اگر بیایم با برنامه می‌آیم

رییس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه با برنامه در انتخابات آینده حضور می‌‏یابد، گفت: اگر انتخابات سالم و آزاد برگزار شود و اگر تصمیم به کاندیداتوری بگیرم نگرانی از بابت نتیجه ندارم و خواست مردم مبنی بر آری یا خیر به من، هر چه باشد را با خیال آسوده می‌‏پذیرم. به گزارش پایگاه خبری بنیاد باران محمد خاتمی در دیدار با گروه یاری (گروه دعوت از خاتمی) با اشاره به دو قطبی شدن فضای انتخابات، گفت: عقلای راست اینک به فکر گزینه‌‏ای دیگر هستند و اگر این دو قطبی هم ایجاد شود با دو قطبی ۷۶تفاوت‌‏هایی عمیق و اساسی خواهد داشت.

وی افزود: اگر نیایم این دو قطبی ظاهری هم شکل نخواهد گرفت و حتی اگر اصلاح‌‏طلبان هیچ کاندیدایی هم نداشته باشند، مشخص نیست که دوره ریاست جمهوری فعلی هشت ساله شود.

رییس‌‏جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه تصویری که اکنون در ذهن بسیاری از مردم قم نقش بسته است تصویر کاملی نیست، گفت: ظرفیت‌‏های بالفعل بزرگی در شهر قم و بین علما و متفکران دینی به وجود آمده که فضای دینی را در آینده‌‏ای نزدیک پر بار می‌‏کند و در آن صورت «مردم سالاری سازگار با دین» به معنای واقعی کلمه معنا پیدا می‌‏کند.

خاتمی سپس به فعالیت‌‏های خودجوش سه گانه آغاز شده برای کاندیداتوری او شامل یاری، پویش دعوت از خاتمی و ستاد ۸۸ اشاره کرد و گفت: اینکه من مخالفتی با راه‌اندازی این گروه‌‏ها و ستادها نکرده‌‏ام نه از این باب که می‌‏خواهم بیایم که از این باب است که معتقدم این فعالیت‌‏های خودجوش نشان‌‏دهنده این است که چهره غالب ایران آن نیست که الان نشان داده می‌‏شود و در واقع این فعالیت‌‏ها موجب دامن زدن به فضای چند صدایی و مطرح شدن حرف‌‏های مردم در باره عملکردها است.رییس دولت اصلاحات تاکید کرد: نکند این جریان ایجاد شده مقطعی باشد و وابسته به تصمیم یک فرد و فردای انتخابات هر کس روی کار می‌‏آید کاملا فروکش کند، نکند که این فعالیت‌‏ها همچون حبابی باشد که روز به روز بزرگ‌تر می‌‏شود و ناگهان می‌‏ترکد و دیگر هیچ. خاتمی با تاکید بر اینکه با برنامه در انتخابات آینده حضور می‌‏یابد، گفت: اصلاح‌‏طلبان و دولت اصلاحات باید «نقشه راه» داشته باشند و برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز بیست ساله بخش عمده‌‏ای از این نقشه راه هستند.

وی همچنین از تغییرات اساسی در بنیاد باران و توسعه تشکیلات آن به منظور تجمیع ظرفیت‌‏های بالقوه کارشناسی در کشور و نیز ارتباط مناسب با مردم خبر داد و گفت: برای قند و چایی باران هم با مشکل روبه‌رو هستیم، چرا که هر پولی را قبول نمی‌‏کنیم.خاتمی به دستاوردهای اقتصادی دولت اصلاحات و وضعیت فعلی اقتصادی اشاره کرد و با مقایسه تبلیغات تخریبی رسانه‌‏های فراگیر و ملی در دورانی که تورم حدود ۱۲درصد بود، با طرح این پرسش که «ایران به کجا می‌‏رود»، تاکید کرد: باید تلاش برای بهبود اوضاع ایران در راس فعالیت‌‏ها قرار گیرد. وی همچنین از وضعیت فرهنگی و اخلاقی جامعه و افزایش فقر انتقاد کرد. رییس‌‏جمهور سابق کشورمان بر نقش تک تک مردم در سرنوشت کشور و نیز ارتباط موثر اصلاح‌‏طلبان با مردم در شرایطی که نمی‌‏گذارند این ارتباط از طریق رسانه ایجاد شود، تاکید کرد و با اشاره به تهیه «اصول اصلاح‌‏طلبی» گفت: تاثیرات عمیق این اصول را به زودی بر معادلات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حال و آینده ایران شاهد خواهیم بود. خاتمی با مهم ارزیابی کردن نتایج پاره‌‏ای از نظرسنجی‌‏ها مهم‌ترین دغدغه را برگزاری انتخابات سالم و آزاد دانست و گفت: اگر انتخابات سالم و آزاد برگزار شود و اگر تصمیم به کاندیداتوری بگیرم نگرانی از بابت نتیجه ندارم و خواست مردم مبنی بر آری یا خیر به من، هر چه باشد را با خیال آسوده می‌‏پذیرم. وی یادآور شد: تاکنون حدود ۳۰درصد از مردم سوای ۲۰درصدی که در انتخابات شرکت نخواهند کرد، برای حضور یا عدم حضور در انتخابات مردد هستند و نتیجه نهایی را هم همان ۳۰درصد مشخص می‌‏کنند که اصلاح‌‏طلبان نباید از اقناع آنها غافل شوند.

خاتمی در پایان این دیدار با اشاره به تخریب‌‏هایی که سال ۷۶ بر علیه‌‏اش انجام می‌‏دادند و نیز تخریب‌‏هایی که در مقطع فعلی صورت می‌‏گیرد، گفت: درست است که تخریب‌‏های امروز کمتر از تخریب‌‏های قبلی است ؛ اما نباید از آن غافل شد، به طور مثال رسانه‌‏های مخالف در حالی تلاش می‌‏کنند اظهارات نادرست برخی از افراد در مورد دین و نظام را به من و به اصلاحات منتسب کنند که این‌‏ها ابتدا از من و اصلاحات عبور کردند و در مرحله بعدی از دین و قانون اساسی و نظام.

رییس دولت اصلاحات هم چنین وعده داد که به سوالات مردم پاسخ دهد و ارتباط ایجاد شده بین مردم و خاتمی ‌را دو طرفه کند، چه بیاید و چه نیاید.