تمایل آنکارا به میانجیگری میان تهران و واشنگتن

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: آنکارا مایل است به عنوان میانجی بین دولت جدید آمریکا و ایران عمل کرده و از نقش روزافزون خود در خاورمیانه به عنوان پلی برای اتصال شرق و غرب به یکدیگر استفاده کند. به گزارش ایسنا، رجب طیب‌اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه‌ نیویورک‌تایمز گفت: انتخاب باراک اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا فرصت‌های جدیدی را برای تغییر در روابط بین ایران و آمریکا به وجود می‌آورد.

اردوغان نامه‌ تبریک محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران به اوباما را «گامی که می‌توان از آن استفاده کرد» خواند و گفت: ما آماده میانجی‌گری هستیم. فکر می‌کنم بتوانیم مفید واقع شویم.

نخست‌وزیر ترکیه اظهار کرد: ما روابط ایران و آمریکا را با نگرانی بسیاری دنبال می‌کنیم. امیدواریم چنین مسائلی سر میز مذاکرات حل شود. در عصر حاضر جنگ هرگز راه‌حل خوبی نیست. روزنامه‌ نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: اگر چه ترکیه اعلام کرده است که از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است (این کشور عضو ناتو است، ماه گذشته عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل شد و کشوری مسلمان است که در سال‌های اخیر روابط خود با همسایه‌ خاورمیانه‌اش را احیا کرده است)، اما مقام‌های غربی ابراز شک و تردید کرده‌اند که ترکیه بتواند به عنوان یک میانجی بی‌طرف بین آمریکا و واشنگتن عمل کند.