‌ها و اندیشه‌هایی که با دین و امام و مصالح ملی نسبت درستی ندارند. البته اینها را بارها در اظهارات و نوشته‌ها و گفته‌هایم بیان کرده‌ام ولی فکر می‌کنم تدوین و بیان روشن و مجدد آن لازم است.

رییس بنیاد باران با بیان این که «امکانات بنده محدود است و راه بسیاری از امکانات را هم به رویمان می‌بندند» درباره فعالیت‌های بنیاد تحت نظرش گفت: بنده حاضر نیستم از هر راهی به آن امکانات برسم وگرنه دلم می‌خواهد بنیاد باران به صورت فکری و اجتماعی و نه سیاسی و حزبی فعال شود و مبنای کارش اندیشه اصلاح‌طلبی و کارهای گسترده فرهنگی، علمی، تحقیقی و اجتماعی گوناگون باشد و گامی‌به پیش برداریم و احساس کنیم وظیفه مان را نسبت به خدا و مردم انجام می‌دهیم.

رییس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: نظر امام با بسیاری از کسانی که در مورد دین نظر و بیان داشتند متفاوت بود؛ امام این همه بر رای و نظر مردم تکیه کرد ولی بعضی‌ها عملا امروز می‌گویند رای مردم اثری ندارد و صوری و ظاهری است. این بینش و نظر که دیدگاه انقلاب و خط امام نیست و هیچ نسبتی با امام و انقلاب ندارد؛ ممکن است بگوید من محور انقلاب هستم و هر کسی در هر جایگاهی غیر از این را گفت باید دفع شود ولو اینکه او علاقه‌مند به امام و انقلاب باشد و بنابراین نباید در مجلس و دولت بیاید، که ما این دیدگاه را خیلی خطرناک می‌دانیم .به هر حال انقلاب برای ما مهم است و دغدغه انقلاب را داریم.

خاتمی ‌با تاکید بر این که «ظرف انقلاب و اسلام همین ایران است و اگر ایران ضعیف شود، عقب افتاده باشد و اگر ملت ایران عزت و احترام نداشته باشند باید نگران بود.» خاطرنشان کرد: وظیفه انقلابی همه ماست که ایران را بسازیم و کاری کنیم که ایرانی در دنیا محترم باشد. ما باید ثروتمند باشیم، باید عالم و پیشرفته باشیم و باید از موضع قدرت با دشمن روبه‌رو شویم نه از موضع ضعف! دغدغه داشتن نسبت به سرنوشت و پیشرفت ایران وظیفه ملی، دینی، ملی و وجدانی ماست.