جلسه غیرعلنی درباره سرنوشت دو وزیر

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: اصرار و پافشاری نمایندگان بر اعلام وصول استیضاح دو وزیر جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش کار را به جایی رساند که هیات‌رییسه مجلس صبح روز گذشته تصمیم گرفت در همین باره جلسه غیرعلنی غیررسمی برگزار کند تا بلکه به نوعی اختلافات پیش آمده بین نمایندگان استیضاح‌کننده و وزرا حل شود. این جلسه در شرایطی برگزار شد که تعدادی از نمایندگان، طرح استیضاح وزیران جهادکشاورزی، آموزش و پرورش، ارتباطات و بهداشت را طی چند هفته گذشته امضا کرده و با ارائه به هیات‌رییسه خواستار اعلام وصول طرح‌های مذکور هستند.

در این میان اما هیات‌رییسه هم تاکنون در تلاش بوده است تا مانع از طرح استیضاح‌‌های مختلف در روزهای باقیمانده از عمر دولت شود. چه تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی هفته قبل مجلس نسبت به این مساله اعتراضی از جنس تحصن داشتند و رییس جلسه یعنی علی لاریجانی هم در پاسخ به این اعتراض‌ها و تذکرهای سایر نمایندگان وعده داد چنانچه جلسات حل اختلاف بین نمایندگان و وزیران مطرح برای استیضاح نتیجه بخش نباشد، یکی از استیضاح‌ها بنا به اولویت اعلام وصول شود و برخی از نمایندگان اولویت اول این استیضاح‌ها را وزیر جهاد کشاورزی می‌دانستند. این در حالی بود که جلسات طراحان استیضاح‌ با وزیر کشاورزی و آموزش و پرورش بدون آن که رضایت طرفین برای اقناع هم تامین شود خاتمه یافته بود و پیش‌بینی‌ها بر این بود که در جلسه روزگذشته دست کم استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام وصول شود. اما روزگذشته نه علی لاریجانی در جایگاه ریاست نشست و نه ابوترابی‌فرد که به جای وی ریاست جلسه را برعهده داشت طرح استیضاح اسکندری را اعلام وصول کرد. چه با اعلام وصول یک طرح استیضاح و در دستور کار قرار گرفتن آن، شرایط به سمتی می‌رود که اصل ۱۳۶ قانون اساسی برای دولت نهم اجرایی شود. به موجب این اصل در صورت تغییر بیش از نیمی از کابینه، دولت برای تمام اعضایش باید از مجلس رای اعتماد مجدد بگیرد و این در حالی است که در دستور قرارگرفتن تنها یک استیضاح دیگر در مجلس تغییرات کابینه را به ده به علاوه یک خواهد رساند. اگر چه در این باره دولت نظر دیگری داشته و معتقد است که سه بار تغییر در وزارت کشور، یک تغییر محسوب می‌شود و دولت برای رسیدن به حد نصاب اصل ۱۳۶ فرصت دارد. با این حال هیات‌رییسه مجلس همچنان از اعلام وصول طرح‌های استیضاح با استناد به این که دولت در روزهای آخر کاری خود به سر می‌برد، خودداری می‌کند و ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی روز گذشته را به دلیل این که لاریجانی در صحن علنی میزبان رییس جمهور اکوادور بود، برعهده داشت در پاسخ به نمایندگان معترض که مدام در جایگاه هیات‌رییسه تردد می‌کردند و خواهان اعلام وصول طرح استیضاح اسکندری بودند، به از حد نصاب افتادن امضاهای این استیضاح برای اعلام وصول خبر می‌داد. علاوه بر این که وی در جلسه غیرعلنی صبح روز گذشته هم از نمایندگان خواسته بود تا در طرح سوالات بخشی و منطقه‌ای تعامل بیشتری با وزیران داشته و مسائل را حل کنند تا به موجب آن وقت مجلس کمتر گرفته شود و بتوان از این فرصت برای بررسی طرح‌ها و لوایح استفاده کرد.

ابوترابی‌فرد حتی به سیروس سازدار، نماینده مرند و جلفا که در پایان جلسه علنی روز گذشته قصد تذکر درباره علت اعلام وصول نشدن استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را داشت، به دلیل اتمام وقت جلسه اجازه صحبت کردن نداد که سازدار هم با صدای بلند نسبت به این موضوع اعتراض کرد. سازدار اما در ادامه افزود که هیات‌رییسه از زور و اهرمی که در اختیار دارد، برای جلوگیری از طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی استفاده می‌کند. به گفته این نماینده امضاهای این طرح در حدی است که از حدنصاب نیفتاده است. در این میان اما موسوی، نماینده اردبیل که از طراحان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز هست به همراه چند نفر دیگر از طراحان این استیضاح با حضور در جایگاه هیات‌رییسه خواستار اعلام وصول این طرح شد. جلسه علنی که با این اعتراض متقاضیان استیضاح و بی‌تفاوتی‌ هیات‌رییسه پایان گرفت، موسوی با حضور در جمع خبرنگاران علت عدم اعلام وصول طرح را تسامح هیات‌رییسه دانسته و گفت که این استیضاح در جلسه امروز (دوشنبه) اعلام وصول خواهد شد. این نماینده مجلس علاوه بر این که از حدنصاب افتادن امضاهای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را تکذیب کرد، گفت که در جلسات گذشته با اسکندری، برخی از نمایندگان بنا به درخواست وزیر برای به تعویق افتادن استیضاح به وی فرصت دادند تا وزیر وعده‌‌‌های خود را عملی کند اما این فرصت به منزله استیضاح نیست. وی گفت: وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش در جلسه امروز شش صبح هیات‌رییسه فراکسیون اصولگرایان حضور خواهند یافت، بنابراین ما تا پایان این جلسه به هیات‌رییسه وقت داده‌ایم تا تکلیف روشن شود و استیضاح‌ها را اعلام وصول کنند.

این اعتراض‌ها اما درحالی ادامه داشت و نمایندگان در شرایطی به اعلام وصول استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اصرار داشتند که معاون پارلمانی و حقوقی محمدرضا اسکندری روز گذشته با حضور در صحن مجلس و رایزنی با نمایندگان قصد داشت تا آنها را از استیضاح وزیر متبوعش منصرف کند. اما براساس گفت‌و‌گوهای طراحان استیضاح و هواداران آن ۳۸امضا کننده این طرح بر خواسته خود مصر هستند و کسی امضایش را پس نگرفته است، باید دید جلسه امروز صبح فراکسیون اصولگرایان با دو وزیر در معرض استیضاح به کجا ختم خواهد شد و چه نتیجه‌ای از دل آن بیرون خواهد آمد، استیضاح یا تفاهم؟