مقام‌های آمریکایی خبر دادند که دیپلمات‌های عالی رتبه گروه ۱+۵ قرار است پنجشنبه (امروز) برای گفت‌وگو درباره تلاش‌های به تاخیر افتاده به‌منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر دیدار کنند. براساس این گزارش، در نشست روز پنج‌شنبه گروه ۱+۵ که در پاریس برگزار می‌شود، مقامات عالی رتبه وزارت امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان گرد هم می‌آیند و نیکلاس برنز،‌ معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و سومین مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه این کشور به نمایندگی از دولت بوش حضور خواهد داشت.

دولت بوش در ماه‌های پایانی کار خود با اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها به ایران به ویژه در بخش‌های مالی و بانکداری فشار بر تهران را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت که نشست پاریس برای این تشکیل می‌شود تا «ببینیم وضعیت مشوق‌ها چگونه است و در قبال ایران چه گام‌هایی می‌توانیم برداریم».

این مقام آمریکایی گفت که با وجود این که تحریم‌ها در حال تاثیرگذاری هر چه بیش‌تر بر ایران هستند، واشنگتن امید کمی به این که ایران از درخواست‌های گروه ۱+۵ پیروی کند، دارد.

با وجود تشدید اقدامات دولت آمریکا علیه ایران و حمایت متحدان این کشور در اتحادیه اروپا، آنها هنوز نتوانسته‌اند روسیه و چین را در زمینه لزوم اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه ایران متقاعد کنند.

آمریکا به منظور به نمایش گذاشتن اتحاد اعضای گروه ۱+۵ که پس از بحران قفقاز مورد تردید واقع شده بود، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شهریورماه سال جاری، تنها توانست اعضای گروه یاد شده را به تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران متقاعد کند که براساس آن هیچ‌گونه تحریم تازه‌ای علیه تهران اعمال نمی‌شود. قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل تنها بر تحریم‌های پیشین تاکید می‌ورزد.

گروه ۱+۵ استراتژی دو سویه را در قبال ایران اتخاذ کرده است تا تهران را متقاعد به رها کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کند. این گروه بسته مشوق‌های اقتصادی و سیاسی تازه خود را در بهار سال جاری به مقام‌های تهران ارائه کرده است و در عین حال هشدار داده است که در صورتی که ایران به خودداری از پیروی از درخواست‌های این گروه ادامه دهد با تحریم‌های جدیدی روبه‌رو خواهد شد. خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نمایندگی ۱+۵ را در گفت‌وگو با ایران بر عهده دارد، هفته گذشته پیشنهاد گفت‌وگوهای هسته‌ای بیشتری با ایران را داد.

این در حالی است که به گفته مقام‌های آمریکایی انتظار نمی‌رود چنین گفت‌وگوهایی در صورتی که به وقوع بپیوندد، نتایجی به دنبال داشته باشد؛ به خصوص در زمانی که انتقال قدرت از دولت جورج بوش، رییس جمهور آمریکا به گروه باراک اوباما، رییس جمهور منتخب آمریکا در حال اجرا باشد.

اوباما رویکردی کاملا متفاوت را در قبال ایران اتخاذ کرده و آمادگی خود را برای گفت‌وگوهای بدون پیش‌شرط با تهران اعلام کرده است. از همین رو، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به وی تبریک گفت. دوشنبه هفته جاری نیز حسن قشقاوی سخنگوی وزارت جامعه نیز اعلام کرد که ایران منتظر روشن شدن مواضع اوباما نسبت به پیام تبریک احمدی‌نژاد است. همچنین ایران آماده است تا برای تحقق شعار «تغییر» اوباما کمک کند.سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفته بود که ایران نامه تازه‌ای از خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دریافت کرده است.موضوع نامه سولانا تکرار پیشنهاد پیشین ۱+۵ مبنی بر توقف تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران در برابر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اعلام شده است. بر همین مبنا، سولانا خواستار آغاز دور تازه گفت‌وگوها میان ایران و ۱+۵ شده است.

آخرین گفت‌وگوی ایران و گروه ۱+۵ مربوط به دیدار سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران با سولانا در ژنو سوئیس است که بیست‌ویکم مرداد (یازدهم اوت) برگزار شد.

به گفته منابع غربی این گفت‌وگوها نتیجه مشخصی در بر نداشت، اما به گفته مقام‌های ایرانی در جریان این نشست، ایران سوالات خود را درباره آنچه که «ابهامات» در بسته پیشنهادی اروپا خوانده، با سولانا در میان گذاشت.شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، از ایران خواسته است تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند اما ایران این درخواست را «غیرقانونی» می‌خواند و گفته که آن را اجرا نخواهد کرد.رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی گفته است که غرب از رویکرد دو سویه‌اش که تحریم و دیپلماسی در قبال ایران است، منصرف نخواهد شد.آمریکا، کشورهای غربی و اسرائیل ایران را به تلاش برای تولید سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کنند اما ایران ضمن رد این اتهام، همواره گفته است که برنامه هسته‌ای این کشور دارای مقاصد صلح‌آمیز است و هدف از آن صرفا تولید انرژی است.