گردهمایی شهرداران و مقامات شهری جهان در استانبول برگزار شد

شهر استانبول ترکیه در نوامبر ۲۰۰۸ میزبان برگزاری اجلاس شورای جهان و هیات اجرایی سازمان شهرها و حکومت‌های محلی متحد (UCLG) بود.

این سازمان که در سال ۲۰۰۴ و به دنبال ادغام دو سازمان تخصصی مرتبط با مسائل مدیریت شهری یعنی شهرهای متحد (UTO) اتحادیه حکومت‌های محلی (IULA) در شهر پاریس پایه‌گذاری شد، هم‌اکنون بزرگ‌ترین سازمان فعال در زمینه مدیریت شهری، شهرداری‌ها و دولت‌های محلی است که بیش از یک هزار عضو از میان شهرها و اتحادیه‌ها و مجامع تخصصی شهری دارد. مقر اصلی این سازمان در بارسلونای اسپانیا واقع است و دبیرخانه‌های منطقه‌ای در اروپا، آسیا - پاسیفیک، آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین، ماموریت پیشبرد اهداف (UCLG) را بر عهده دارند. هم‌اکنون ریاست این سازمان بر عهده «برتراند دلانوئه» شهردار پاریس است و شهرداران شهرهای استانبول، کوانگ جو، کیتو و ژوهانسبورگ به عنوان معاونان وی انتخاب شده‌اند.

امروزه به دلیل رشد فزاینده پدیده شهرنشینی، مسائل و موضوعات مربوط به اداره شهرها به ویژه شهرهای بزرگ جهان به یکی از دغدغه‌های اصلی رهبران و مدیران ملی و محلی کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است.

به همین دلیل تقویت و گسترش دموکراسی و سازمان‌های محلی از جمله شهرداری‌ها و شوراهای شهر و عدم تمرکز در اداره مسائل محلی، جزو سیاست‌های اصلی به ویژه در جوامع توسعه یافته قرار گرفته است و تقریبا هر روز شاهد تحولات و نوآوری‌های زیادی در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در این حوزه هستیم.

اجلاس ۲۰۰۸ استانبول

اجلاس شورا و هیات اجرایی جهانی یو سی‌ال‌جی و نیز اجلاس شورا و هیات اجرایی منطقه‌ای آن (یو ال جی - موا) ماه گذشته در استانبول که به «چهارراه ترن‌ها» معروف است برگزار شد.

در این اجلاس شهرداران و مقامات محلی زیادی از سراسر جهان شرکت کردند و کمیته‌های متعدد یو سی‌ال‌جی تشکیل جلسه داده و ضمن مرور فعالیت‌های خود در سال ۲۰۰۸، برنامه‌های سال ۲۰۰۸ خود را تدوین و نهایی کردند.

همچنین در این اجلاس، نشست‌های تخصصی از جمله، نشست تخصصی مدیران بین‌الملل شهرهای عضو، نشست شبکه همکاری مقامات محلی اروپایی برای صلح در خاورمیانه، نشست همکاری‌های شهرهای فرانسه و ترکیه، میزگرد مقامات منطقه‌ای، اتحادیه شهری برای صلح (MAP) و شانزدهمین نشست ادواری شورای مقامات محلی سازمان ملل متحد (UNACLA) برگزار شد.

شهرداران و مقامات محلی شرکت‌کننده در این اجلاس، توافق کردند که برای دستیابی به هدف‌هایی چون، حمایت از منافع شهرداری‌ها و دولت‌های محلی، تدوین دستور کار دولت‌های محلی در سطح بین‌المللی، ارتقای تمرکززدایی و تقویت همکاری‌ها میان اعضا با یکدیگر همکاری کنند.

همچنین مقرر شد برای دستیابی به این اهداف UCLG فعالیت‌های خود را در حوزه‌های شهرنشینی، تامین منابع مالی شهرها، تغییرات آب و هوایی، اهداف توسعه هزاره و تنوع فرهنگی و گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها متمرکز سازد.

فعالیت‌های UCLG در قالب کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی تمرکززدایی و حکومت‌های محلی خود گردان، توسعه و منابع مالی محلی، دیپلماسی شهری، صلح و حقوق بشر، فرهنگ، همکاری‌های غیرمتمرکز (همکاری میان شهرها)، جامعیت اجتماعی و مردم سالاری محلی، عدالت جنسیتی، همکاری‌های مدیترانه‌ای، اهداف توسعه هزاره، حمل‌ونقل شهری، جامعه اطلاعاتی، برنامه‌ریزی راهبردی شهری و ظرفیت‌سازی ساماندهی شد.

بر اساس این گزارش در اجلاس استانبول کمیته‌ها و کارگروه‌های یاد شده جلسات تخصصی برگزار کردند.

همچنین شهرداران و سایر مقامات ارشد شرکت‌کننده در اجلاس استانبول، میزگرد‌ها و گردهمایی‌های متعددی با موضوعات نشست UCLG درباره پنجمین مجمع جهانی آب که به زودی در استانبول برگزار خواهد شد، سپموزیوم برنامه‌ریزی راهبردی شهری، سمپوزیوم دستور کار ۲۱ فرهنگ، حکومت‌های محلی و منطقه‌ای و چالش مدیریت بحران، سیاست‌های فراگیری (جامعیت) اجتماعی و تاثیرات بحران اقتصادی اخیر جهان بر روی حکومت‌های محلی برگزار شد. با توجه به مجموعه مباحث مطرح شده در سخنرانی‌ها، پانل‌ها، میزگردها، مصاحبه‌ها و جلسات عمومی و تخصصی اجلاس مقامات محلی در استانبول، چگونگی همکاری حکومت‌های محلی و شهرداری‌ها در مقابله چالش‌ها و بحران‌های مشترک از جمله بحران اخیر مالی و اقتصادی جهان و نحوه حمایت و مشارکت دولت‌های ملی و مرکزی و همچنین چگونگی همکاری سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه، یکی از مسائل و موضوعات روز شهرداران و مقامات محلی است.

در این ارتباط، تقویت و توسعه همکاری میان شهرها به شکل روابط دوجانبه و چند جانبه و در قالب دیپلماسی رسمی یا غیررسمی یعنی دیپلماسی شهری و شهروندی، عاملی ضروری در افزایش توان حکومت‌ها و مقامات محلی برای مقابله و کنترل بحران‌ها است.

حضور فعال و تاثیرگذار در مجامع و نهاد‌های بین‌المللی، می‌تواند عاملی برای ارتقای کیفیت مدیریت شهری و گسترش ارتباطات و مبادله تجربیات با سایر شهرهای مهم جهان و در نتیجه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در شهرهای کشورمان باشد.