بازار کمدی داغ است

عکس :جواد رضویان و رضا شفیعی جم در صحنه‌ای از فیلم چارچنگولی

با اکران چند فیلم جدید در سینماهای تهران حال و هوای گیشه سینماها رنگ و بوی تازه‌ای گرفت. در دور جدید اکران فیلم‌های کمدی نسبت به فیلم‌های جدی غلبه بیشتری دارد و ظاهرا در سالی که حال و هوای جامعه رو به افسردگی است، این کمدی‌ها به زعم کارگردانان می‌تواند اندک لبخندی بر لب مخاطبان بنشاند. دلداده، خواستگار محترم، چارچنگولی، دلشکسته و آتش‌ سبز فیلم‌های این دور از اکران سینماها هستند که در این گزارش قصد داریم به آمار و ارقام فروش گیشه‌ای این فیلم‌ها بپردازیم. دوقلوهای به هم چسبیده، پیشتاز گیشه

آخرین فیلم سعید سهیلی با بهره‌گیری از چهره‌های طناز تلویزیون، جواد رضویان و رضا شفیعی جم قصد دارد به قصد فروش صرفا تماشاگر را بخنداند. چارچنگولی داستان شهرام و بهرام برادران دوقلویی است که از ناحیه کتف و شانه به هم چسبیده‌اند. آنها از نظر ظاهر و عقاید به شدت با یکدیگر متفاوتند، اما مجبورند همدیگر را تحمل کنند. این موضوع باعث اتفافات طنزی در طول قصه می‌شود. چارچنگولی در ۱۱ روز نمایش در ۲۱ سینما توانست ۱۲۵میلیون تومان بفروشد که با این حساب به طور متوسط در هر سینما حدود شش میلیون تومان بفروشد که حدودا هر روز ۶۰۰هزار تومان در هر سینما فروش داشته است. این رقم، متوسط فروش چارچنگولی در هر سینمای روز است. بالاترین رقم فروش چارچنگولی در روز ۸آذر رقم ۲۹میلیون تومان بوده است و پایین‌ترین رقم فروشش هم ۵/۵میلیون تومان در روز ۴آذر بوده است.

ژانر ازدواج

دلداده فیلم جدید قدرت‌الله صلح‌میرزایی، فیلمسازی که سال‌ها در سینمای ایران مشغول فعالیت است و البته کیفیت فیلم‌هایش هیچ گاه به حد مطلوب نرسیده است، به قصه دختری می‌پردازد که پس از سال‌ها به کشورش بازگشته و حالا قصد ازدواج دارد. فیلم با بهره‌گیری از بازیگرانی چون اکبر عبدی، جواد رضویان، مجید صالحی و الهام حمیدی که عمدتا بازیگران تلویزیونی هستند قصد دارد گیشه سینماها را فتح کند. دلداده تا ۹آذر ۸۱میلیون تومان در ۲۲ سینما فروش داشته است. با این حساب حدود چهل هزار نفر به دیدن فیلم آخر صلح میرزایی رفته‌اند که به هر سینما ۱۸۴۰ نفر می‌رسد، یعنی هر روز ۸۳ نفر برای دیدن دلداده وقت گذاشته‌اند. واقعا با این حساب می‌شود روی فروش یک فیلم حساب باز کرد؟

ژانر خواستگاری

داود موثقی هم مانند قدرت‌الله صلح‌میرزایی فیلمساز با کیفیتی نیست. خواستگار محترم هم از این قضیه مستثنا نیست. فیلم با حضور بازیگران خوبی مثل فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و نگین صدق‌گویا، قصه مردی را روایت می‌کند که ۴۰ سال قبل به دلیل عدم موفقیت در خواستگاری از دختری به نام اختر به فرانسه مهاجرت کرده، اینک بنا به توصیه پزشکان معالج خود به ایران باز می‌گردد و همزمان به جست‌وجوی دوستان و آشنایان می‌پردازد. در حین این جست‌وجو اختر را می‌یابد. فیلم در ۴ روز توانسته ۳۱ میلیون تومان فروش کند و در بالاترین رقم فروش حدود ۱۲میلیون تومان فروخته است.

ژانر دفاع مقدس و عشق

دلشکسته هم به عنوان فیلم دیگر اکران قصه دختری دانشجو را روایت می‌کند که طی فعل و انفعالی عاشق همکلاسی بسیجی‌اش می‌شود. علی رویین‌تن به عنوان کارگردان فیلم با واگویه‌های دوران دفاع مقدس سعی دارد یک ژانر جدید به وجود بیاورد که هنوز مشخص نیست چقدر در گیشه موفق باشد.

فلسفه فیلم یا فیلم فلسفی؟!

آتش سبز با هزینه حدود ۸۰۰میلیونی‌اش بی‌تماشگرترین فیلم اکران جدید است. این فیلم از چهارشنبه ۶ آذر در گروه سینماهای فرهنگی اکران شده است و توانسته تنها ۴میلیون تومان بفروشد یعنی در هر سینما تنها ۵۰نفر به دیدن این فیلم رفته‌اند.

هنوز اکران قبلی پیشتاز است

دعوت و آواز گنجشک‌ها به عنوان سرگروه‌های اکران قبل هنوز پیشتاز گیشه هستند. دعوت در ۶۶ روز نمایش ۸۳۰میلیون تومان فروش داشته است و آواز گنجشگ‌ها هم ۳۱۸میلیون تومان را در ۵۹ روز به گیشه وارد کرده است. با همه اینها نمی‌توان امیدی به اکران جدید سینماها داشت چون ماه محرم نزدیک است، قطعا رکود قابل ملاحظه‌ای دامن سینمای ایران را می‌گیرد.